روسیه بی‌اندک توجهی به انتقادهای بین‌المللی منافع خود در آبخازیا را دنبال می‌کند.

روسیه دست بردار گرجستان نیست.در شرایطی که ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شاید بتواند به روسیه نزدیک‌تر شود و از حجم اختلاف‌ها میان دو طرف بکاهد، کرملین نشین‌ها همچنان دست‌بردار دو منطقه آبخازیا و اوستیا جنوبی نیستند. سال 2008 میلادی بود که روسیه به شکل یکجانبه استقلال این دو منطقه را که از منظر بین‌المللی جزئی از خاک گرجستان هستند ، پذیرفت. پیش از این تاریخ هم جنگ پنج روزه میان تفلیس و مسکو تنها به دلیل تنش‌هایی بود که روسیه ادعا می‌کرد از سوی گرجستان منطقه را در برگرفته است . در آن زمان در کاخ سفید مردی به نام  جورج بوش قدرت را در دست داشت . مردی که به راحتی حمایت خود از تفلیس را عیان کرد و  حتی رابطه میان مسکو و تفلیس را تا سر حد دوران جنگ سرد هم کاهش داد .

روسیه اما ساعتی پیش باز آب پاکی را بر دستان امریکایی‌ها و البته متحدان آنها در ناتو ریخت . به گزارش رویترز، مسکو موافقت خود را با استقرار پایگاه نظامی در خاک آبخازیا اعلام کرده است . این حرکت یعنی احداث پایگاه در خاک سرزمینی که عملا بخشی از گرجستان است . حرکتی که می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر آبخازیا به مسکو شده و البته به تنش میان  تفلیس و مسکو هم بیفزاید . مقام‌های آبخازیا ادعا می‌کنند که بر اساس توافق انجام گرفته میان دو طرف ، در برهه زمانی که حداقل 49 سال طول خواهد کشید، بیش از سه هزار سرباز نیروی زمینی ارتش روسیه که در حال حاضر در منطقه دریای سیاه مستقر هستند به این پایگاه نظامی منتقل خواهند شد .

رئیس‌جمهوری روسیه دمیتری مدودف که در کرملین میزبان همتای خود از آبخازیا بود پس از امضای این قرارداد نوشت: استقرار این پایگاه نظامی در حقیقت مسیر را برای احیای استقلال آبخازیا هموار می‌سازد .

آبخازیا که در آگوست 2008 از جانب روسیه منطقه ای مستقل اعلام شد در دهه نود جنگ‌های خونینی را با دولت مرکزی در گرجستان به ثبت رساند. در تمامی این سالها ، آبخازیا از حمایت روسیه در مقابله با تفلیس برخوردار بوده است . روسیه برای بسیاری از شهروندان آبخازیا پاسپورت روسی صادر کرده است . پایگاه نظامی در آبخازیا تنها یکی از مواردی است که روسیه به دنبال احداث آن در منطقه است . گرجستان که همچنان تهدید تکرار درگیری با روس‌ها را  تر و تازه می‌داند، این حرکت روسیه را غیرقانونی و به مثابه اشغال خاک سرزمینی دیگر خواند . ناتو و اتحادیه اروپا تا کنون بارها هشدار داده‌اند که حرکات تحریک‌آمیز روس‌ها در آبخازیا و اوستیا جنوبی در حقیقت مخل امنیت و استقلال ملی گرجستان است . روسیه در چند سال اخیر اقدام به ساخت چندین مورد پایگاه نظامی و دریایی در این منطقه کرده و البته پذیرای انتقادهای بین‌المللی هم بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =