در این گزارش نگاهی به مالکان ثروتمند تیم های انگلیسی می اندازیم.

احسان خراسانی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ لیگ برتر انگلیس جایی برای به نمایش در آمدن افراد ثروتمند است. افرادی که به واسطه این ثروت خود مشهور هم شده اند. مالکانی که با خرید ستاره های دنیای فوتبال با یکدیگر رقابت می کنند و در عین حال این رقابت باعث زیبایی فوتبال هم می شود.


در این گزارش ثروت مالکان 20 تیم لیگ برتر را بررسی می کنیم:


نوریچ سیتی - دلیا اسمیت / میشائل وین جونز ( 23 میلیون یورو ) از دلیا و همسرش ، میشائل دعوت شد که سال 2006 در یک دوره سخت مالی در باشگاه سرمایه گذاری کنند.
سوانسی سیتی - خانواده مورگان ( 32 میلیون یورو ) خانواده مورگان سال 1992 یک شرکت مسافربری تاسیس کردند و بعد از موفقیت های زیاد 17 سال بعد آن را به فردی به نام توماسون فروختند و سود زیادی نصیبشان شد.
اورتون - کن رایت ( 33 میلیون یورو ) این مالک سرمایه خود را از راه تهیه کنندگی یک تئاتر به دست آورد. تئاتری که حتی مورد استقبال شخصیت های برجسته ای چون برادران خونی و جوزف قرار گرفت. البته او در اورتون کمتر مورد تحسین طرفداران قرار می گیرد. چرا که آن ها مدام از مالک خود درخواست دارند به طور کامل سرمایه گذاری های باشگاه را برایشان توضیح دهد.
کریستال پالاس - استیو پاریش ( 45 میلیون یورو ) یک کارشناس بازاریابی موفق که در سال 2010 با کمک سه تاجر دیگر باشگاه را از دست طلبکاران گرفتند. یکی از ویژگی های مدیریتی او ، کلام صریحی است که دارد و دائما در حال ارتباط با طرفداران تیم در شبکه های اجتماعی است.
وست بروم ویچ - جرمی پیس ( 50 میلیون یورو ) جرمی پیس قبل از ورود به هیئت مدیره وست بروم از سال 2000 به عنوان کارگزار بانکی مشغول به کار شده بود.
بورن موث - ماکسیم دمین ( 100 میلیون یورو ) دمین به خاطر دمین بودن معروف نیست بلکه علت شهرت او تواضع و فروتنی است که دارد. این مرد روسی به عنوان یک مالک گیلاس سرمایه زیادی جمع کرد و برای صعود بورن موث به لیگ برتر خیلی تلاش کرد.
واتفورد - جان پائولو پوزو ( 120 میلیون یورو ) این ثروتمند ایتالیایی از خانواده ای می آید که مالک 3 باشگاه اودینزه ، گرانادا و واتفورد است. بار ها مورد انتقاد واقع شده که چرا بین 3 باشگاهی که مالکیت آن ها دست خودش است ، انتقال های زیادی صورت می دهد؟ اما همین کار او باعث شد واتفورد به لیگ برتر صعود کند. پوزو این فصل هم خرج قابل توجهی برای تیمش انجام داده است.
استون ویلا - رندی لنرر ( 640 میلیون یورو ) سرمایه گذار آمریکایی که کار خود را از سال 2002 درست زمانی که پدرش را از دست داد شروع کرد. چهار سال بعد او داگ آلیس را با 60 میلیون یورو خریداری کرد تا سر و صدای زیادی را به وجود آورد. در ماه می 2014 لنرر قصد خود را برای فروش باشگاه اعلاک کرد اما هنوز مشتری پیدا نکرده است.
وست هام - دیوید سولیوان ( 850 میلیون یورو ) او در حالی به اینحا رسیده که در ابتدا شریک جرم دیوید گلد در جنایت هایی که او انجام داده بود شناخته شده بود. سولیوان سال 2010 با داشتن 50 درصد سهام باشگاه معاون رئیس باشگاه وست هام شد.
استوک سیتی - خانواده کواتس ( 925 میلیون یورو ) پیتر کواتس و خانواده اش ابتدا سهام کمپانی BET365 را خریداری کردند. البته پیتر خودش قبل از آن سهام دار باشگاه بود.
لیورپول - جک هانری ( یک بیلیون یورو ) هِنری امریکایی نیز یکی دیگر از سرمایه دارانی است که مالک چند باشگاه است. او مالک باشگاه بیسبال بوستون رد ساکس است و در سال 2010 لیورپول را از دو چهره منفور در آنفیلد یعنی تام هیکز و جورج جیلت امریکایی خرید. البته پس از اینکه کنی داگلیش افسانه ای و محبوب را در سال 2012 از باشگاه بیرون کرد، نظر هواداران در مورد او اندکی تغییر کرد.

لستر سیتی - sirvaddhanabrapha ( 1.4 بیلیون یورو ) این مالک باشگاه لستر را در سال 2010 خریداری کرد و با اسپانسر باشگاه قراردادی سه ساله امضا کرد. او هم اکنون به همراه پسر خود وظیفه اداره باشگاه را دارند.
ساوتهمپتون - كاترينا ليبنر ( ١.٩ بيليون يورو )
كاترينا هنگامي براي موفقيت خيز برداشت كه از پدرش ماركوس ، ثروت زيادي به او رسيد. مرگ پدرش به دليل حمله قلبي براي او هم تلخ بود هم شانسي بزرگ!

ساندرلند - اليس شورت ( ٢.٤ بيليون يورو )
اين تاجر ايرلندي - آمريكايي قبل از سال ٢٠٠٨ كه سهامدار باشگاه ساندرلند شود به ثروت بزرگي رسيد كه او را در خريد باشگاه خيلي كمك كرد.

منچستر يونايتد - مالكوم گليزر ( ٣ بيليون يورو )
مالکوم گلیزر با وام‌های فراوانی که در سال 2005 از بانک گرفت موفق به خرید باشگاه منچستریونایتد شد تا این تیم را تبدیل به یکی از تیم‌های بدهکار کند. به همین خاطر هواداران از خانواده گلیزر متنفر هستند به شکلی که گلیزرها منفورترین خانواده مالک یک تیم در تاریخ فوتبال انگلیس هستند.

نيوكاسل - مايك اشلي ( ٣.٥ بيليون يورو )
نظر می رسد که مایک اشلی به دلیل نداشتن پول کافی، 4.2 از سهام خود در اسپورت دایرکت ، شرکتی که خود او تاسیس کرده، را به تازگی به مبلغ 223 میلیون پوند به گولدمن ساکس فروخته است. این باید آن پاداش 73 میلیونی که شرکای او هفته پیش با بی رحمی به او ندادند را جبران کند.

آرسنال - استان كروئنكه ( ٤ بيليون يورو )
استن که علاقه زیادی به گفت‌وگو با رسانه‌ها ندارد، 67 درصد از سهام توپچی‌ها را در اختیار دارد. البته او همواره درگیری‌هایی با دیگر سهامدار متمول آرسنال یعنی علیشیر عثمانف دارد زیرا مرد ازبک می‌خواهد یکی از کسانی باشد که برای باشگاه تصمیم‌گیری کند.

تاتنهام - جو لوييس ( ٤.٩ بيليون يورو )
این تاجر اهل باهاماس اخیرا بسیار گریزان است به طوری که حتی بدست آوردن یک عکس از او نیز کاری سخت است. البته طرفداران تاتنهام دوست دارند که این غول چراغ جادو کارائیبی هنوز هم در اطراف باشگاه حضور داشته باشد. اگرچه او به آرامی در اطراف باشگاه است ولي هیچ کس نمی داند.

چلسي - رومان آبراموويچ ( ٥.٣ بيليون يورو )
بعد از گلیزر با دارائی 4.5 میلیونی پرش بلندی به مرد روس تبار و غول چراغ جادوی مشهور چلسی، رومن آبراموویچ خواهیم داشت.
آبراموویچ اولین کسی بود که گرایش به سمت خرید یک تیم معمولی و تبدیل آن به یک تیم بزرگ را آغاز کرد. آن هم با هیچ چیز بجز پول.
از وقتی او در سال 2003 چلسی را خرید بیش از 1 میلیارد دلار خرید کرد و 3 لیگ برتر و 1 جام قهرمانان اروپا به همراه تعداد زیادی از جام های دیگر پیروز شد.

منچستر سيتي - منصور بن زايد ( ٢٠ بيليون يورو )
پولدار ترین مرد لیگ برتر تیمی را در اختیار دارد که از سال 2008 تاکنون بیش از 1 میلیارد دلار خرج کرده است.
منچسترسیتی در طول 5 سال به کمک پول نفت امارات و ثروت معاون نخست وزیر و وزیر ریاست جمهوری امارات توانست از جنگ برای بقا به قهرمانی در لیگ برسد.
اگرچه او تنها روی یک تیم سرمایه گذاری نکرد، برند منچسترسیتی آغاز یک همکاری با یک تیم نیویورکی بود و همینطور ظرفیت ورزشگاه اتحاد نیز بیشتر شد و به 60000 نفر رسید.

258 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    14 0
    باشگاهای ما هم مالک دارن...خخخخ
  • حامی A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    3 0
    کاش میزاشتن هدایتی تیمو میخرید