حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شده بود به بیان رابطه دولت با رسانه ها پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و با بیان اینکه دولت باید اطلاعاتی که از طریق عموم بدست می آورد حق عموم بداند، گفت: دولت یازدهم با بررسی تجربیات اجرای قوانین کشورها درباره قانون انتشار اطلاعات، شورایی تشکیل داد و اکنون این شورا آئین نامه ای را در این زمینه تدوین کرده است که در دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار می گیرد.

وی افزود: با تصویب این آئین نامه همه دستگاههای دولتی موظف می شوند اطلاعات غیر محرمانه ای که درباره افراد دارند در اختیار آنها قرار دهند .
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 تصویب شده اما دولت قبل از ابلاغ آن سرباز زد و دولت یازدهم آن را در مسیر اجرا وارد ساخت.

وی در پاسخ به سوال مجری که گفت "از این قانونها زیاد داریم و باید دید در عمل چه می شود" گفت: در قانون انتشار و دسترسی آسان به اطلاعات پیش بینی شده است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سالیانه به رئیس جمهور درباره اجرای این قانون گزارش دهد و رئیس جمهور نیز سالانه به مجلس شورای اسلامی پاسخ می دهد. بنابراین مجلس شورای اسلامی ضامن اجرای این قانون است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گام مهمی در مبارزه با فساد است.

وی با بیان اینکه گردش آزاد اطلاعات به اراده دولت و توانایی ملت نیاز دارد ابراز امیدواری کرد: گسترش دولت الکترونیک به قانون گردش آزاد اطلاعات کمک کند. البته امیدواریم تا دو هفته آینده این قانون در دستور کار دولت قرار بگیرد چرا که دولت کار اموزشی خود را آغاز کرده و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به من اعلام کرد که شخصا به وزارتخانه ها می رود و در خصوص این قانون و اجرایی شدن آن با مسئولان وزارتخانه آموزش می دهد تا سایت های وزارتخانه ها از حالت تبلیغی خارج شود و کاربردی گردد.او تاکید کرد که خط مشی ما بر اساس «دولت پاسخگو، رسانه پرسشگر» شکل گرفته است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مجری برنامه در خصوص برخورد دولت با رسانه ها و تذکر به "کیهان و رجانیوز" گفت: دولت متعهد شده است که از رسانه ها شکایت نکند اما هیات نظارت بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه نهادی مستقل و فرابخشی است که می تواند برای رسانه ها تصمیم بگیردضمن اینکه تذکر به رسانه ها امر تازه و بدیعی نیست .
مجری برنامه که فهمید که با بی اطلاعی از قوانین؛ اشتباه کرده است، گفت "برخورد با خبرنگاران چه؟" و آشنا از مجری پرسید منظور از برخورد چیست؟ مجری که توقع چنین سوالی را نداشت گفت در اخبار حتما دیده اید دیگر اینکه با خبرنگاران بد برخورد شده و یا دوربین آنها ضبط شده..." آشنا پرسید: مثال و مصداقی دارید از این حرف؟ و مجری برنامه که پاسخی نداشت گفت: مثلا یک وزیری اعلام کرده معاونانش حق گفتگو با رسانه ها را ندازند!

آشنا در پاسخ به دلواپسی مجری گفت: این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها بویژه رسانه های بزرگ داده است که بر فعالیت آن نظارت داشته باشند .ضمن اینکه حجم زیادی از انتقادها به ویژه در رسانه ملی از دولت وجود دارد.

مجری بلافاصه و برای جبران دو گاف پی در پی خود گفت: این حرف شما سندی هم دارد چون همه دولت ها همین را می گویند.
آشنا هم با اشاره به اسنادی که همراه خود آورده بود، گفت: در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری درباره موضوع ریزگردها تحقیقی انجام دادیم که نشان می داد چند رسانه مهم کشور از سال 87 تا سال 92 منشاء ریزگردها را خارج از کشور اعلام می کردند اما از نیمه دوم سال 92 این رسانه ها منشاء ریزگردها را داخلی اعلام کرده اند! این نشان می دهد اگر رسانه ای از دولتی خوشش نیاید می تواند منشاء ریزگردها را تغییر دهد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور اضافه کرد: وزرای دولت یازدهم بیشترین حضور پاسخگو را در صداوسیما داشته اند و مسائلی که دولت به آنها پاسخ داده پیچیده و سخت است .با توجه به اینکه بسیاری از مسایل به این دولت ارتباط نداشته ومربوط به گذشته است پاسخ دادن به آنها دو وجه دارد یعنی اگر بحث جدی در مورد وضع گذشته شود ، دولت متهم به سیاه نمایی می شود و اگر صحبت نکند و وضع کنونی را توضیح دهد خودش را زیر سوال برده است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت : مسکن مهر و مسایل بانکی نمونه متهم شدن دولت به سیاه نمایی گذشته است .
آشنا با بیان اینکه من از وضعیت خبرنگاری در کشور به دلیل انعکاس غیر واقعی و متفاوت سخنانم ناراضی هستم افزود: کیفیت حرفه ای خبرنگاران به دلیل مشکلات معیشتی، نداشتن آموزش حرفه ای و چند شغله بودن ضعیف شده است . آموزش روزنامه نگاری در کشور لطمه دیده و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این آموزش فراموش شده است .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توضیح این نکته و پاسخ به مجری برنامه گفت: در دولت یازدهم کارگاههای آموزشی روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران در 22 استان برپا شده است .دولت یازدهم برای حمایت از خبرنگاران به صاحبان رسانه ها اعلام کرد اگر می خواهند یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد را دریافت کنند باید فهرست بیمه کارکنان خود را ارائه دهند .هرفردی که اسم آن در فهرست بیمه باشد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از محل صندوق حمایت از روزنامه نگاران ، نویسندگان و هنرمندان ، وی را بیمه تکمیلی می کند .
وی یک خبر خوش دیگر برای خبرنگاران داد و گفت: اگر خبرنگاری نیز مایل به کار پژوهشی باشد وزارت ارشاد هزنیه های سفر تحقیقاتی وی را به شرط تصویب طرح آن در شورای حرفه ای، تامین می کند .

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    81 5
    دولت خوبیه دلت یازدهم. آرزوی موفقیت دارم برای این دولت و ارزوی تداوم این روحیه.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    97 6
    حالا مگه از رو میره این صدا سیما