توضیحات امیرعبداللهیان دربارۀ شائبه‌های عدم حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: ایران همزمان با همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به طور قاطع حمایت خود را از متحدان منطقه ای ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در برنامۀ گفتگوی ویژه خبری دربارۀ شائبه های عدم حمایت ایران از متحدان منطقه ای گفت: ایران همزمان با همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به طور قاطع حمایت خود را از متحدان منطقه ای ادامه می دهد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه، افزود: این سفر، هم رویکرد به همسایگان حوزه خلیج فارس را در بر داشت و هم سفر به عراق به عنوان یکی از متحدان اصلی ما.

وی گفت: در سفرهایی که طراحی شده است، هم از کشورهای مقابل از جمله وزرای خارجه اروپا به تهران سفر می کنند و همزمان سفر وزیرخارجه سوریه و معاون وزیرخارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه را به کشورمان داریم.

امیر عبداللهیان افزود: انجام توافق هسته ای در دوره ای که برخی از کشورها و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای توسل به زور را مد نظر خود قرار داده بودند نشان داد که مذاکرات دیپلماتیک در عرصه روابط بین الملل می تواند کارآمد باشد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره دیدارهای اخیر خود با وزیرخارجه سوریه و نماینده پوتین و انتشار اخباری درباره طرح به روز شده جمهوری اسلامی ایران درباره حل بحران سوریه گفت: ایران از ابتدا معتقد بود که بحران های منطقه از جمله یمن، بحرین، سوریه و مصر صرفاً راهکار سیاسی دارد.

امیر عبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران چه در موضوع بحران سوریه و چه در موضوع تجاوز نظامی و خطای راهبردی عربستان در حمله به یمن، طرح سیاسی را ارائه کرد و طبیعی است در مقطع کنونی این طرح ها باید به روزرسانی شوند.

وی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، ادامه داد: علت آن این است که طرف های مقابل تلاش می کنند در منطقه امتیاز بگیرند و برای ما و متحدان ما چالش ایجاد کنند و روابط ما با کشورهای همسایه را به چالش بکشند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه هفته گذشته نخستین سفر منطقه ای آقای ظریف پس از توافق هسته ای انجام شد گفت: در آستانه این سفر به یک باره وزارت کشور بحرین ادعای کذبی را مطرح کرد تا سفر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی افزود: برخی از کشورهای خارجی و برخی از کشورهای منطقه که درخصوص واقعیت های موجود در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رفتار سازنده ای را از خود بروز ندادند در پشت این جریانات قرار دارند.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این پرسش که آیا دور دوم سفرهای منطقه ای آقای ظریف هم برنامه ریزی شده است؟ گفت: بله، در روزهای آینده مرحله دوم این سفر به برخی از کشورهای همسایه انجام خواهد شد که جزئیات آن را سخنگوی وزارت خارجه در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره طرح به روزرسانی شده ایران درباره سوریه گفت: با مقامات سوریه باید جزئیات بیشتر این طرح مورد بررسی قرار گیرد اما نکته مهم این است که تمرکز بر راهکار سیاسی و حمایت از متحدان منطقه ای به موازات همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =