آمریکایی ها در ربودن مظنونان از زادگاهشان و انتقال آنها به مکان هایی نامعلوم برای بازجوی،شکنجه و ... ید طولایی دارند.

رضا رضایی:عراق دیروز پنجشنبه میزبان دو وزیر خارجه بود، کویت و انگلیس ، این در حالی است که هم زمان با ورود دیوید میلیبند به عراق، وزیر دفاع انگلیس اعتراف کرد که آنها دست کم دو مظنون عراقی به شرکت در عملیات های تروریستی را به آمریکاییها داده اند تا آنها را از زادگاهشان خارج کرده و به زندانی در افغانستان ببرند.

از سوی دیگر میلیبند در حالی وارد عراق شده است که موعد خروج چهار هزار و 100سرباز انگلیسی مستقر در جنوب این کشور نزدیک می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس که ازیک سال پیش تاکنون دومین بار است از عراق دیدار می کند در نظر دارد با دو معاون رئیس جمهوری عراق، نوری مالکی نخست وزیر عراق و هوشیار زیباری همتای عراقی خود دیدار و گفتگو کند. سفر دوم میلیبند به عراق احتمالا بدون دیدار با رئیس جمهور این کشور برگزار می شود چرا که او پیشتر برای دیدار از همسایه شرقی وارد ایران شده بود.

هنوز معلوم نیست که آیا مقامات عراقی قصد دارند از این مقام بلند پایه انگلیسی درباره تحویل دو مظنون عراقی به آمریکایی ها توضیحی بخواهند یا نه؟ اما برخی از روزنامه های این کشور همگام با روزنامه های انگلیسی دیروز با درج خبر اعتراف هاتون به تسلیم عراقی ها به آمریکا به شدت از این رفتار غیر انسانی انگلیس انتقاد کرده بودند.

دولت انگلیس روز پنج شنبه اعتراف کرد شماری از مظنونان عراقی را به امریکا تحویل داده است که این مظنونان به صورت مخفیانه و برای بازجویی و احتمالا شکنجه های دردناک به زندانی در افغانستان منتقل شده اند.

جان هاتون وزیر دفاع انگلیس برای نخستین بار اعتراف کرد که انگلیس در سال 2004 دست کم دو مظنون به مشارکت در فعالیت های تروریستی را به نیروهای امریکایی در عراق تحویل داده است.

آمریکایی ها در ربودن مظنونان و یا افراد مورد نظر خود از کشورهای زادگاهشان و انتقال آنها به مکان هایی نامعلوم برای بازجویی، شکنجه و حتی حذف فیزیکی آنها ید طولایی دارند و باب این فعالیت برای اولین بار در دولت رونالد ریگان باز شد.

با این همه این عملیات در چارچوب برنامه های مخفی سازمان سیا انجام می شود و هیچ مجوز قانونی ندارد و سازمان های مدافع حقوق بشر بارها به این اقدام آمریکا اعتراض کرده اند.

از سوی دیگر دخالت انگلیس در این ماجرا که ممکن است وجهه این کشور در عراق را تا حدی زیادی مخدوش کند، برای رسانه های این کشور بسیار سوال برانگیز شده است چرا که بر اساس قوانین انگلیس، دولت ونظامیان این کشور حتی حق دخالت در این عملیات های مخفی را نیز ندارند چه رسد به اینکه خود عامل آن باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =