ایسنا نوشت:

احمد مسجد جامعی در چهل و نهمین تهران‌گردی که مصادف با روزنامه خبرنگار است‌ به روزنامه اطلاعات رفت.

تیم تهران گردی بعد از دیدن ماکت «مسجد آبی» که بزرگترین و تنها مسجد در پایتخت ارمنستان است‌، در جریان چگونگی آوردن این ماکت به ایران قرار گرفت و حجت الاسلام دعایی اطلاعاتی درباره آن به خبرنگاران داد.

این مسجد که به نام‌های مسجد جامع‌ یا کبود نیز معروف است،‌ در سال 1144 هجری قمری توسط حسینعلی خان‌، فرماندار حاکم ایروان ساخته شد و از زمان جنگ جهانی اول به عنوان موزه استفاده می‌شود.

این مسجد از سال 1995 تا 2006 با کمک ایرانیان به خصوص بنیاد مستضعفان و جانبازان بازسازی شد و مراسم مذهبی در آن برگزار می‌شود.

احمد مسجد جامعی در این تهران گردی درباره‌ی روزنامه اطلاعات نیز گفت: نودمین سال راه اندازی روزنامه اطلاعات است و اینکه در این مدت روزنامه‌ای بدون وقفه در کشور ما منتشر شده‌، اتفاق نیکویی است و ما نمونه دیگری به جز روزنامه اطلاعات سراغ نداریم. این روزنامه بعد از 90 سال تبدیل به میراث فرهنگی در کشور شده و حجت الاسلام دعایی و همکارانش این روزنامه را به یک نهاد تبدیل کرده‌اند.

او با بیان این‌که بسیاری از اصحاب رسانه کارشان را با این روزنامه شروع کردند،‌ از «گل‌آقا» نیز یاد کرد، چون بسیاری از همکاران او در این مجموعه همچنان مشغول به کار هستند و طنز بعد از انقلاب مدیون روزنامه اطلاعات است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه علت آغاز تهران‌گردی این هفته‌ی خود را فعال بودن صفحه شهرستان اطلاعات از سال‌های گذشته تا کنون دانست و با بیان خاطره‌ای گفت: یادم می‌آید اولین نشست صنعت چاپ را در روزنامه اطلاعات برگزار کردیم. شاید آن زمان کارهای مربوط به صنعت چاپ به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، به همین دلیل پایان‌نامه‌های بسیاری را در این‌باره جمع آوری کردیم.

او بیان کرد: روزنامه اطلاعات ماشین‌آلات قدیمی چاپ بسیاری را جمع آوری کرده بود و ما ازاین بابت خوشحال شدیم، چون ماشین‌آلات قدیمی چاپ مزاحم به شمار می‌آمدند. به همین دلیل در آن زمان از آقای دعایی خواهش کردیم که موزه چاپ راه‌اندازی شود و کارگاه‌هایی برگزار شد به همین دلیل دنبال جایی بودیم که این اشیا را جمع‌آوری کنند و خوشحال شدیم که این مساله توسط موسسه اطلاعات راه اندازی شد و در عرضه فرهنگی کشور خدمات خودش را ارائه می‌دهد.

مسجد جامعی گفت: مجموعه این روزنامه برای کسانی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، واقعا راهگشا است و ما نیز از آن استفاده‌های زیادی کردیم.

همچنین روزنامه «اطلاعات» برای دسترسی به این منابع ساختار منظمی دارد به همین دلیل در نظر گرفتیم در جمعه‌ای که فردای آن روز خبرنگار است‌ در این روزنامه حاضر شویم.

او با بیان اینکه قدیمی‌ترین نشریه هفتگی کشور اطلاعات هفتگی است‌، گفت: برایم جالب است که دوستانمان در خارج از کشور سعی می‌کنند روزنامه اطلاعات را تهیه کنند و آن را بخوانند و این خیلی خوب است که این میراث حفظ شده و روزنامه اطلاعات سرمایه ملی است و می‌توانیم از آن در حوزه‌های مختلف بهره بگیریم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام دعایی خاطره‌ای از توزیع روزنامه اطلاعات در اوایل انقلاب بیان کرد و گفت: یادم می‌آید زمانی که احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد بود‌، جلسه‌ای در جماران داشتیم و من این خاطره را آنجا هم مطرح کردم، دوستان می‌دانند که لایه‌های روزنامه صبح و روی صفحه در عصر توزیع می‌شود.

او ادامه داد: یک روز متوجه شدیم در لایه‌ی روزنامه مطلب غیرقابل عرضه‌ای چاپ شده است و تصمیم گرفتیم آن را جمع کنیم بنابراین لایه تصحیح شده را در روزنامه عصر توزیع کردیم آن روز مطلبی از آقای مطهری درباره مسائل اقتصادی چاپ شد و دوستانی که مسئول توزیع روزنامه بودند هیچ کدام از لایه‌ها را در منطقه جماران و تجریش عرضه نکرده بودند. حضرت امام (ره) بعد از خواندن روزنامه متوجه نبودن لایه آن شدند و فرموده بودند هر طوری شده لایه روزنامه را پیدا کنند و برایشان بیاورند. وقتی که لایه روزنامه را خدمت حضرت امام (ره) بردند و ایشان مطلبی که مربوط به آقای مطهری درباره اقتصاد بود را خواندند متوجه شدند این مطلب مربوط به کتابی که ایشان صلاح نمی‌دانستند که آن چاپ شود بوده است، بنابراین حضرت امام (ره) تصور کرده بودند برای آنکه ایشان متوجه این مطلب نشوند‌، ما دستور داده بودیم که لایه روزنامه در آن قسمت توزیع نشود و دستور توقیف روزنامه اطلاعات را دادند.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ادامه یادآور شد: بعد از این قضیه موضوع را از طریق آیت الله هاشمی رفسنجانی و آقای خامنه‌ای (که آن زمان رئیس جمهور بودند) اصل مطلب را به حضرت امام (ره) رساندیم و بعد از مدتی این مساله برطرف شد.

در ادامه تیم تهران‌گردی از بخش‌های مختلف روزنامه «اطلاعات» و همچنین موزه صنعت چاپ این روزنامه بازدید کرد.

همچنین کامبیز درم‌بخش،‌ کاریکاتوریست که در تهران‌گردی این هفته حضور داشت یکی از کارهای خود را به حجت الاسلام دعایی هدیه داد و گفت: یکی از آرزوهای من این بود که نزد حجت الاسلام دعایی بیایم چون فکر می‌کنم روزنامه اطلاعات تنها روزنامه‌ای است که به من آرامش می‌دهد و بقیه روزنامه‌ها روان مرا بهم می‌ریزد، بنابراین هر صبح این روزنامه زنگ تفریحی برای من محسوب می‌شود و من سالگرد 90 سالگی آن را تبریک می‌گویم.

همچنین علاوه بر احمد عربانی، کاریکاتوریست که یکی از کاریکاتورهایش را به حجت الاسلام دعایی تقدیم کرد، حمید فروتن عکاس خبرگزاری ایسنا نیز تابلویی از عکس‌هایی که در تهران‌گردی‌های گذشته گرفته بود را به مدیر مسئول روزنامه‌ی اطلاعات هدیه کرد.

تهران‌گردی احمد مسجد جامعی تا بعدازظهر امروز 16 مرداد ماه در رسانه‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =