دیروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در مسکو هیأت نمایندگی ائتلاف ملی نیروهای انقلابی مخالف سوریه را به حضور پذیرفت که در غرب ارگان اساسی مخالفان سوری محسوب می شود.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه کمرسانت با اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان به مسکو در مقاله امروز خود نوشت: سفر مخالفان سوریه به مسکو همانند سفر سعودی ها به روسیه تلقی می شود.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشته است: دیروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در مسکو هیأت نمایندگی ائتلاف ملی نیروهای انقلابی مخالف سوریه را به حضور پذیرفت که در غرب ارگان اساسی مخالفان سوری محسوب می شود. این ملاقات همانند دیدار دو روز قبل عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی از مسکو، اختلاف نظر اصولی در باره رژیم بشار اسد را آشکار ساخت.

 نویسنده تأکید می کند که این ائتلاف، تنها نیروی مخالف سوری (غیر از تندروان اسلامی) است که مسکو نتوانسته است به گفتگوی داخلی سوری مورد علاقه خود جلب کند. روسیه اوایل سال جاری سعی کرده بود ابتدا کنفرانس نیروهای مخالفان بدون حضور نمایندگان دولت سوریه سازماندهی کند ولی از طرف رئیس ائتلاف جواب رد دریافت کرد. در این شرایط ناظران زیادی ملاقات لاوروف با خالد خوجه رهبر ائتلاف آن هم بعد از سفر اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به مسکو را به عنوان تحول در موضع گیری طرفین تعبیر کردند. به عقیده برخی رسانه‌های گروهی غرب، مسکو آماده می شود که از حمایت بی چون و چرا از بشار اسد دست بکشد زیرا مجبور است شکست های حساس ارتش سوریه را در میدان نبرد در نظر بگیرد.

جدیداً باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده ضمن تفسیر گفتگوی خود درباره سوریه با ولادیمیر پوتین، از تغییرات در موضع گیری روسیه اظهار خوشبینی کرد. ولی ملاقات دیروزی در مسکو باعث خوشبینی نشد: ائتلاف مانند سابق حاضر نیست در کنفرانس های مخالفان سوری در روسیه شرکت کند. مسکو هم عدم کارایی این همایش ها را فهمیده است: دیروز میخاییل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که روسیه حاضر است میزبان این ملاقات شود ولی فعلاً آن را برنامه ریزی نمی کند. برخی مخالفان تأکید می کنند که مسکو با دعوت افراد وابسته به رژیم اسد و فاقد حمایت مردم سوریه نظیر قدری جمیل (که بوگدانوف دیروز با وی ملاقات جداگانه ای داشت)، خود را بی اعتبار می کند.

خالد خوجه هدف از سفر به مسکو را رساندن موضع گیری خود به آگاهی مقامات روسیه اعلام کرد و تأکید نمود که مخالفان سوری بین نیروهای دولتی و داعش فرق چندانی نمی گذارند. با این حال، مخالفان سوری حتی در طول سال های جنگ داخلی موفق نشدند متحد شوند که محمود الحمزه نماینده سازمان بیانیه دمشق در راه تغییرات دمکراتیک به این واقعیت اعتراف نمود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =