رئیس‌جمهوری ایالات متحده سرانجام نماینده خود در سوریه را منصوب کرد،تا چه قبول افتد و چه در نظر مجلس سنا آید .

 سارا معصومی : الوعده وفا. ایالات متحده در نهایت سفیر خود در سوریه را منصوب کرد . از یک سال پیش که باراک اوباما دموکرات زمام امور در کاخ سفید را در دست گرفته و بنا را بر دراز کردن دست دوستی به سمت تمامی ملت‌ها با هر مذهبی و هر گرایش سیاسی گذاشته است تا همین امروز ، دمشق مسیر طولانی را طی کرده است . هشت سال حضور مردی جمهوری‌خواه به نام جورج بوش در راس امور سیاسی و دیپلماتیک آنچنان عرصه را بر سوری‌ها و خاندان اسد تنگ‌کرده بود که هیچ‌کس گمان نمی‌کرد سرانجام روزی یخ این روابط باز شود . در نهایت اما همه چیز به نفع سوری‌ها تمام شد که چندین سال انزوای تحمیلی را تحمل کردند.

 بشار اسد رئیس‌جمهوری جوان و خوش‌فکر سوریه پنج سال گذشته را در نوعی فشارهای سیاسی و دیپلماتیک پشت سر گذاشته است . ایالات متحده در سال 2005 سفیر خود از دمشق را به واشنگتن فراخواند و از آن همان زمان تا‌کنون دیگر سفارتخانه ایالات متحده در دمشق رونق سابق را نداشت . در همان روزها بود که ترور نخست وزیری فقید لبنان رفیق حریری انگشت اتهام‌ها را به سمت دمشق نشانه رفت. از لبنانی‌ها اصرار و از سوری‌ها انکار . در نهایت اما سوری‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند و مردم لبنان با حضور شبانه‌روزی در خیابانهای بیروت خواهان خروج سربازان سوری از خاک خود شدند .

 سربازان سوری پس از قریب به دو دهه حضور در خاک لبنان به منزل بازگشتند و روابط دو کشور هم تیره و تار شد . سال 2009 و البته سال جدید میلادی  برای سوری‌ها سال عادی‌سازی رابطه و مصالحه به جای مقابله بود . باراک اوباما جوان که با شعار تغییر قلب هموطنان خود را ربود و توانست عنوان نخستین رئیس‌جمهوری سیه‌چرده ایالات متحده را به خود اختصاص دهد از همان نخستین روزهای حضور در رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن کاخ سفید به صراحت اعلام کرد که تمام عزم خود را جزم می‌کند تا دمشق را از انزوا خارج کند . شاید به همین دلیل بود که هیاتی از سناتورهای دموکران مجلس سنا در همان نخستین روزهای حضور باراک در قدرت مسیر دمشق را در پیش گرفتند و با سوری‌ها از دوستی به جای دشمنی‌های گذشته سخن گفتند . در این میانه  نماینده باراک اوباما در امور خاورمیانه جورج میچل نیز تا‌کنون دو بار با مقام‌های سوری دیدار جدی داشه است .

بسیاری از تحلیل گران مسائل خاورمیانه از تعلل اوباما در انتصاب سفیر برای سوریه در تعجب بودند که در نهایت آقای رئیس جمهور چند ساعت پیش به این دغدغه‌ها پایان داد . به گزارش بی‌بی سی، روبرت فورد دیپلماتی است که توانست اطمینان باراک اوباما برای حضور در سفارتخانه کشورش در دمشق پس از پنج سال را برباید . پنج سال پیش که تمامی انگشت‌ها به سمت سوریه به اتهام دخالت در مرگ رفیق حریری نشانه رفت سفیر ایالات متحده هم به منزل بازگشت تا امروز رابرت فورد جای او در این منصب را به خود اختصاص دهد . این تصمیم درست در روزی اعلام شد که ویلیام برنز امریکایی نیز برای دیدار با مقام‌های سوری راهی این کشور شده است . تحلیل‌گران بین‌المللی اعتقاد دارند که ترافیک حضور مقام‌های امریکایی در سوریه و البته انتصاب سفیر جدید برای این کشور بدین معناست که ایالات متحده به دنبال باز کردن باب‌های جدید برای گفتگو با دمشق است . قرار است ویلیام برنز امروز با بشار اسد در کاخ ریاست جمهوری او دیدار کند .

رابرت فورد پیش از این در الجزیره و البته مدت کوتاهی هم در عراق مسئولیت سفارت ایالات متحده را بر عهده داشته است . ایالات متحده پیش از اعلام رسمی انتخاب او از دمشق در خصوص تمایل به همکاری با فرو نظرخواهی کرده بود و پس از پاسخ مثبت سوری‌ها رسما این خبر را اعلام کرد .

در بیانیه کاخ سفید که در این خصوص صادر شده آمده است: انتصاب فرو نشان‌دهنده تمایل ایالات متحده به مصالحه و مذاکره با دمشق است . در شرایطی که مجلس سنا مهر تایید را بر پرونده رابرت فورد بکوبد می‌توانیم امیدوار باشیم که سفیر جدید راهکارهای جدی برای برون‌رفت از کسالت در روابط دو طرفه را پیش روی ما قرار دهد .

در حالی که بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند که این ترور رفیق حریری بود که رابطه میان دو کشور را تیره و تار کرد اما پیش از آن تاریخ در سال 2004 هم کنگره ایالات متحده قانونی را تصویب کرده بود که بر اساس آن فروش وسایل تولید امریکا در این کشور قدغن اعلام شده و البته تحریم‌های جدی مالی علیه دمشق اعمال شد. رابطه دمشق با حزب‌الله لبنان ،حماس در فلسطین و البته ایران همواره از موارد مورد اختلاف طرفین بوده است .  

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =