ایران بعد از اطمینان ازشروع مرحله ای جدید در منطقه بعد از توافق هسته ای با گروه 1+5، فعالیت های دیپلماتیک خود را برای تشریح این توافق، بازسازی و تقویت روابط با کشورهای همسایه، ایجاد یک منظومه منطقه ای متحد برای مبارزه با تروریسم و فراهم ساختن شرایط حل پرونده های منطقه ای به ویژه سوریه و یمن افزایش داده است.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه لبنانی السفیر با اشاره به سفر آتی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به کشورهای ترکیه، لبنان و سوریه نوشت: وزیر امور خارجه ایران ضمن تلاش برای تقویت روابط با همسایگان، ایجاد منظومه منطقه ای متحد جهت مبارزه با تروریسم را دنبال می کند.

به گزارش ایرنا، السفیردر شماره روز دوشنبه خود با تاکید به اینکه ثبات لبنان اولویت ایران است، نوشت: دکتر ظریف فردا -سه شنبه- در چارچوب سفری منطقه ای که ازکشورهای عرب حوزه خلیج فارس شروع شده و با دیدار از ترکیه ، لبنان و سوریه ادامه می یابد، وارد بیروت می شود.

این روزنامه افزود: ایران بعد از اطمینان ازشروع مرحله ای جدید در منطقه بعد از توافق هسته ای با گروه 1+5، فعالیت های دیپلماتیک خود را برای تشریح این توافق، بازسازی و تقویت روابط با کشورهای همسایه، ایجاد یک منظومه منطقه ای متحد برای مبارزه با تروریسم و فراهم ساختن شرایط حل پرونده های منطقه ای به ویژه سوریه و یمن افزایش داده است.

این روزنامه لبنانی نوشت، منابع دیپلماتیک ایرانی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان سفر ظریف به ریاض وجود دارد؟، گفتند که فکر انجام این سفر حتی قبل از توافق هسته ای وجود داشته است.

السفیر به نقل از منابع دیپلماتیک ایرانی خاطرنشان کرد: سفر ظریف به ریاض به یک سازوکار و همکاری دیپلماتیک و دعوتنامه رسمی سعودی ها بستگی دارد.
این روزنامه لبنانی در باره اهمیت میانجیگری عمان به نقل از منابع دیپلماتیک ایرانی خود نوشت: عمان بیش از دیگر کشورهای عرب خلیج فارس، ایران را درک کرده و دریافته که گفت وگو تنها راه حل مشکلات منطقه است.

السفیر به نقل از منابع خود تصریح کرد: همکاری منطقه ای بهتر است، منطقه به مداخله های آمریکا برای حل اختلافات نیاز ندارد و کشورهای منطقه خود می توانند با قدرت و از طریق مذاکره مشکلاتشان را حل کنند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه «لبنان به دلیل اینکه مقاومت ضد اسراییلی در آن شکل گرفته از یک اهمیت ویژه برای ایران برخوردار است»، نوشت: ظریف علاوه بر تشریح ماهیت توافق هسته ای برای دولتمردان و مقامات لبنانی، پیام ایران مبنی بر اهمیت لبنان را منتقل و تاکید می کند که سیاست راهبردی ایران در قبال منطقه و لبنان بعد از توافق هسته ای تغییر نمی کند.
السفیر خاطرنشان کرد: ثبات لبنان در راس اولویت های ایران قرار دارد و البته هیچ تغییری در رویکرد ایران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری لبنان ایجاد نشده است و این انتخابات را یک موضوع داخلی می داند.
منابع دیپلماتیک ایرانی السفیر تصریح کرده اند که «برخی تلاش می کنند تا مشکلات و پرونده های منطقه ای را به توافق هسته ای گره بزنند اما ایران آن را به شدت رد و تاکید می کند که در مذاکرات با گروه 1+5 فقط پرونده هسته ای بررسی و در باره آن گفت وگو شد».
این منابع تاکید کرده اند: «پرونده هسته ای پیامدی برای پرونده های منطقه ای ندارد و البته شاید بین ایران و کشورهای منطقه در این زمینه ها توافقی صورت بگیرد، اما موضوع هسته ای مستقل است».

السفیر نوشت: ایران آماده گفت وگو با همه طرف ها درمنطقه (به جز رژیم صهیونیستی) است که آماده نقش آفرینی باشند.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع ایرانی افزود: عربستان کشوری مهم و موثر در منطقه و جهان اسلام است و ما آماده گفت وگو و همکاری با آن هستیم اما به نظر نمی رسد لبنان روی میز مرحله نخست مذاکرات قرار داشته باشد.

السفیر خاطرنشان کرد: ظریف برای لبنانی ها چگونگی دستیابی به توافق هسته ای را به عنوان یک فرصت واقعی تشریح و تاکید خواهد کرد که همه کشورهای منطقه باید آن را مغتنم بشمارند به ویژه اینکه کشورهای اروپایی از آنها پیشی گرفته اند و حتی قرار است فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه به زودی از تهران دیدن کند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به ضرورت گرم شدن دوباره همکاری های منطقه ای ایران از جمله با لبنان ، تصریح کرد: ایران بر آمادگی همکاری خود با لبنان در زمینه های بانکی، سرمایه گذاری ، صنعتی ، حوزه شهرداری ها و نظافت شهری تاکید خواهد کرد.
السفیر به نقل از منابع ایرانی خود تاکید کرد: اگر طرف لبنانی خواستار حل مشکل زباله ها شود، ایران آماده است تا تجربیات خود را در اختیار آن قرار دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =