۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷

این روزها بازار برگزاری کنسرت های موسیقی در زنجان همچون هوای تابستان داغ است. برگزاری کنسرت های جهره های نام آشنای موسیق کشور موجب شده تا بیش از گذشته مردم برای خرید بلیط کنسرت ها لحظه شماری کنند. در این بین ارتباط تنگاتنگ مردم به هنر فاخر موسیقی ایرانی به دلیل قدمت و ریشه میتواند در به تصویر کشیدن زیبایی های آن اثرکذار باشد. نقش هنرمندان زنجانی در این بین نباید فراموش شود؛ آنهایی که در دفتر سترگ فرهنگی این دیار کهن زبان زد خاص و عام هستند.

به گزارش خبر آنلاین از روزنامه همشهری زنجان، در شرایطی که زمینه برای برگزاری کنسرت ها در زنجان فراهم شده، ضروری است تا دستگاه های متولی نسبت به اجرای روی سن بومی ها بیش از گذشته اهتمام ویژه داشته باشند. یکی از هنرمندان عرصه موسیقی زنجان با تاکید بر اینکه باید شرح وظایف انجمن موسیقی استان برای همه اهالی موسیقی روشن شود، می گوید: باید در یک مجمع عمومی ماهیت و حیطه کاری این تشکیلات برای تمامی فعالان حوزه موسیقی روشن شود تا بتوان در راستای اعتلای نام هنر قدم برداشت.
محمد تقی ارغوانی با بیان اینکه برنامه ریزی برای هنر موسیقی باید از ریشه اصولی و صحیح باشد، می افزاید: انجمن موسیقی به عنوان بزرگترین تشکل برای فعالان این عرصه می تواند نقش بسزایی در همگرایی و نزدیکی هنرمندان داشته باشد.
وی ادامه می دهد: باید در فضایی باز تمامی اهالی موسیقی از نوازنده، آهنگساز و خواننده نقطه نظرات خود را درباره ماهیت همکاری این تشکیلات اعلام کنند.
ارغوانی فرد اعتقاد دارد؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه متولی تمامی اهالی موسیقی را به یک چشم نگاه کند تا شاهد فعالیت تمامی افراد در این عرصه باشیم.
نوازنده و مدرس نام آشنای سنتور با تاکید بر اینکه اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی استان باید انتخابی مشخص شود، ادامه می دهد: گزینش فرمایشی نشان می دهد که در تصمیم گیری ها برای موسیقی تنها افراد محدودی می توانند اعمال نظر کنند و این قبیل تبعیض ها در هنر راه به جایی نخواهد برد. به گفته وی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در قامت خادم هنر باید همه هنرمندان را به یک چشم نگاه کند.
ارغوانی فرد با طرح این سوال که در شهر زنجان چه کسانی هنر را باور کرده اند، می افزاید: با سرمایه گذاری و اتخاذ تدابیری زمینه برای تربیت هنرمندانی فراهم شود که ماحصل آن در گذر زمان به چشم آید.
وی با ابراز تاسف از اینکه تربیت هنرمند در عرصه موسیقی به ورطه فراموشی رفته است، عنوان می کند: بی تفاوتی ها موجب شده تا حضور غیربومی ها برای برگزاری کنسرت در زنجان پررنگ شود.
ارغوانی فرد با تاکید بر اینکه هیچ گاه شهرت دلیلی بر حقانیت افراد نمی تواند باشد، ادامه می دهد: یک تشکل غیردولتی مستقل در زمینه موسیقی می تواند، با بررسی اوضاع و احوال این روزهای موسیقی زمینه را برای استعدادیابی هنرمندان واقعی موسیقی فراهم کند. با این حال این هنرمند موسیقی مقصر اصلی این شرایط را به دلیل برخوردار بودن از امکانات سخت افزاری و منابع مالی بیشتر از طرف دستگاه متولی می داند و می گوید: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می تواند در همگرایی اهالی هنر به همدیگر نقش تاثیرگذاری داشته باشد. به گفته وی با ارتباط نزدیک هنرمندان این عرصه می توان در چارچوب خاصی با رعایت اخلاق و اصول حرفه ای به آینده موسیقی استان امید بست.
ارج نهادن به جایگاه هنر
یکی دیگر از هنرمندان عرصه موسیقی استان با تاکید بر ارج نهادن به جایگاه هنر و هنرمند می گوید: بی توجهی به هنرمند بومی می تواند موجب گوشه نشینی آنها شود و این فرصت مناسبی برای ورود افراد غیرهنری است.
جبار عباسی فلاح با تاکید بر حمایت مادی و معنوی از هنرمندان این عرصه بیان می کند: اکنون برای ضبط و ارائه برخی آثار زنده یاد حسین منزوی شاعر نام آشنای کشور حمایت های مالی رنگ باخته است.
وی با طرح این سوال که تا چه زمانی باید هنرمند از روی علاقه نسبت به انتشار آلبوم و اجرای کنسرت هزینه کند، می افزاید: در استان زنجان هنرمندان قابل و توانمندی داریم که با حمایت ها می توانند آثار فاخر هنری برجای بگذارند.
عباسی فلاح بر این بارو است که هنرمندان عرصه موسیقی از لحاظ استعداد و توانایی کمتر از هنرمندان پایتخت نیستند و در صورت مساعد شدن شرایط حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.
وی با ابراز تاسف از اینکه دستگاه متولی فرهنگ استان برای شناسایی هنرمندان بومی موسیقی قدمی برنداشته است، ادامه می دهد: در این میان فعالیت انجمن موسیقی استان برای ما معلوم نیست و باید در راستای اعتلای جایگاه هنر و هنرمندان قدم بردارد.
خواننده آلبوم نام آشنای«رسم یاری» در بخش از صحبت هایش به برگزاری جشنواره موسیقی استانی اشاره می کند و می گوید: انجمن موسیقی و دستگاه متولی فرهنگی می توانست، با دعوت از هنرمندان بومی استان زمینه ارتباط نزدیک وتنگاتنگ بین اهالی هنر را فراهم کند.
وی با ابراز تاسف از اینکه در جشنواره سال گذشته شاهد داوری آهنگساز در زمینه آواز بودیم، عنوان می کند: این یکی از دلایل ضعف جشنواره بود که می توانستند با دعوت از اهالی فن آواز بومی بر دقت و ظرافت هنرجویان آوازی دقت بیشتری داشته باشند. البته در برگزاری این جشنواره برنامه¬ریزی و ضعف مدیریت نمایان بود و خروجی آن نیز برای اهالی هنر مشخص نشد. با این اوضاع خواننده نام آشنای موسیقی اصیل ایرانی بیان می کند: از ابتدا سایه بی احترامی و بی تفاوتی بر سر اهالی هنر بوده و معلوم نیست، تا چه زمانی این داستان تلخ ادامه خواهد داشت.

همشهری برای پیگیری مصائب و مشکلات اهالی موسیقی به سراغ رئیس اداره هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفته است.
معراج کرمی با تاکید بر اهمیت دادن به هنرمندان بومی برای برگزاری کنسرت در زنجان می گوید: به دلیل تنوع سلایق عموم مردم برگزاری کنسرت های خوانندگان مختلف پاپ و سنتی را در برنامه داریم.
وی فراهم شدن شرایط مناسب برگزاری کنسرت در زنجان را نسبت به سایر استان ها یادآور می شود و می افزاید: به دلیل تنوع درخواست ها برای برگزاری کنسرت در زمان بندی های مشخص نسبت به صدورمجوز اقدام می کنیم.
به گفته کرمی به دلیل اینکه سالن فرهنگسرای امام(ره) در اختیار اداره کل است، نسبت به حمایت از هنرمندان بومی برای برگزاری کنسرت محدودیتی نداریم.
رئیس اداره هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به پرسش همشهری درباره صدور مجوز برای گروه های موسیقی بانوان در زنجان بیان می کند: چنین درخواستی برای واحد هنری ارجاع داده نشده و در چنین صورتی نسبت به بررسی ادغام خواهیم کرد.
کرمی درباره حمایت از هنرمندان بومی برای اجرای کنسرت در سطح استان می افزاید: سال گذشته چند گروه از زنجان در سالن هلال روی سن رفتند و امسال نیز تداوم حضور بومی ها در زنجان ادامه خواهد داشت.
وی شناخته شدن خوانندگان غیربومی و اجرای گروه های موسیقی را از دلایل حضور آنها در زنجان بیان می کند و ادامه می دهد: همین عامل موجب شده تا زنجانی ها از این برنامه ها استقبال چشمگیر داشته باشند و البته این دلیل بر بی تفاوتی به هنرمندان بومی نخواهد بود.
رئیس اداره هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزاری سالانه جشن آشیق ها در زنجان را فرصت مناسبی برای ارج نهادن به جایگاه هنر فاخر دیار آذربایجان می داند و ادامه می دهد: در این جشن اهالی موسیقی آشیقی از سوی اداره کل تقدیر می شوند.
کرمی درباره ماهیت فعالیت انجمن موسیقی و نحوه گزینش فعالان موسیقی در هیات مدیره بیان می کند: انتخاب افراد از سوی انجمن موسیقی ایران است و اداره کل ارشاد اسلامی استان تنها نسبت به معرفی افراد در بخش های مختلف موسیقی اقدام می کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =