ایرنا نوشت:

روسیه در یک هفته اخیر تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه به عمل آورده و مقام های روس تلاش می کنند طرح پیشنهادی رییس جمهوری این کشور را برای این منظور و برقراری صلح و آرامش در این کشور خاورمیانه تحقق بخشند.

به گزارش ایرنا، طرح پیشنهادی «ولادیمیر پوتین» برای نخستین بار یک ماه پیش در جریان سفر «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه به مسکو مطرح شد و دمشق آن را تایید کرد. این طرح شامل همکاری کشورهای منطقه خاورمیانه در وهله اول همسایگان سوریه و نیز مشارکت کشورهای ایران و عربستان در حل مسایل سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور می شود.
روسیه به دنبال تایید طرح پیشنهادی خود از طرف دولت سوریه، به رایزنی با ایران در مساله سوریه پرداخت و مقام های دو کشور در یک هفته مذاکرات مفصلی را در این مورد انجام دادند و برای این منظور «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به تهران سفر کرد.
بوگدانف در تهران با «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و دو طرف ضمن بررسی اوضاع خاورمیانه و در وحله اول مساله سوریه ، طرح پیشنهادی پوتین را بررسی و در مورد آن مذاکره کردند.
در این دیدار طرف ایرانی نیز طرح خود برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه را ارایه کرد که پایه و مبنای آن را مذاکرات طرف های مناقشه شامل دولت سوریه و گروه های معارض سوری تشکیل می دهد.
بوگدانوف در حاشیه دیدار با امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اظهارات رییس جمهور ترکیه مبنی بر چرخش موضع روسیه در قبال سوریه گفت: موضع روسیه تحت تاثیر شرایط تغییر نمی کند ؛ موضع مسکو اصولی است و آن هم این که باید به قراردادهای بین المللی همانند 30 ژوییه و بیانیه ژنو پایبند باشیم.
وی با بیان اینکه موضع روسیه در قبال مسایل سوریه هیچ تغییری نکرده است افزود: موضع روسیه این است که مردم سوریه، دولت آن کشور و گروه های اپوزیسیون (مخالف) پشت میز مذاکره درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند که در آن تمامیت ارضی و استقلال کشورشان حفظ و منافع تمامی قومیت ها و مذاهب مختلف در آنجا تامین شود و مردم سوریه در رفاه کامل زندگی کنند.
با توجه به مواضع اعلام شده از طرف مقام های ایرانی و روس در مساله سوریه، موضع دو کشور در این مساله و راه حل برای پایان دادن به مناقشه چهار ساله در آن کاملا با یکدیگر مطابقت می کند.
همزمان با سفر بوگدانف به تهران وزیر خارجه سوریه نیز از پایتخت کشورمان دیدار کرد و این وضعیت فرصت مناسبی برای هماهنگی مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و سوریه را برای حل بحران این کشور فراهم کرد.
این اقدامات و تشریک مساعی سه جانبه به ویژه با توجه به شرارت های آمریکا و متحدان منطقه ای آن بخصوص عربستان و ترکیه علیه سوریه اهمیت فراوان داشت و سه کشور برای مشارکت سیاسی در این زمینه تاکید کردند.
به گزارش رسانه های روسی، تلاش های دیپلماتیک روسیه همزمان با موج جدید اقدامات ضدسوری آمریکا آغاز شده است که با آموزش و اعزام معارضان مسلح آموزش دیده در ترکیه و اردن به خاک سوریه تبلور یافت.
اوباما این اقدام شرورانه را کمک به دمکراسی و آزادی مردم سوریه خواند و ابراز امیدواری کرد که این افراد بتوانند ماموریت برقراری آزادی در سوریه را با موفقیت انجام دهند و به این صورت مرحله جدیدی از مداخله آمریکا و متحدانش در این کشور در هفته های اخیر آغاز شد.هر چند که گفته می شود معارضان مسلح اعزام شده به سوریه در مقابله با گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره اغلب کشته یا متواری شده اند.
رسانه های غربی هم در اقدام هماهنگ با آمریکا و اقمار عربی اش، علیه سوریه هجمه خبری گسترده ای به راه انداخته و ادعاهای تکراری در مورد بشار اسد را در فضای رسانه های مطرح کردند.
بخشی از این شایعات هم در مورد روسیه بوده که ادعای نشریه تایمز در مورد احضار سفیر ترکیه توسط پوتین و پرخاش به وی از آن جمله بود تا از این طریق روسیه را در مساله سوریه منزوی کرده و مانع ایفای نقش این کشور در چنین مرحله حساسی شوند.
اما روسیه نیز در مقابل این اقدامات بیکار ننشسته و در روزهای اخیر مقام های روس چند دیدار در مقامهای کشورهای عربی داشتند که دیدار لاوروف با وزیر خارجه عربستان در دوحه قطر در هفته گذشته از آن جمله بود.
وزیر خارجه روسیه در آن دیدار بر اهمیت حل و فصل سیاسی مساله سوریه و لزوم مشارکت ریاض در این روند سیاسی تاکید کرد و از عربستان خواست تا در اقدامات صلح جویانه در سوریه مشارکت جوید.
لاوروف همچنین روز سه شنبه آینده در مسکو با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهد کرد و مساله سوریه از موضوع های اصلی دستور کار مذاکرات وزیران خارجه دو کشور است.
در این دیدار قرار است طرح صلح پیشنهادی رییس جمهوری روسیه برای حل مساله سوریه مطرح و دو طرف در مورد آن مذاکره و گفت و گو کنند. علاوه بر آن مبارزه با گروه تروریستی داعش که ظاهرا ریاض هم با آن مبارزه می کند در دستور کار وزرای خارجه روسیه و عربستان قرار دارد.
مقام های روسیه در روزهای اخیر تلاش های خود را برای حل مسایل سوریه و جلوگیری از متشنج شدن اوضاع این کشور متمرکز کرده اند.
به گزارش وزارت خارجه روسیه در راستای تلاش های صلح جویانه مسکو، بوگدانف روز جمعه با نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب دیدار و با وی درمورد مسایل خاورمیانه به ویژه بحران سوریه گفت و گو و تبادل نظر کرد.
در این دیدار دو طرف در مورد تهدید گروه تروریستی داعش که برخی کشورهای منطقه را مورد حمله قرار داده و بخش هایی از آنها را اشغال و امنیت کشورهای دیگر را به خطر انداخته است گفت و گو و مذاکره شد.
بوگدانف روز پنجشنبه نیز در قاهره با احمد جربا رییس سابق تشکل معارضان سوری موسوم به 'ائتلاف ملی مخالفان' دیدار و با وی در مورد مسایل سوریه گفت و گو کرد.
به گزارش تارنمای روسی 'رگنوم رو'، بوگدانف و جربا به طور مفصل در مورد اوضاع سوریه و پیرامون آن گفت و گو و بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران این کشور مطابق با بیانیه سی ام ژوئن 2012 ژنو تاکید کردند.
بر اساس این گزارش، روسیه بر تلاش های دیپلماتیک خود برای حل مسایل سوریه افزوده و در این راه از تمام امکانات خود استفاده می کند.
برخی رسانه های روسی از امکان برگزاری نشست بین المللی سوریه در مسکو در هفته آینده خبر دادند، هر چند که مقام های مسکو هیچ اظهار نظر رسمی یا حتی غیررسمی در این مورد نکرده اند به نظر می رسد مقدمات این دیدار را فراهم می کنند و دیدار با جربا رییس پیشین تشکل معارضان سوری هم در این راستا انجام گرفته است.
روسیه امیدوار است با حل و فصل سیاسی مساله سوریه از افزایش تحرکات آمریکا و همپیمانانش در منطقه خاورمیانه جلوگیری و در این اقدامات مسکو به مشارکت نزدیک و تشریک مساعی ایران امیدوار است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =