مقابله با کودک‌آزاری نیازمند عزم ملی و حمایت همه‌جانبه است اما متاسفانه در حال حاضر قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از خشونت علیه کودکان وجود نداشته و قوانین دست‌ها را برای کودک‌آزاری باز گذاشته است.

 ایلنا نوشت:

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: به دلیل آنکه در اکثر موارد مشاهده شده در کودک‌آزاری‌های موجود، امکان جبران آسیب و آزار وارد آمده بر کودکان وجود ندارد، لازم است تا شرایطی فراهم شود که از چنین خشونت‌هایی بر روی کودکان جلوگیری شود.

حبیب جباری به سه طرح از سیاست‌های اعمالی در حوزه مسایل اجتماعی پرداخت و تاکید کرد: گاهی سیاست‌ها بر پیشگیری تاکید کرده و گاهی بر تخفیف و کنار آمدن یا درمان بعد از حادثه، در حالی که در حوزه کودک‌آزاری باید پیشگیری مقدم بر درمان باشد. و افزود: با توجه به بروز آسیب‌های جدی و ماندگار در آزار کودکان باید حتی‌الامکان با اقدامات فرهنگی، جلوی چنین جرایمی را گرفت.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان تصریح کرد: برخی جوامع علی‌رغم تمام پیشگیری‌ها ممکن است با کودک‌آزاری و خشونت مواجه شوند و سیاست‌های درمانی را اعمال کنند اما در حال حاضر باید در کشور شرایط پیشگیرانه‌ای را پیش‌بینی کرد تا کودک با آزار و خشونت مواجه نشود چرا که اختلال روحی و جسمی پس از آزار را نمی‌توان در سنین بعدی جبران کرد و تاثیرات ماندگاری را به دنبال دارد.

او با اشاره به اقدامات انجمن حمایت از حقوق کودکان خاطر نشان کرد: انجمن همواره در پی تدوین یک برنامه عملیاتی سه ساله تحت عنوان «برنامه راهبردی» بوده تا از این طریق، برنامه‌های عملیاتی سالیانه تهیه شود که در این برنامه اولویت اصلی و اساسی بر مسئله پیشگیری از کودک‌آزاری، فقر، نابرابری، عدم مشارکت کودکان در عرصه حیات اجتماعی بوده است.

جباری ادامه داد: قبل از هر اقدامی تلاش انجمن بر مبنای حساس‌سازی، تبلیغ و ظرفیت‌سازی در جامعه در راستای مقابله با کودک‌آزاری و نگاه پیش‌گیرانه در این زمینه استوار بوده است. او با اشاره به تلاش انجمن برای حساس کردن جامعه نسبت به رشد فقر در کشور و اثرات منفی آن روی کودکان و آسیب‌های بعدی ناشی از آن عنوان کرد: مقابله با کودک‌آزاری نیازمند عزم ملی و حمایت همه‌جانبه است اما متاسفانه در حال حاضر قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از خشونت بر علیه کودکان وجود نداشته و قوانین دست‌ها را برای کودک‌آزاری باز گذاشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =