تصاویری از سینماگران و هنرمندانی که به ژاپن رفتند/ یادی از فاجعه اتمی هیروشیما

تسنیم نوشت:

جمعی از نویسندگان و هنرمندان ایرانی در سالروز حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما به این شهر سفر و با فعالان صلح دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این سفر از نسخه ژاپنی، کتاب «سفر به روایت سرفه ها» تالیف حمید حسام در جزیره اسرارامیز در نزدیکی هیروشیما با حضور جمعی از مردم محلی، گلعلی بابایی و خانم دکتر یوشی کوتی شکل گرفت. این جزیره محل مخفی و محرمانه کارخانه های ساخت سلاحهای شیمیایی ژاپن از قرن نوزدهم تا پایان جنگ دوم جهانی بوده، جزیره ای که بدلیل سری بودن، تا زمان اشغال در نقشه های ژاپن وجود خارجی نداشت. رونمایی کتاب «سفر به روایت سرفه ها» در موزه سلاحهای شیمیایی این جزیره صورت گرفت.

هیات ایرانی همچنین به دعوت دانشجویان ژاپنی در مراسمی شرکت کردند. در این مراسم هرکدام از افراد گروه شعری خواندند یا خاطره‌ای تعریف کردند. حبیب احمدزاده نویسنده و مستندساز ایرانی در این دیدار از دانشجویان ژاپنی سوال کرد چند نفر کارتون ژاپنی گریندایزر را دید‌ه‌اند که بیشتراز افراد جوان، نسل قدیم حاضر دست بالا بردند. وی پس از این طرح سوال، داستان چگونگی دیدن کارتون گریندایزر از تلویزیون عراق در زمان جنگ را تعریف کرد که با استقبال ژاپنی‌ها همراه شد.

برنامه دیگر این گروه حضور در دانشگاه هیروشیما در حاشیه دومین دوره جشنواره صلح و دوستی ایرانیان در هیروشیما بود که فیلم‌های «مه و باد»، «یک حبه قند»، «گیلانه» و «فرزند خاک» نمایش داده شد. همچنین دانشجویان ژاپنی در ابتکاری جالب کوکو سیب زمینی به سبک ایرانی درست کردند.

گروه نویسندگان، هنرمندان و جانبازان ایرانی همچنین در مراسم هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما شرکت کردند.

رضا میرکریمی، محمد علی طالبی، رخشان بنی اعتماد، محمد باشه آهنگر، گلعلی بابایی، حبیب احمدزاده و جانباز شیمیایی جناب روستاپور و تعدادی از جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران در این سفر حضور داشتند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    8 0
    اون که لباس عشایری پوشیده ژاپونیه؟