۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰

وزارت دفاع انگلیس از تازه‌ترین دستاوردهای نظامی خود رونمایی کرد: روباتی برای خنثی‌سازی بمب، پلیمری انعطاف‌پذیر برای ساخت سپر ضدگلوله و یونیفورم نظامی که می‌تواند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد.

ابوالفضل کریمی: مرکز تجارت دفاعی (CDE) در هارول، آکسفوردشایر، یک مرکز ابتکاری است که تلاش دارد ابداعات علمی انگلیسی‌ها را به سرعت برای استفاده در میدان جنگ به کار گیرد.

به گزارش تایمز، مقامات وزارت دفاع انگلیس میگویند از هر 100 طرح ارایه شده، 15 عدد آنها آزمایش می‌شود و درنهایت، 2 نمونه از آنها به مرحله توسعه و تولید انبوه می‌رسد. تا به امروز، وزارت دفاع بودجه تحقیقاتی نزدیک به 5 میلیون پوند برای این برنامه اختصاص داده است.

سپر ضدگلوله هوشمند
از میان شرکت‌هایی که بخشی از این بودجه را دریافت کرده‌اند، می‌توان به d3o Lab اشاره کرد. این شرکت، یک مایع پلیمری هوشمند طراحی کرده که وقتی به آرامی حرکت داده می‌شود، بسیار انعطاف‌پذیر است؛ اما وقتی مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد، مولکول‌هایش به یکدیگر قفل می‌شوند و نیروی وارد شده را جذب می‌کنند.

برای نمایش ویژگی‌های این ماده که در نسل جدید کلاه‌های ایمنی و انواعی از زره‌های نظامی کاربرد خواهند داشت ، اعضایی از تیم d3o، این ماده چسبنده نارنجی را به دستان خود مالیدند و چندین بار با چکش روی دستان خود کوبیدند تا اثر حفاظتی آن را نشان دهند. (برای تماشای فیلم این آزمایش، اینجا را کلیک کنید)

فلوریا آنتونی از اعضای این گروه گفت: «بر اساس روشی که این ماده به حرکات بدن شما واکنش نشان می‌دهد، شما ترکیبی از محافظت و انعطاف را در اختیار خواهید داشت».

یکی دیگر از نوآوری‌های به نمایش درآمده، Little Owl (جغد کوچک) نام داشت، یک هواپیمای کنترل از راه دور سبک که طراحان آن امید دارند بتواند 20 کیلوگرم تجهیزات تجسس و اکتشاف را منتقل کند و تا 3 ماه، انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کند. این پروژه بودجه‌ای نزدیک به 44هزار پوند (معادل 700 میلیون ریال) دریافت کرده است.

یونیفورم برقی

به پروژه پارچه‌های هوشمند نیز 49 هزار و 500 پوند بودجه اختصاص یافته است تا بتوان با استفاده از آنها، یونیفورم‌هایی نظامی ساخت که بتوانند از طریق رشته‌های رسانای بافته شده در آنها، الکتریسیته و اطلاعات کامیپوتری را منتقل کند.این پارچه‌ها به گروه‌های نظامی امکان می‌دهد که تجهیزات الکترونیکی را به یونیفورم‌های خود متصل کنند، یا گرماسازهای داخلی را به کار بیاندازند که آنها را گرم نگاه دارد. این یونیفورم‌ها انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری داخلی دریافت خواهند کرد.

وزارت دفاع معتقد است این یونیفورم تا 2 کیلوگرم از وزن تجهیزات نظامی گروه‌های جنگی را کاهش خواهد داد. البته مشابه این پروژه توسط نظامیان کانادایی نیز در حال پیگیری است. طراحان این الیاف ادعا کرده‌اند حتی اگر این پارچه ها سوراخ شوند، باز هم می‌توانند الکتریسیته را از اطراف نواحی آسیب‌دیده عبور دهد.

سلول خورشیدی تاشو
شرکت Crib Gogh که تجهیزات نجات‌دهنده را می‌سازد، یک تشک پنل خورشیدی مقاوم ساخته که داخل کوله پشتی قرار می‌گیرد و می‌تواند انرژی کافی را برای راه‌اندازی یک کامپیوتر تامین کند. قرار است این وسیله به پایگاه‌های خط مقدم در افغانستان فرستاده شود.

در حال حاضر وزارت دفاع در چنین پایگاه‌هایی از ژنراتورهای کوچکی استفاده می‌کند که بهای سوخت آنها به دلیل هزینه حمل‌ونقل، 17 برابر هزینه تجاری آن تمام می‌شود. از سوی دیگر، این وزارت هم‌چنین میلیون‌ها پوند برای خریداری و انتقال باتری‌های معمولی AA برای سربازان خود هزینه می‌کند. این سربازان به طور متوسط روزی 8 باتری AA مصرف می‌کنند.

بازوی روباتی برای خنثی‌سازی بمب


الکس سیمپسون 26 ساله، کارشناس خنثی‌سازی بمب در هنگ خنثی‌سازی مهمات انفجاری که برای خنثی کردن بمب‌های کنار جاده‌ای طالبان فعالیت می‌کنند، یک بازوی روباتی را که توسط شرکت Shadow Robot طراحی شده است، آزمایش کرد.

اوپراتور، دستکشی مجهز به حسگر پوشیده به‌دست می‌کند و بازوی روباتیک، حرکات وی را تقلید می‌کند. ارتباط بین اوپراتور و بازو می‌تواند از فواصل نزدیک به چند صد متر نیز برقرار شود.

سیمپسون گفت: « بی‌هیچ شکی، این وسیله می‌تواند در دنیای خنثی‌سازی بمب مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله یک گام به جلو نسبت به تجهیزاتی است که ما اکنون در اختیار داریم».

طراح این دست، ریچ واکر 39 ساله یکی از طرفداران Dungeons and Dragons است. این شرکت هم‌چنین در حال ساخت ابزارهای روباتی برای استفاده در محیط‌های رادیواکتیو است. ریچ امیدوار است ظرف 2 سال آینده بتواند این بازوهای روباتی را برای خنثی کردن بمب‌ها در میدان جنگ آماده کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =