واحد مرکزی خبر نوشت:

الشرق الاوسط نوشت: در حالی که بحران سوریه، محور اصلی بحث ها در جریان سفر وزیر خارجه ایران به لبنان است، برخی منابع جریان «چهارده مارس»، بحث بر سر پرونده لبنان در مذاکرات کنونی را بعید دانستند واحتمال می دهند که مساله تعیین رئیس جمهور( لبنان)، به سرنوشت ریاست جمهوری سوریه ارتباط پیدا کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی به قلم کارولین عاکوم نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته وارد لبنان شد و با برخی از مسئولان این کشور از جمله تمام سلام نخست وزیر، نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان، جبران باسیل وزیر خارجه و همچنین سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار کرد. این در حالی است که اعلام شده سفرش به ترکیه به تعویق افتاده و دمشق، ایستگاه بعدی سفرش خواهد بود.
این روزنامه با اشاره به اظهارات ظریف در فرودگاه بیروت درباره «وجود بازی خطرناک میدانی و ضرورت رایزنی و همکاری برای مقابله با چالش ها» نوشت: برخی منابع این اظهار نظر وی را هشدار درباره اقداماتی دانستند که در مرزهای سوریه و ترکیه در زمینه ایجاد منطقه ایمن در حال انجام است و همین مساله ممکن است باعث تعویق سفر ظریف به ترکیه شده است .
الشرق الاوسط نوشت: در حالی که تاکید شده بحران سوریه، محور اصلی بحث ها در سفر ظریف پس از گذشت چند هفته از امضای توافق هسته ای است، برخی منابع در جریان «چهارده مارس» لبنان، قرار نداشتن موضوع بحث بر سر پرونده لبنان را در این مذاکرات بسیار محتمل دانستند بویژه اینکه حل مساله تعیین ریاست جمهوری( لبنان)، منتظر دیدار و نشست های عربستان و ایران است.
این منابع در مصاحبه با الشرق الاوسط احتمال دادند که این مساله (انتخاب رئیس جمهور لبنان) در دوره آینده، به سرنوشت ریاست جمهوری سوریه پس از حل احتمالی این مساله، ارتباط پیدا کند.
الشرق الاوسط نوشت: از سوی دیگر منابع آگاه درباره سفر ظریف به لبنان گفتند: «وزیر خارجه ایران در این سفر حامل پیامی در خصوص تاکید بر حمایت ایران از حزب الله است که همچنان به عنوان بازیگری مهم مانند دیگر بازیگران اصلی به شمار می رود.
این منابع به روزنامه الشرق الاوسط گفتند: مذاکرات ظریف دور از آنچه قبلا درباره دوره انتقالی به آن پرداخته شد نخواهد بود؛ دوره انتقالی که در قالب آن، اسد «فقط نقشی صوری» داشته باشد یعنی رئیس جمهوری بدون اختیارات باشد و دولتی تشکیل شود که توافقی سوری مانند «توافق طائف» لبنان را که متضمن توزیع کرسی های ریاستی و پست ها بین طوائف ومذاهب است، به رسمیت بشناسد و پس از آن، رئیس جمهور جدید سوریه انتخاب شود. اما بحث بر سر موضوع لبنان، در حال حاضر فراتر از تاکید بر حفظ ثبات لبنان نخواهد بود.
الشرق الاسط نوشت: روابط عمومی حزب الله از «لغو عزیمت ظریف به آرامگاه (شیهد) عماد مغنیه که قرار بود غروب روز گذشته انجام شود، خبر داد و گفت:با توجه به فشردگی برنامه ها و دیدارهای زیادی که در برنامه سفر لبنان گنجانده شده و تاخیر ورود هواپیما، این برنامه به فرصت بعدی موکول شد».
بر پایه این گزارش، روز گذشته وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه ای، گفته سفر ظریف (به ترکیه) به وقت دیگری موکول شد اما این بیانیه به علل تعویق این سفر یا تعیین زمان جدید آن اشاره نکرد. قرار بود مولود چاووش وزیر خارجه ترکیه دیروز با همتای ایرانی در دو سطح، دو جانبه و هیات های سیاسی برای بررسی چند مساله مشترک، دیدار و گفتگو کند.
یک منبع دیپلماتیک ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرده که ظریف سفر خود به ترکیه را که قرار بود امروز صورت گیرد، به تعویق انداخته بدون اینکه درباره علت این تعویق که در لحظه های اخر در سایه وضع امنیتی و سیاسی پیچیده در ترکیه، اتخاذ شد، توضیحی دهد.
بر پایه این گزارش، در حالی که برخی منابع تعویق سفر ظریف به ترکیه را به اعتراض ایران به موضوع «ایجاد منطقه ایمن در مرز ترکیه و سوریه» مرتبط دانستند، اعلام این تعویق سفر با اقدام روزنامه «جمهوریت»(مخالف) در انتشار مقاله ای از ظریف قبل از سفر وی، همزمان شد.
روزنامه «جمهوریت» به مخالفت با حزب حاکم عدالت وتوسعه معروف است و رجب طیب اردوغان دائما با جان دوندار سردبیر این روزنامه در حال برخورد است.
در همین چارچوب یک منبع دیپلماتیک در سفارت ایران در دمشق گفت ظریف برای اجرای مذاکراتی درباره آخرین تحولات بحران سوریه و اوضاع منطقه، غروب چهارشنبه وارد دمشق می شود و پنج شنبه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و طرح ایران
درباره اوضاع این کشور را به وی تقدیم می کند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =