مراسم اعطای جوایز اصلی شصتمین جشنواره فیلم برلین در حالی شنبه شب برگزار می‌شود که فیلم جدید رومن پولانسکی و سه فیلم از اروپای شرقی بیشترین بخت را برای دریافت جایزه خرس طلایی دارند.

به گزارش خبرآنلاین، امشب با برگزاری مراسم اختتامیه در کاخ برلیناله پس از 10 روز پرده شصتمین دوره جشنواره برلین پایین می‌آید.

ستارگانی چون لئوناردو دی کاپریو، رنی زلوگر، مارتین اسکورسیزی و بن استیلر در مراسم فرش قرمز این دوره جشنواره حضور داشتند و در همین حال بازار فیلم‌های اروپایی حسابی داغ بود.

حدس زدن درباره اینکه کدام یک از 20 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل جایزه خرس طلا را به خانه می‌برند، کار دشواری است، بخصوص که امسال جشنواره برلین یکی از غیرمنتظره دوره‌های خود را به لحاظ نمایش فیلم‌های خوب شاهد بود. با این حال منتقدان حاضر در برلیناله انتظار دارند مراسم اختتامیه کاملا رنگ و بوی اروپایی داشته باشد.

رومن پولانسکی،کارگردان فرانسوی-لهستانی که در سوئیس در حبس خانگی است و به همین دلیل نتوانست در مراسم اولین نمایش جهانی فیلم «روح‌نگار» حضور داشته باشد، سال 1966 با فیلم «بن‌بست» برنده جایزه اصلی جشنواره برلین شد و اکنون پس از 44 سال می‌تواند گزینه‌ای محبوب برای دریافت جایزه خرس طلایی باشد.

تریلر سیاسی پولانسکی که هنگام حبس خانگی او به پایان رسید، درباره یک نخست‌وزیر پیشین بریتانیاست که حمایت‌های او از سیاست‌های نظامی آمریکا باعث شده که به عنوان یک جنایتکار جنگی مورد اتهام قرار گیرد. این شخصیت تا حدی یادآور تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان است.

پولانسکی 76 ساله از حدود دو ماه پیش در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در سوئیس در حبس خانگی است تا مقامات سوئیسی درباره استرداد او به آمریکا برای رسیدگی به پرونده‌ ارتباط غیرقانونی وی با یک دختر نوجوان تصمیم بگیرند. تاریخ این پرونده به حدود 30 پیش بازمی‌گردد.

برابر با نظرسنجی غیررسمی نشریه «اسکرین اینترنشنال» از منتقدان حاضر در برلین، فیلم پولانسکی با کمی اختلاف پس از دو فیلم «چطور این تابستان را به پایان رساندم» الکسی پوپوگربسکی از روسیه و «اگر ‌بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم» فلورین سربان از رومانی و سوئد، بیشترین بخت را برای دریافت جایزه خرس طلایی دارد.

موج نو سینمای رومانی
پیروزی احتمالی فیلم فلورین سربان ادامه‌ای بر موفقیت‌های موج نو سینمای رومانی در جشنواره‌های اروپایی در چند سال اخیر خواهد بود. «اگر ‌بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم» درامی نامتراکم و تلخ درباره مردی جوان است که نومیدانه می‌کوشد از زندان بگریزد تا از برادرش محافظت کند.

«چطور این تابستان را به پایان رساندم» ساخته الکسی پوپوگربسکی نیز نظر تعدادی از منتقدان برلیناله را جلب کرده است. داستان این درام روانشناختی در ایستگاهی دورافتاده در مدار قطب شمال روی‌دهد. سرگئی رئیس این ایستگاه به نوعی پاول جوان‌ را تحمل می‌کند که کار خود را خیلی جدی نمی‌گیرد.

یک روز پاول پیامی رادیویی درباره حادثه‌ای دریافت می‌کند که برای خانواده سرگئی روی داده است. او جرات نمی‌کند به سرگئی خبر بدهد، اما وقتی رئیس او بالاخره متوجه موضوع می‌شود یک رویارویی خطرناک اتفاق می‌افتد.

«در راه» به کارگردانی جازمیلا زبانیچ تولید مشترک بوسنی و هرزگوین، اتریش و آلمان دیگر فیلم اروپایی است که شانس زیادی برای دریافت جایزه اصلی دارد. زبانیچ سال 2006 با فیلم «گرباویتسا» برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین شد.

«در راه» درباره آدم‌هایی است که در یک جامعه غربی و چندفرهنگی زندگی می‌کنند. این فیلم داستانی عاشقانه بین لونا و عمار است که هر دو مسلمان هستند. زمانی که عمار به یک گروه مذهبی بسیار محافظه‌کار می‌پیوندد، راه این دو از هم جدا می‌شود.

از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه که با استقبال منتقدان روبرو شده‌اند می‌توان به «دور از هم» وانگ کوانان از چین، Submarino توماس وینتربرگ از دانمارک، «عسل» سمیح کاپلان‌اوغلو از ترکیه و آلمان و فیلم ژاپنی «کرم پروانه» ساخته کوجی واکاماتسو اشاره کرد.

ورنر هرتسوگ فیلمساز آلمانی رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل این دوره جشنواره برلین است. او و شش داور دیگر شامل رنی زلوگر بازیگر آمریکایی درباره برنده خرس طلایی بهترین فیلم بخش مسابقه تصمیم می‌گیرند.

آنها در عین حال برندگان جایزه بزرگ هیئت داوران، جوایز خرس نقره‌ای بهترین کارگردان، بازیگر زن، بازیگر مرد، فیلمنامه و بهترین دستاورد هنری همین طور جوایز بهترین فیلم اول و جایزه آلفرد بائر را انتخاب می‌کنند.

شصتمین جشنواره فیلم برلین 11 فوریه (22 بهمن) آغاز شد و 21 فوریه (2 اسفند) به طور رسمی پایان می‌رسد.

رویترز / 19 فوریه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =