۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
جنگل‌های زاگرس به استراحت نیاز دارند

بعد از آتش‌سوزی در «شاه‌بیشه» راهکارهای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌های شهرستان آبدانان و نقش مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی با حضور سمن‌ها، نیروهای امدادی، طبیعت دوستان، بسیجیان و اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبدانان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین حاجیلری» امام جمعه آبدانان، در نشست بررسی راهکارهای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌های شهرستان آبدانان و نقش مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی با حضور سمن‌ها، نیروهای امدادی، طبیعت دوستان، بسیجیان و اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبدانان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی درست برای جلوگیری از آتش‌سوزی، مشارکت همگانی مردم در حراست از جنگل، آمادگی همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و مردم و ایجاد شبکه‌های اطلاع‌رسانی نقش بسزایی در جلوگیری و کنترل آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط شهرستان آبدانان دارد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و ملی به‌عنوان میراثی گران‌بها از گذشتگان است که می‌بایست در حفظ و حراست از آن بکوشیم و این سرمایه ارزشمند را به‌درستی به دست آیندگان برسانیم، ادامه داد: نقش مردم و حضور آنان در اطفاء حریق تنگه شاه بیشه، آب انار، انجیره و مژاره شهرستان آبدانان نشان داد که مردم همچنان دلسوز طبیعت هستند و هر لحظه‌ای که نیاز به حضور آنان باشد بدون هیچ چشم‌داشتی درصحنه حضور پیدا می‌کنند که نشان از اهمیت والای طبیعت نزد مردم منطقه دارد.

به گزارش ایسنا، «ابراهیم سبزواری»، رئیس دادگستری شهرستان آبدانان در این نشست بابیان اهمیت موضوع حراست از منابع طبیعی در دین مبین اسلام و سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، جمع‌آوری زباله از دامن طبیعت و عدم قطع درختان و حراست از منابع طبیعی باید در بنیان خانواده نهادینه شود.

وی گفت: برخورد قاطع دستگاه قضایی با عاملین آتش‌سوزی‌های اخیر شهرستان آبدانان در دستور کار قرار دارد و با مشخص شدن عاملین این آتش‌سوزی‌ها، قطعاً برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.

«یعقوب عزیزی»، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبدانان در این نشست بابیان اینکه سالانه دو میلیارد تن از خاک کشور ما دچار فرسایش می‌شود، گفت:‌ رشته‌کوه زاگرس با 6 میلیون هکتار جنگل و دربگیری 11 استان کشور دچار دیر زیستی شده است که باعث مرگ زودهنگام جنگل‌های مناطق زاگرس نشین می‌شود.

وی ادامه داد: 70 درصد از جنگل‌های زاگرس را گونه بلوط تشکیل می‌دهد که هم مأمن زندگی جاندارانی همچون سنجاب می‌باشد و هم نقش بسزایی در جلوگیری از آلودگی هوا دارد.

عزیزی تصریح کرد: بلوط نماد زاگرس است که در سال‌های اخیر با لگدکوب کردن خاک زاگرس و چرای بی‌رویه مراتع آن توسط دام، استفاده بی‌رویه مردم از درختان و قطع شاخ و برگ‌های سبز درختان بلوط باعث شده که جنگل‌های زاگرس دچار مرگ زودهنگام و تشدید آفت‌هایی همچون چوب‌خوار بلوط و بیماری زغالی شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری آبدانان تنها راه نجات زاگرس را، قطع رابطه معیشت مردم از جنگل‌های بلوط و زاگرس دانست و گفت: جنگل‌های زاگرس همچون بیماری می‌ماند که باید مدتی به آن استراحت داده شود تا توان دوباره زیستن را بیابد و با انجام عملیاتی همچون آتش‌بر، اجازه رشد جست و پاجوش های بلوط، جلوگیری از چرای بی‌رویه دام و قرق منطقه با کمک محیط‌بانان و پرسنل اداره منابع طبیعی با همکاری دستگاه قضا می‌توان زندگی را به زاگرس برگرداند و با تشکیل شبکه‌های اطلاع‌رسانی می‌توان در زمان آتش‌سوزی، به اقشار مختلف مردم اطلاع‌رسانی شود و در سریع‌ترین زمان ممکن آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط مهار شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =