کادر درمانی بیمارستان ها، ناراضی از پرداخت مبتنی بر عملکرد/ آیا پرستاران قصاص قبل از جنایت کرده اند؟

با توجه به این که طرح قاصدک یا همان پرداخت مبتنی بر عملکرد مدت کوتاهی است در برخی مراکز درمانی اجرا شده، به نظر می رسد اعتراض به این طرح، بیشتر به قصاص قبل از جنایت شباهت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از اواخر سال 93 و اوایل سال 94 و پس از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، در برخی از بیمارستانهای دولتی کشور طرحی به اجرا در آمد که موجی از اعتراضات صنفی، کادر پرستاری این بیمارستانها را به دنبال داشت، که در برخی از استانها منجر به تجمع های اعتراض آمیز پرستاران شد.


معترضان که از بی عدالتی در توزیع درآمد مازاد بیمارستان، تعرفه گذاری ها و نحوه ی محاسبه کارانه ناراضی بودند خواستار توجه مسئولین و سیاست گذاران برای رفع مشکل بودند.


اما موضوع از چه قرار بود. سال گذشته نمایندگان مجلس طرحی از لوایح دولت سابق با عنوان "قاصدک" را به تصویب رساندند که طبق این طرح میزان پرداختی حقوق پرستاران بر اساس مدلی از تعرفه گذاری خدمات باید صورت بگیرد.


در واقع در این طرح، میزان پرداختی پرستاران مبتنی بر عملکرد، اطلاعات سوابق کاری ، تحصیلات، شیفت های کاری، ساعات غیر موظفی و مهم تر از همه میزان رضایتمندی مردم محاسبه می شود. برای محاسبه ی کارانه به سبک جدید، نرم افزاری پیشرفته طراحی شده که کارانه ها بر اساس آن حساب و اندازه گیری می شود.

گرچه طرح قاصدک در نگاه نخست طرح قابل قبول و مناسبی به نظر میرسد ولی اظهارات پرستاران معترض هم قابل تامل است.
برخی پرستاران معتقدند با اجرای ای طرح مبلغ بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه ای از درآمد های بیمارستان به پزشکان، مدیران و کادر غیر درمانی اختصاص می یابد و میزان بسیار کمی به پرستاران و سایر کادر درمانی تعلق می گیرد.

 

قصاص قبل از جنایت پرستاران

طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد هنوز به طور کامل در کشور اجرا نشده با این حال هستند پرستارانی که به دلیل مشخص نبودن وضعیت کارانه، نارضایتی دارند.

از جمله مسائل مطرح شده در این اعتراضات بی عدالتی در نحوه شمول ضوابط سختگیرانه اجرایی و نظارتی بر پرستاران است، درصورتی که شایسته بود این ضوابط و نظارت ها شامل حال پزشکان و سایر کادر اداری و درمانی نیز باشد.

این اعتراضات در میان مسئولین و متولیان بهداشت و درمان کشور بازتاب هایی داشت و بجز برخی از موارد مانند بیمارستان رجایی شیراز که با پرستاران برخورد مناسبی صورت نگرفت، سایر مسئولین ضمن پاسخگویی و اذعان به وجود مشکلاتی در طرح نوپای قاصدک، برای رفع مشکل قول مساعد دادند.


در همین رابطه، مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خبرآنلاین گفت که علت این اعتراضات چیزی غیر از میزان در آمد و کارانه پرستاران در بیمارستانها است، زیرا پس از اجرای طرح پرداختی پرستاران بسیار بیشتر شده است. وی دلیل را اقدامات وزارت بهداشت برای محدود کردن درآمد مراکز پرستاری خصوصی دانست.


او در گفتگو با خبرآنلاین به تلاش های وزارت بهداشت در جهت جلب رضایت پرستاران اشاره کرد و گفت که بخشی از کارانه ی پزشکان به دستور وزیر بهداشت، به پرستاران اعطا می شود. او گفت که در حال حاضر تفاوت دریافتی پزشکان و پرستاران به نسبت گذشته خیلی کم شده و با اقدامات آینده این اتفاق بیشتر و بیشتر خواهد افتاد.

او گفت که تعجب می کند چرا در این مقطع باید پرستاران ناراضی باشند در حالی که وضعشان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

علاوه بر آن، آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت از اشکالات سیستم قبلی نظام پرداختی کارانه می گوید و آن را ناکارامد می داند. این مقام مسئول در وزارت بهداشت معتقد است که هنوز این طرح قاصدک برای جامعه پرستاری تفهیم نشده و علت اعتراض ها هم همین می تواند باشد. او دلیل این که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به شکل الان تصویب شد را ایرادات طرح قبل می داند. دربرگیری کم کارانه ها در سیستم قبل، در نظر گرفته نشدن رضایت مردم و همچنین از بین رفتن روحیه کار گروهی و انگیزه خدمت از ایراداتی بود که طرح قبل داشت.

در این بین بودند مراکز درمانی که از اجرای طرح قاصدک رضایت داشتند. برای مثال پرستاران و کارکنان مرکز آموزشی درمانی نکویی - هدایتی قم به عنوان یکی از مراکز دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم و اولین مرکزی که در استان قم نسبت به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد مبادرت کرده، با امضای طوماری خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابراز خرسندی از اجرای طرح کرده اند.

همین نمونه و شواهد دیگر نشان می دهد که اعتراضات پرستاران با این که در برخی موارد درست و بجاست، اما در مورد طرح قاصدک نوعی قصاص قبل از جنایت است.

 

با این که تلاش های بسیاری برای از بین بردن شکاف عمیق دریافتی پزشکان و سایر کادر درمانی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته، اما باز هم تفاوت دستمزدها بسیار بالاست. به نظر می رسد هر گونه تغییری، زمینه را برای رساندن اعتراض پرستاران به گوش مسئولین فراهم می کند و شاید همین نارضایتی ها اجازه ندهد تا پرستاران که یکی از زحمتکش ترین اقشار و تاثیرگذارترین ها در زمینه درمانی هستند، بتوانند خوبی های طرح را ببینند.

هر چند وزارت بهداشت برنامه های زیادی برای حل کردن مشکل کادر درمانی دارد، اما همچنان سیستم درمانی پزشک سالار است و جایگاه کادر درمانی علی الخصوص پرستاران، آن چه که باید نیست. از اجرای طرح مدت زمان زیادی نمی گذرد. باید منتظر ماند و دید اجرای طرح در طولانی مدت می تواند رضایت پرستاران را جلب کند یا خیر.
17304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشين. ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    6 0
    بابا ما خودمون پرستاريم.الان همكاراي من هفت ميليون تومن كارانه گرفتن و من دو ميليون.در صورتي كه ساعت كار و همه چيزمون يكي بوده و حتي سابقه كاري اينجانب بالاتر است.در ضمن كادر اداري بيمارستان ك اصلا پرستار نيستند و شيفت هاي شب و عصر نمي ايند دقيقا ب اندازه ما كارانه دريافت كرده اند.اخه خدا خوشش مياد.تمام كارا رو ما انجام بديم بعدش كارانه ب صورت مساوي بين همه تقسيم بشه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      0 0
      پزشکاان وپرستاران نظامی اوضاعشان از همه بدتره یک نفر هم به اینها توجه کنه فیشهای حقوقی را مقایسه کنید
    • کارمند A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      0 0
      لطفا به فیش کارکنان دولت و مقایسه با پرسنل درمانی و اداری بیمارستان ها هم توجه شود غنیمت که تقسیم نمی کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 12
    میدونین مشکل اصلی کجاست.اینکه 70درصد کارانه بین پزشکان تقسیم میشه و حدود 20 درصد بین سایر کارکنان.حالا این کارانه هزار تومان باشه یا یک میلیارد تومان.فرضا اگر 10 تا پزشک باشن و 100 نفر کارکنان دیگه 70درصد کارانه سهم اون 10 نفر پزشک هست و 20 درصد سهم اون 100 نفر.دلیل نارضایتی کادر درمانی اینه.عدم تناسب بین دریافتی پزشکان و سایر کارکنان.یعنی با توجه به فرض بالا دریافتی کارانه اون 10 نفر پزشک برابر 700 نفر کارکنان دیگه ست یعنی هر پزشک 70 برابر یکی از کارکنان دیگه.یعنی اگر یکی از کارکنان کارانه اش 500 هزار تومن بشه کارانه پزشک 35 میلیون تومنه.این موضوع مستنده اگر فکر میکنین اشتباه میکنم از بیمارستان ها پرس و جو کنین.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      5 6
      عزیزانی که منفی دادین این یه واقعیت توی بیمارستان هاست.حالا کم و زیاد داره ولی نسبتش همینه 70 به یک.ضمنا من منظورم این نبود که پرستاران فقط کمتر میگیرن.کل کارکنان رو نسبت به پزشکان گفتم.الان یه عزیزی میاد میگه من پزشک عمومی هستم اینقدر نمیگیرم.منم نمیگم همه میگیرن ولی روال کلی اینه.اگر جایی کارانه کارکنان غیر پزشک 100 هزار تومن باشه پزشکا 7 میلیون کارانه میگیرن.البته بیمارستان ها رو میگم.کسانی که در بیمارستان ها مشغول هستن خودشون به عینه این موارد رو میبینن.از خبر آنلاین درخواستمیکنم به شکل غیر رسمی این موضوع رو پیگیری بکنه چرا که در موار رسمی فقط تکذیب میشه اما در عمل این موضوع بع روشنی مشاهده میشه.
  • کوروش درخشان A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 0
    بنطر اینجانب ، پرداخت مبتنی بر عملکرد نه تنها برای قشر پرستار بلکه برای همه اقشار کارمند دولت ، بسیار بد است چون : اول اینکه اگر کارمند در مرخصی باشد حقوقی شامل نمی شود دوم اینکه موجب پاره خواری رئیس می شود . سوم اینکه موجب تبعیض می شود چون فرد پاچه خوار ، کار را از دیگر همکاران می رباید. چهارم اینکه ابزاری می شو برای رییسی که با کارمندش به حق یا ناحق خوب نیست . توصیه من این است که دولت حداقل حقوق استاندارد را به عنوان معیشت پرداخت نماید و پرداخت اشل های حقوقی بیشتر را منوط به نطر اربابان رجوع نماید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 2
    با سلام و احترام نویسنده این مقاله کیست؟ شکاف عمیق اختلاف درآمد چیست؟ من با این که استادیار دانشگاه هستم درآمدم با پرستار هم ردیفم تفاوت آن چنانی ندارد. چرا شما که اطلاع کافی ندارید از این مسائل سخن می رانید. صرف درآمد خوب عده کمی از پزشکان نباید به همه گسترش یابد. نمی دانم آیا افراد نباید به عاقبت سخن نامعقول خویش آگاه باشند. خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
  • وحید IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    15 5
    پرستاران باید حقوق ومزایا خود را با سایر رشته های کارشناسی مقایسه کنند که در حال حاضر حقوق بسیار بالاتری در مقایسه باآنها دریافت می کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
      5 0
      از کجا این امارو اوردی پرستار بیمارستان میلاد با 30 روز کاری 1400 می گیره اونوقت یه معلم با 20 روز کاری وچند ماه تعزیل از این هم بیشتر می گیرد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    13 2
    هر بیمارستانی هر کسی رو خواستید بفرستید یک شبانه روز صدای پرستاران رو ضبط کنه بعد برای خودشون پخش کنید. ازشون بپرسید وقتی مثلا میرن بقالی یا قصابی آیا اجازه میدن که باهاشون اینجور برخورد بشه؟
  • بدون نام ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    7 1
    واقعا نظرها بى خود و خسمانه ميباشد پزشكان عمومى بدبخت با اين همه شب بيدارى تازه كارانه ها را با ماها تاخير پرداخت ميكنند حالا كه پرداخت شده كاملا ناعادلانه كارانه يه عده از پزشكان كه باعث دردسربراى رييس بيمارستان ميشوند را زيا وبقيه را كم كردند در صورتى كه كار اصلى را اون پزشكان بى پارتى انجام ميدهند اين ناحقى در بيمارستان امام خمينى نور در استان ما زندران اتفاق افتاد لطفا رسيدگى شود به داد اين پزشكان بى پارتى برسيد اينهم نتيجه طرح عملكردى
  • محمد A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 3
    این طرح برای شش ماهه دوم سال 93 اجرا شد . در این طرح اولاً سنوات و تحصیلات ارزش واقعی خودشان را از دست داده اند . ثانیاً مبنای محاسبه پرداخت کارانه 92 و اضافه کار شش ماهه اول 93 بود که برای سال جدید با افزایش حقوق افزایش یافته و از طرفی مربوط به قبل از اجرای بهره وری نظام سلامت بوده که بار اضافه مراجعین بعد از اجرای طرح منظور نشده . ثالثاً کمبود نیرو در آن لحاظ نشده ود و مبنا بر کافی بودن نیرو گذاشته شده . رابعاً با کم شدن نیرو شیفت موظف آن شخص بین دیگران تقسیم میشود در حالیکه سقف یارانه ثابت است و در واقع دولت حقوق آن شخص را برای خود توقیف میکند . رابعاً بیشتر حالت باشانه دارد تا کارانه . خامساً بر مبنای کارسنجی نیست و کارآیی واقعی را نشان نمیدهد و حجم مهمی از پرداخت به سمت مدیران رفته و...
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    7 4
    لطفا هرکس خودشو با همصنف خودش مقایسه کنه و با پزشکان مقایسه نکنند. سالهای طولانی که یک پزشک درس میخونه و حجم وسنگینیه مطالب درسی وسختیه کار و مسولیت مریض و دیه بیمارو.........همه باعث میشه پزشک سهم بیشتری داشته باشه و این منصفانه است چون تشخیص درمان و معالجه بر عهده پزشک است.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      4 2
      بله باید سهم بیشتری بگیره نه اینکه همه سهم رو برداره.
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      0 0
      چن سال بيشتر ميخونن 2سال بيشتر ولي ده برابر پول بيشتر ميگيرن نورچشمين بابا
  • رضا A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    من پرستار بیمارستان شهید بهشتی بابلم با 28 سال سابقه هیچی به من ندادن ولی به همکارم که 5 سال سابقه داره 6 میلیون دارن این کجاش انصافه
  • بی نام RO ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    4 1
    با عرض سلام همسر من در دیالیز کار می کنه با وجود اینکه اکثر کارهای بخش بدون حضور پزشک انجام می دهند ولی سی درصد در آمد برای تمام پرسنل ولی شصت درصد برای یک پزشک داخلی
  • باران IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    5 0
    من مسئول داروخانه یک بیمارستان 64 تختی هستم با یک نیرو به من چیزی تعلق نگرفت .مدیرم حتی نمیدونست من رو توی چارت سازمانی چی تعریف کرده و از کجا به من کارانه تعلق گرفته از درامد داروخانه یا بیمارستان.دروغ هایی که بایدباور کنیم.خیلی از نیروها رو نمیدونن کجا باید تعریف کنن 6ماه رو که پرداخت کردن بقیه رو هم خدا کریمه.