ایرنا نوشت:

 دیپلمات با سابقه آمریکایی و سفیر سابق این کشور در موریتانی گفت: برغم مخالفت گروه های تند رو درهر دوکشور، به اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران خوشبین است و90 درصد از مخالفت های داخل کنگره آمریکا مخالفت های مصلحتی است وبه متن توافق ربطی ندارد.

'جان لیمبرت' روز شنبه درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این توافق درمیان جمهوریخواهان آمریکایی مخالفان سرسختی دارد که هرکدام به دلیل وبا انگیزه خاصی درمقابل آن ایستاده اند و مصمم هستند به هر شکلی که شده جلوی اجرایی شدن آن را بگیرند.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: با توجه به حضور اکثریت جمهوریخواهان در کنگره به نظر می رسد که در نهایت با وتوی رییس جمهوری روبرو شود ولذا تلاش اوباما در این مرحله این است که با جلب حامیان بیشتر در کنگره، امکان لغو وتوی ریاست جمهوری را ازآنها بگیرد.

قانونگذاران آمریکایی درصورت به دست آوردن دو سوم آرا در هر یک از دو صحن کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) این کشور می توانند امکان وتوی یک لایحه از سوی ریاست جمهوری این کشور را بگیرند.

سفیر سابق آمریکا در موریتانی در ادامه گفت: به هر حال آنچه مسلم بوده، این است که بیش از 90 در صد از این مخالفت ها با دلائل و انگیزه های مشخص سیاسی و بدون ارتباط با متن توافق صورت می گیرد و فقط 10 درصد آنها ممکن است که به دلیل نکاتی که در متن وجود دارد و مایه نگرانی آن ها شده است، با آن مخالف باشند.
لیمبرت افزود: یکی از دلایل عمده مخالفت جمهوریخواهان با این متن صرفا نشان دادن موضع مخالف با هرچیزی است که اوباما حامی و یا پیشنهاد کننده آن باشد.

وی تصریح کرد: درصد مشخصی از مخالفان نیز از سر دشمنی کور و بی دلیل با ایران درمقابل این توافق ایستاده اند و حتی بدون آن که بتوانند دلیل مشخصی برای مخالفت خود ارائه دهند، این توافق را یک توافق بد می خوانند.
سفیر سابق آمریکا افزود: یکی دیگر از دلایل ایستادگی و مخالفت برخی از قانونگذاران آمریکا نحوه تفکر آن ها در خصوص برخورد با مخالفان است و این که آیا باید دراین برخورد ها از دیپلماسی کمک بگیرند یا صرفا سعی کنند که عقیده و دیدگاه خود را به هر طریقی که ممکن است به دیگران تحمیل کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در ایران نیز دولت روحانی با شرایط مشابهی روبرو است.
لیمبرت با ابراز اطمینان از این که این توافق برغم همه کار شکنی ها و مخالفت ها در هر دو کشور به مرحله اجرا خواهد رسید، گفت: به فرض محال هم که این مخالفت ها به شکست توافق منجر شود، این شکست صرف نظر از زیان های اقتصادی برای آمریکا حاصلی جز بی آبرویی و انزوای این کشور در جهان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم که یک جمهوریخواه درانتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا پیروز و به ریاست جمهوری برسد، مردم جهان با کشوری روبرو خواهند بود که رهبر آن قادر به حل اختلافات از طریق مذاکره و گفت و گو نبوده و همین مساله به انزوای بیشتر آمریکا منجرخواهد شد.
لیمبرت تاکید کرد: بخش زیادی از مخالفت های با این توافق با علم به این که در نهایت قادربه جلوگیری از وتو اوباما نخواهند شد، برای به ثبت رساندن موضع مشخصی به منظور بهره برداری های سیاسی آینده صورت می گیرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =