برخی از سهامداران شرکت پدیده شاندیز که گفته می شود نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، به سخنان حجت الاسلام رئیسی دادستان کل کشور درباره این شرکت اعتراض کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع شرکت پدیده شاندیز و مدیرعامل آن، محسن پهلوان، یکی از سئوالاتی بود که شنبه شب گذشته از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور پرسیده شد. 

دادستان کل کشور درباره حضور این شرکت در فعالیتهای غیرقانونی سخن گفت و درباره حضور سهامداران در این شرکت توضیح داد: ۸۰ درصد از اموال این شرکت متعلق به یک نفر و ۲۰ درصد بقیه متعلق به سهامداران است.
اکنون برخی از سهامداران پدیده شاندیز نسبت به این سخنان واکنش نشان داده اند. سخنانی که دادستان کل کشور به تفصیل بیان کرد و درباره پدیده شاندیز گفت: این که اراضی در اختیار شرکت بود یا مورد تصرف قرار داده بود. اگر این اراضی به میزان خریداری شده قانون نیز به او اجازه تغییر کاربری داده، مشکلی نیست. ولی گزارشهای وزارتخانه های مختلف می گوید اراضی تصرف شده بدون مجوز تغییر کاربری داده شده و چند برابر به اراضی، اضافه شده و تخلف کرده. این تخلف است. قانون مشخص کرده تغییر کاربری ها باید منجر به قلع و قمع شود. یا احداث بنا در مسیر رودخانه را داریم. در سیل اخیر مردم دیدند احداث بنا در بستر رودخانه چه مصایبی ایجاد کرد و این تلفات جانی و مالی به وجود می آورد. تخلف از قانون و ایجاد بنا در بستر رودخانه فساد ایجاد می کند. بسیاری از اموال و جانها در معرض آسیب هستند. نسبت به تخلفات و مسایل دیگر هم مطرح است. با اینها باید برخورد شود. شرکتی که اشاره کردید ۸۰ درصد متعلق به فرد است و ۲۰ درصد متعلق به سهامداران است. این مهم است. مردم اینجا سپر قرار گرفتند برای این فرد. ۸۰ درصد متعلق به خودش است و ۲۰ درصد مال مردم است. تخلفی که هست مربوط به نوع تغییر کاربری و احداث بنا در بستر رودخانه و سازمانها و وزارتخانه هایی است که شاکی هستند. دادستانی در راستای حفظ سهام مردم تلاش کرد حسابهای شرکت بسته نشود و تولید شرکت متوقف نشود. از لحاظ قانونی امر متقنی است که باید جلوگیری کرد ولی چون تعداد زیادی از مردم سهام دارند، دادستانی مشهد تلاش کرده حفظ سهام مردم بشود و تخلفات مورد برخورد قرار گیرد.

دادستان کل کشور درباره نظارت مسئولات حکومتی بر این پرونده توضیح داد: هم نظارت دادستانی مشهد و استانداری و بخشهایی از شوراهای عالی کشور در مطرح شد. وزیر کشور مسئولیت یافت که به اتفاق مسئولان مربوطه از استان خراسان و بخشهای دیگری که مسئولیت دارند از جمله سازمان اراضی، جهاد کشاورزی و ... در این مجموعه عضویت دارند با مدیریت وزیر کشور کار دنبال شود به نحوی که سهامداران آسیب نبینند. این شرکت نیز کنترل شود تا ضمن ادامه کار، تخلفات و مواردی که پرونده دارد مورد پیگیری قرار گیرد. این هیات در دولت مسئولیت دارد به دادستانی مشهد کمک کند تا ضمن برخورد با تخلفات، از منافع سهامداران حمایت کند. در ضمن تخلفات نیز مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد. و همچنین تصمیم گرفته شد ضمن اینکه از حقوق مردم و سهامداران حمایت شود، تخلفات این شرکت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
رئیسی درباره پیگرد قانونی برخی از مسئولان که در سالهای گذشته با این شرکت همراهی کرده بودند نیز گفت: از اولین مسایلی که در این پرونده تعقیب شد این بود که چه کسانی مسئول بودند و چقدر به وظایف خود عمل کرد. مسئولانی مطرح شدند و مورد پیگیری در دولت و دادستانی قرار گرفت.


طوماری که ماه ها پیش امضا شد

در واکنش به این اظهارات، گروهی از فعالان شبکه های مجازی که پیداست از سهامداران ۲۰ درصدی پدیده شاندیز محسوب می شوند با انتشار گسترده طوماری، درباره ساخت و ساز این شرکت در مسیر رودخانه و تغییر کاربری زمینها توضیح داده اند.
در این طومار که خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشته شده است، کسانی که خود را مجاورین، ریش سفیدان، معتمدین و اهالی شاندیز و روستاهای همجوار خوانده اند، نوشته اند بخشی از اراضی مورد استفاده پدیده شاندیز در گذشته های دور کشاورزی بوده، یا ساخت و سازهای غیرمجاز در آن صورت گرفته.
امضاکنندگان در بخشی از طومار خود نوشته اند: کل اراضی ای که توسط شرکت مزبور از اشخاص خریداری گردیده، از حدود ۳۰ سال پیش هیچگونه کشت و زراعتی در این املاک انجام نگرفته و عمده این زمینها به صورت بایر یا سالن مرغداری بوده که چندین سال قبل به جهت همجواری با شهر شاندیز تعطیل و متروکه گردیده است و یا ویلاهایی بوده که به صورت غیرمجاز ساخته شده...
آنها همچنین نوشته اند: بنا به گفته ریش سفیدان و البته استناد به نقشه ها پروژه شهر رویایی پدیده در بستر هیچگونه رودخانه ای قرار نگرفته و فاصله مجموعه در حال ساخت این شرکت تا رودخانه حدود ۲ کیلومتر می باشد.
اینطور که این طومار می گوید این زمینها دارای کاربری کشاورزی بوده و حتی ویلاهایی که در آن اراضی ساخته شده به صورت غیرقانونی و غیرمجاز بوده، لذا مشخص نیست اعتراض این فعالان سایبری به کدام سخن دادستان کل کشور است.

تصویر طوماری که در فضای مجازی دست به دست می چرخد

واکنشها به سخنان دادستان کل کشور

 


۲۳۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    2 0
    باید کارشناسی شود این پروژه که صد هزار میلیارد تومن سهام داده چقدر هزینه کرده ؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 1
    خب ماهیت قضیه پر واضحه گرچه من از این قبیل طومارها زیاد دیدم میدونم چطوریه شما چطور؟
  • سیزده A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    4 36
    من خودم از اهالی شاندیزم . نه خودم نه پدرم نه پدربزرگم یادمون نمیاد جایی ک شهر رویایی ساخته شده بستررودخانه بوده باشد وحتی در سی سال اخیر کسی اونجا کشاورزی کرده باشه نقشه های گوگل ارث هم شاهد این ماجراست ...
  • علی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    5 1
    اقا یکی بیاد جلوی بدبختی 120000 نفر و بگیره ... همین