۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳

یک روان‌پزشک گفت: تنبیه کردن کودکان مبتلا به بیش فعالی و اختلال کم‌توجهی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا در صورت سرزنش و تنبیه این کودکان، اختلالات دیگری مانند لجبازی و افسردگی نیز در آنها بروز می‌کند.

ایسنا نوشت:

دکتر عارفه مبشر اظهار داشت: اختلال کم‌توجهی - پرفعالیتی یا بیش فعالی که بیشتر در پسرها بروز می‌کند، موجب رفتارهایی در کودکان مبتلا می‌شود که گاه تحمل این رفتارها برای خانواده دشوار است. والدین کودکان بیش فعال باید به این نکته توجه داشته باشند که رفتارهای کودکان بیش ‌فعال عمدی نیست و کودک از روی ناآگاهی رفتارهای تکانه‌ای انجام می‌دهد.

 مبشر با بیان این که والدین باید به این نکته توجه کنند که بیش‌فعالی یک بیماری است و می‌توان با درمان دارویی و استفاده از روش‌های تشویقی، بیش‌ فعالی را مداوا کرد، خاطرنشان کرد: اختلال کم‌توجهی - پرفعالیتی معمولان از سن 3 سالگی به بعد قابل تشخیص است و در سن مدرسه آثار خود را نمایان می‌کند.

 این روان‌پزشک بیان کرد: بیش ‌فعالی معمولا به سه صورت بروز می‌کند و ممکن است موجب فعالیت بیش از حد کودک، کم توجهی و حواس‌ پرتی او و یا بروز حرکات تکانه‌ای مانند پریدن از ارتفاع شود.

وی تاکید کرد: کودکانی که به اختلال کم‌توجهی - پرفعالیتی مبتلا هستند، معمولا در مدرسه دچار افت تحصیلی می‌شوند؛ زیرا نمی‌توانند تمرکز داشته باشند و معمولا دیکته آنها پر از اشتباه است. اما  والدین نباید به هیچ وجه کودکان بیش فعال را تنبیه بدنی کنند؛ زیرا تنبیه بدنی و سرزنش کردن این کودکان موجب اختلالاتی مانند لجبازی، افسردگی، اضطراب و تمایل به اعتیاد در سن نوجوانی و جوانی می‌شود و درمان این اختلالات به مراتب دشوارتر است.

وی افزود: والدین می‌توانند با تشویق کودک و تعیین هدایای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، کودک را به انجام کارهای خوب تشویق کنند. مبشر تصریح کرد: بیش‌فعالی معمولا تا سن 12 سالگی کاهش می‌یابد ولی اختلال کم توجهی ممکن است تا بزرگسالی در فرد باقی بماند بنابراین توصیه می‌شود در صورت مشاهده علایم بیش‌فعالی به پزشک مراجعه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.م IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    من هم یک بچه بیش فعال دارم، واقعاً از وقتی که دنیا اومده هیچ چیز از زندگی نفهمیدم و فقط دارم اون رو کنترل می کنم، نمی دونم هیچ امیدی هست یا نه ، چون تمام فامیلهای شوهرم همینطوری هستند.