حبرگزاری کتاب نوشت:

فهرست کتاب‌های ممنوع شده که شامل کتاب‌های نویسندگانی چون «الکساندر دوگین»، ملی‌گرای روس، «ادوارد لیمونف» و «سرگئی گلازیف» می‌شود از طریق کمیته رادیو و تلویزیون دولتی اوکراین اعلام شده و مقامات «کی‌یف» روسیه را متهم کرده‌اند که علیه این کشور «جنگ اطلاعات» را به راه انداخته است.

این در حالی است که «بوگدان اوچاروک»، سخنگوی دفتر سازمان عفو بین‌الملل در «کی‌یف» ممنوعیت‌های جدید درباره کتاب در اوکراین را محکوم کرده و آن را حرکتی اشتباه خوانده است.

وی اظهار کرد: «ایجاد محدودیت برای دسترسی به کتاب‌هایی که خشونت را ترویج می‌کنند یک چیز دیگری است؛ اما به طور کلی، ممنوعیت یک کتاب تنها به دلیل این‌که دیدگاه‌های نویسنده آن برای سیاستمداران قابل‌قبول نیست چه در مسکو و چه در روسیه و چه در اوکراین کاری خطرناک است. هر دو طرف بهتر است به این «جنگ فرهنگی» پایان دهند.»

در همین حال، مسکو نیز 1000 عنوان از «کتاب‌های با محتوای افراطی‌گری» را تهیه و عناوین آن را روی سایت وزارت دادگستری روسیه قرار داده است؛ از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «شاهدان یهوه» و «بازگشت کی‌جی‌بی» نوشته «الکساندر لیتویننکو»، مامور پیشین سازمان جاسوسی اشاره کرد.

هم‌چنین از جمله کتاب‌های روسی ممنوع شده در اوکراین می‌توان از «ستاره‌های سرخ بر فراز جبهه اوکراین»، «اوکراین میدان نبرد - نیزه شکسته»، «پیش به سوی اتحاد جماهیر شوروی»، «سوپرمن روسی سخن می‌گوید» و «کی‌یف خرد شده» نام برد.

دولت اوکراین با انتشار بیانیه‌ای هدف از این ممنوعیت را «محافظت از شهروندان اوکراین در برابر جنگ اطلاعات و اطلاعات غلطی که موجب نفرت، فاشیزم، جدایی‌طلبی و بیگانه‌هراسی» عنوان کرده است.

«کی‌یف» در حالی 38 عنوان کتاب روسی را در فهرست سیاه قرار داده است که بسیاری از منتقدان این حرکت اظهار داشته‌اند که چنین اقدامی در عصر اینترنت به سختی می‌تواند موثر باشد. 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =