رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: با توجه به کاهش تخصیص های مربوط به بودجه در سال گذشته، اعتبار معبد آناهیتا به طاق بستان که اولویت بیشتری داشت تخصیص یافت.

طهمورث الیاسی بختیاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و ساماندهی معبد آناهیتا در کنگاور تصویب شده بود افزود: برای تخصیص این اعتبار مسوولان میراث فرهنگی باید طرحی را تهیه و در زمان تعیین شده ارائه می کردند که متاسفانه چنین اقدامی نشد.

وی افزود: البته با توجه به کاهش تخصیص اعتبارات در سال گذشته، منابع موجود اولویت بندی شدند و اعتبار 10 میلیارد ریالی معبد آناهیتا به طرح ساماندهی مجموعه تاریخی طاق بستان تخصیص یافت و برای تملک یکی از دنده کبابی های این مجموعه هزینه شد.

به گفته این مسوول، در بحث معبد آناهیتا در واقع هیچ اعتباری برگشت نخورده و تنها جابجایی اعتبار صورت گرفته است.

الیاسی با اشاره به اینکه موافقتنامه ای که برای تخصیص اعتبارات به طرح ها گذاشته می شود، باید امضا و اقداماتی در باره آن انجام شود، توضیح داد: در باره اعتبار معبد آناهیتا هم اقداماتی انجام شد اما با توجه به کاهش تخصیص های مربوط به بودجه حتی اگر طرح آن هم از طرف میراث فرهنگی ارائه می شد، اعتبار مذکور تخصیص نمی یافت زیرا با توجه به اولویت طاق بستان به این طرح اختصاص پیدا کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در عین حال با بیان اینکه امسال، هم از محل طرح های خاص و هم اعتبارات استانی برای معبد آناهیتا و مجموعه های بیستون و طاق بستان اعتبار در نظر گرفته ایم افزود: اگر درآمدزایی مربوط به بودجه تحقق پیدا کند، حتما این طرح ها تامین مالی می شود.

فرماندار کنگاور به تازگی در نشست بررسی پروژه های عمرانی این شهرستان گفته بود: اعتبار 10 میلیارد ریالی برای بازسازی و ساماندهی معبد آناهیتا کنگاور برگشت خورد.

شریف خسروی افزود: مسوولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این خصوص توضیحات و توجیهات قانع کننده ای نداشتند اما برای برآورده کردن خواسته های مردم در این حوزه و جبران کم توجهی ها به معبد آناهیتا، امسال نیز مبلغ 10 میلیارد ریال از منابع شهرستانی برای ساماندهی و بازسازی این معبد اختصاص داده شد.

به دنبال این اظهارات، علی فعله گری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در جوابیه ای با تکذیب برگشت 10 میلیارد ریال اعتبار معبد آناهیتا عنوان کرد: اصولا عدم هزینه مبلغ مذکور ناشی از عدم تخصیص اعتبار توسط معاونت وقت برنامه ریزی استانداری بود که متاسفانه با وجود مبادله موافقتنامه در خرداد ماه سال جاری، تخصیص اعتباری آن صفر گردید.

معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور متعلق به آناهیتا، الهه پاکی و محلی برای نیایش آب بوده است.

آناهیتا، ایزد بانوی آبهای روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =