مدیر انجمن دوستی ایران و کرواسی: ضرورت تقویت روابط قزوین با کرواسی

قایم مقام معاونت اداری و مالی وزارت خارجه و مدیر انجمن دوستی ایران و کرواسی گفت: قزوین و کرواسی برای اجرای طرح های زیست محیطی، گردشگری و جذب سرمایه گذاری صنعتی می‌‍توانند همکاری مشترک داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین "جعفر شمسیان" ظهرامروز چهارشنبه در دیدار با استاندار قزوین گفت: قزوین در بخش های مختلف ظرفیت های بسیار خوبی در صنعت، کشاورزی، گردشگری و امور فرهنگی و علمی دارد که اگر بتوانیم آن را به دیگران معرفی کنیم زمینه کارهای مشترک را فراهم کرده ایم.

وی افزود: راه اندازی دفتر وزارت خارجه در استان ظرفیت بسیار خوبی است که استفاده مناسب نشده و باید از این ظرفیت بهره برداری شود.
شمسیان تصریح کرد: برای شرایط پسا تحریم باید برنامه ریزی کنیم و طرح عملیاتی داشته باشیم و در این راستا از توانمندی های استان‌ها بخوبی برای تقویت روابط اقتصادی با دیگر کشورها استفاده کنیم تا گذشته جبران شود.
وی گفت: کشور ما توان اقتصادی بالایی دارد و کرواسی هم با پنج میلیون نفر جمعیت، حدود پنج میلیون گردشگر و همین حدود مهاجر دارد که اگر بتوانیم ارتباط خود را با این کشور برقرار کنیم زمینه تعامل ما با شرق و غرب اروپا فراهم شده است.
قائم مقام معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه اظهارداشت: کرواسی چون تازه عضو اتحادیه اروپا شده آماده جذب سرمایه گذاری از کشورهای دیگر از جمله ایران است و ما باید از این فرصت استفاده کرده و با دعوت از هیئت های تجاری این کشور به گسترش مبادلات فکر کنیم.
شمسیان گفت: رئیس جمهور سابق کرواسی که در شرایط کنونی جایگاه خوبی در فعالیت های اقتصادی این کشور دارد مایل است به ایران سفر کند و پیشنهاد می کنیم استان قزوین ایشان و استاندار زاگرب و یک هیئت نجاری را به استان دعوت کند تا از ظرفیت های منطقه بازدید شود و بتوانیم روابط را گسترش دهیم.
وی یادآورشد: اگر بتوانیم حلقه اتصال بین بخش خصوصی و دولتی کرواسی با تجار ایران و استان قزوین را فراهم کنیم می توان امیدوار بود از استعدادهای همدیگر بخوبی بهره مند شویم.
شمسیان برپایی نمایشگاه دائمی در کرواسی را از دیگر برنامه های تاثیرگذار برای معرفی استان قزوین دانست و گفت: با ظرفیت پنج میلیون نفری توریست در کرواسی برپایی این نمایشگاه می توان توانمند های اقتصادی، گردشگری و فرهنگ وهنر را تقویت کرد.
وی اضافه کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی و تبادل اطلاعات این حوزه می تواند به تسریع در کارها کمک کند لذا دفاتر وزارت خارجه به جای انجام کارهای کنسولی باید به تقویت روابط اقتصادی استانهای کشور و کشورهای هدف بپردازند.
شمسیان اظهار داشت: پیشنهاد دیگر این است که با همکاری دفاتر وزارت خارجه در استانها ایرانیان خارج از کشور شناسایی شوند و در استان شما هم می توانید قزوینی های مقیم خارج را شناسایی و به استان دعوت کنید و با توجه به تخصص و توانمندی آنها برای توسعه استان از همکاری آنها استفاده کتید.
فواد معماریان مدیرعامل انجمن دوستی ایران و کرواسی هم در این نشست گفت: کرواسی در خصوص محیط زیست و انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و تبادل استاد و دانشجو واعزام هیئت های علمی ظرفیت های خوبی دارد که باید برای استفاده از آن اقدام کنیم.
وی بیان کرد: گردشگری علمی هم از دیگر ظرفیت های مشترک بین قزوین و کرواسی است و این کشور از ایجاد واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی خود استقبال می کند که قزوین می تواند در این بخش نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.
معماریان یادآورشد: برگزاری سفری از تجار قزوین به کرواسی و دعوت از هیئت اقتصادی این کشور می تواند زمینه آشنایی با توانمندی های طرفین را فراهم کند.
در این جلسه مقرر شد استاندار قزوین در نامه مکتوبی برای فعال شدن بیشتر دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان و تشکیل کارگروه ویژه برای تقویت مناسبات تجاری قزوین و کرواسی اقدام شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =