در نشستی به میزبانی خبر ورزشی / کولیوند: رفتن سایپا درس عبرتی بود تا البرزی ها روی پای خود بایستند

در اوج روزهایی که ماندن و یا رفتن تیم فوتبال سایپا از البرز به بحث داغ محافل مختلف تبدیل شده است، سرپرستی روزنامه خبر ورزشی در البرز با حمایت و پشتیبانی موسسه اعتباری نور دست به ابتکاری تازه زد و با دعوت از محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان البرز در نشستی با حضور اهالی رسانه، یک بار دیگر رفتن یا ماندن سایپا را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

علیرضا ریحانی/ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین البرز، در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید، هر دو میهمان در ابتدای سخنان خود از سرپرستی روزنامه خبر ورزشی در البرز و موسسه اعتباری نور بخاطر توجه ویژه به ورزش استان و ترتیب دادن این نشست تشکر و قدردانی کردند.
محل این نشست نیز دفتر سرپرستی روزنامه خبر ورزشی البرز در کرج بود و در ادامه به پرسش های متعدد خبرنگاران و پاسخ های هر دو میهمان خواهیم پرداخت، اما ابتدا اگر بخواهیم از میان این گفت و گوی طولانی، فقط یک جمله از زبان هر یک از آنان نقل کنیم، به عنوان چکیده و ماحصل حرفها، شاید به عبارت زیر انتخاب مناسبی باشد.
کولیوند نماینده مردم کرج در خانه ملت: رفتن سایپا تلنگر و درس عبرتی بود که نشان داد البرزی ها باید روی پای خود بایستند و تیمی بومی و از جنس مردم این دیار تشکیل دهند که ماندگار شود.
این نشست ابتدا با پرسش و پاسخ کولیوند آغاز شد و خودش ضمن عذرخواهی توضیح داد که بخاطر شرکت در یک جلسه مهم درباره خط کمربندی جنوب کرج، ناگزیر درخواست کرده که ساعت این نشست تغییر کند و به نحوی اندک اختلال ایجاد شده را برعهده گرفت.
او با یادآوری اینکه سایپا حدود سال 85 به البرز انتقال یافت، گفت: خودش از حامیان پر و پا قرص البرزی شدن تیم سایپا بوده و حتی در سال های بعد زمان تصدی به عنوان معاون سیاسی و رییس هیات فوتبال و سپس در سمت فرماندار کرج نهایت تلاش خود را برای جا افتادن و تامین امکانات مورد نیاز از جمله اختصاص ورزشگاه انقلاب کرج برای این تیم انجام داده است.
کولیوند افزود: همواره حمایت و پشتیبانی های بی دریغی از سایپا داشته و با برعهده گرفتن همه مسوولیت ها به عنوان فرماندار کرج سه بازی آسیایی برای تیم سایپا در این شهر برگزار کرده که موجب سربلندی و مطرح شدن نام کرج در آسیا و حتی جهان شده است.
وی تاکید کرد: در آن سالها و از همان ابتدا دیدگاه و نظر عموم مسوولان کرج انتقال باشگاه سایپا در رده های سنی مختلف و در تمام رشته های ورزشی بود تا جایی که پیشنهاد شد، ورزشگاه انقلاب اسلامی که با استفاده از بودجه و امکانات شهرستان کرج و همکاری و کمک های سایپا به مجموعه ای استاندارد تبدیل شده بود بطور کامل به این باشگاه واگذار شود.
وی ادامه داد: به همین منظور جلسه ها و نشست های متعددی با مسوولان و مدیران سایپا برگزار و مجموعه ورزشگاه انقلاب با همه امکاناتش به مبلغ 100 میلیارد تومان قیمت گذاری شد و قرار بود مدیریت شهرستان کرج با این پول ورزشگاه مشابه دیگری در این شهر بسازد، اما از آنجا که این تیم به عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی سایپا به هر حال تحت تاثیر تحولات مختلف از جمله رکود و تحریم بود، بنابراین از این قرارداد منصرف شد و نتوانست این ورزشگاه را خریداری کند.
کولیوند گفت: از همان زمان بود که حتی مدیریت و دست اندرکاران باشگاه سایپا به این نتیجه رسیدند که گویا این تیم دیگر چندان در البرز ماندگار نخواهد بود و از این رو یعنی سال های 90 و 91 برای هر بازی 15 میلیون تومان و در این اواخر در سال 93 حداکثر 25 میلیون تومان برای هر بازی در ورزشگاه کرج، پرداخت می کردند که اسناد آنها موجود است و حتی در مواردی قادر به پرداخت این رقم نبودند و پس از مدتها بدهکاری، با کلی بحث و گفت و گو به تدریج پرداخت می کردند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به هزینه های متعدد و مختلف به روز نگهداری ورزشگاه انقلاب اسلامی برای برگزاری رقابت های لیگ برتر هر 15 روز یک بار، حداکثر این رقم یعنی 25 میلیون تومان برای هر بازی به هیچ وجه پاسخگو نبود، افزود: علاوه براین مدیران باشگاه خواسته هایی را مطرح می کردند که استان نوپای البرز قادر به برآورده کردن آنها نبود و در واقع به نوعی فضاسازی برای انتقال باشگاه به تهران بود.
وی گفت: با این همه، او به اتفاق دیگر نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی پیگیریهای زیادی برای رفع مشکلات و چندین جلسه با مسوولان و مدیران قبلی و فعلی سایپا انجام دادند و گویا آنها تصمیم خود را گرفته بودند و در نهایت با دریافت مجوز از معاون اول رییس جمهوری و اینکه تبعیت وزیر صنایع و معادن از دستور معاون اول الزامی است، بالاخره تیم را در تهران به ثبت رساندند و همه آن کوشش ها و زحمت ها برای نگه داشتن سایپا در البرز بی نتیجه ماند.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ پرسشی ضمن تکذیب نقل قولی که به او نسبت داده اند، تاکید کرد: واژه احساس شرمساری را بخاطر گفته های خلاف واقع مدیرعامل سایپا مبنی بر اینکه برای هر بازی 50 میلیون تومان پرداخت می کند، بکار برده است و از طرفی جفا به سایپا را نیز به نوعی با هدف اذعان به اینکه ما به عنوان البرز و کرج آنگونه که باید برای سایپا کاری نکرده ایم به زبان آورده است.
کولیوند، حضور هر تیم در هر استان را نوعی بده و بستان دانست و تاکید کرد: به هر حال در قبال آنچه که یک استان از حضور یک باشگاه انتظار دارد باید امکانات و خدماتی را ارایه دهد، به عنوان مثال هنگام بازی سایپا در برابر تیم تراکتورسازی تبریز، ورزشگاه انقلاب کرج مملو از هواداران تراکتور می شد، در حالی که شمار طرفداران سایپا میزبان به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نبود.
وی با اشاره به اینکه از شهر و ورزش استان با تمام توان دفاع می کند، ادامه داد: آنچه گفته است پذیرش سهم خود از بروز مشکل بوده است، به این معنی که در 9 سال حضور سایپا در البرز ما نتوانستیم طرفداران لازم را برای این تیم مهیا کنیم و سایپا نیز به دور از خطا نبوده چرا که اگر این باشگاه تمام رده های سنی خود را به البرز منتقل می کرد، این بخش از مشکل تا حدود زیادی برطرف می شد.
وی در مورد خبر نسبت داده شده به دیگر نماینده کرج مبنی بر مقصر جلوه دادن رسانه ها در باقی نماندن سایپا در البرز نیز گفت: بحث کلی این بوده است که باید ظرفیت انتقاد داشته باشیم اگر نقدی صورت می گیرد به معنای شکستن جایگاه و شان افراد نیست بلکه هدف کالبد شکافی است، اگر منصفانه داوری کنیم ما در 8 و 9 سال حضور سایپا نتوانستیم روند تبلیغاتی موثری برای معرفی و جلب و جذب هوادار برای این تیم در البرز مهیا کنیم، این درحالی است که هنگام بازگشت دوباره سایپا به تهران هجوم و فشار خبری و تبلیغاتی را به حداکثر رساندیم و ای کاش بجای آن راهکار برای ماندن این تیم ارایه می کردیم، هرچند که لابی گری پشت پرده نیز در این زمینه قوی بود و برغم همه تلاش ها این تیم به تهران بازگردانده شد.

اگر می گوییم مسوولان مقصرند، آری مقصرند

 


نماینده مردم کرج در خانه ملت تاکید کرد: با همه آنچه گفتیم و شنیدیم ، باید همگان به یک موضوع بسیار حایز اهمیت عنایت داشته باشند و آن، این است که مگر همه مسایل و مشکلات یک استان به رفتن یا ماندن یک تیم خلاصه می شود، واقعا وقتی که یک شهر و یا یک منطقه و استان با بحران مواجه شده و بحث نان و آب و نیازهای ضروری مردم مطرح است، آیا پرداختن به تیم فوتبال محلی از اعتنا دارد؟ یک استان از بهداشت و درمان گرفته تا اشتغال و بیکاری، آموزش و پرورش و بحث بودجه، با دهها مساله دیگر رو به رو است که ورزش یکی از آنهاست، پس باید منصفانه مشکلات و مسایل را دسته بندی و اولویت سنجی کرد.
کولیوند تصریح کرد: اگر می گوییم مسوولان مقصرند، آری مقصرند، فرقی هم نمی کند چه نماینده و غیرنماینده هر یک به سهم خود قصور داشته ایم، پس بی خود به دنبال پیدا کردن و معرفی مقصر نباشیم و بهتر است بجای آن درصدد راهکار و راه حل باشیم.
وی گفت: بازهم از آقای حیدرپور سرپرست روزنامه خبر ورزشی که این شرایط را فراهم کردند تا بتوانیم با آرامش و صفا، بطور شفاف با هم گفت و گو کنیم، تشکر می کنم، واقع قضیه این است که چون سایپا باشگاه خود را بطور کامل به البرز منتقل کرده بود انگیزه لازم برای ماندن را نداشت و اساسا ما باید تیم اجاره ای را رها کنیم.
وی افزود: با ظرفیت و استعدادی که استان البرز دارد، بطور قطع با صبر و حوصله و شکل دهی شورا و یا مجموعه ای قوی، ما می توانیم تیمی را آماده و تشکیل دهیم که از پاره تن این استان باشد، حتی اگر از لیگ های دسته پایین تر شروع کنیم، بنابراین رفتن سایپا تلنگر و درس عبرتی بود که ما با تکیه بر توان و ظرفیت خود، تیمی از جنس مردم این استان پرورش دهیم و تربیت کنیم و در این صورت است که افتخارآفرینی این تیم همیشگی و ماندگار خواهد شد.
کولیوند همانگونه که در ابتدای این نشست گفته بود، این جلسه را ترک کرد و نوبت به پرسش و پاسخ اهالی رسانه با رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز رسید که به مراتب حرف ها و نکته های بیشتر و شاید تا حدی جذابتر، از جمله اینکه رفتن سایپا از البرز جنبه ورزشی نداشت و حرکتی سیاسی بود، برای مطرح کردن داشت، به همین دلیل قرار شد اظهار نظربی پرده و شفاف و چالش برانگیز او را به صورت جداگانه منتشر کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    4 0
    هیچ تیمی نمیتونه جای بهمن کرج رو پر کنه تیمی که خداداد .خاکپور.استیلی.و.....خیلیهای دیگرو به تیم ملی تحویل داد