نام طرح جدید ترافیکی تهران تغییر کرد/ چند درصد از خودروهای تهران، در طرح جدید اجازه تردد ندارند؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از جایگزینی طرح زوج و فرد با طرح جدید به نام محدوده «کاهش»- مخفف عبارت «کاهش آلودگی هوای شهر»- خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا،  به گفته حسینی تنها 10 درصد از کل آمار خودروهای سواری تهران با اجرای طرح کاهش اجازه تردد نخواهند داشت عنوان فارسی «محدوده کاهش» به جای مخفف انگلیسی LEZ انتخاب شده است.

«وحید حسینی»، پیشینه مطالعات کارشناسی این طرح را به دو سال پیش نسبت داد و گفت: «منابع متحرک آلودگی هوا در تهران شامل انواع خودروها حدود 80 درصد آلودگی تولیدی تهران را شامل می‌شوند. این میزان البته به جز آلودگی ورودی از مرز و فضاهای پیرامونی تهران است.»

او ادامه داد: «بررسی های کارشناسی نشان داد خودروهای کاربراتوری تولیدی و وارداتی ماقبل 1382 حدود 10 درصد ناوگان سواری تهران را شامل می شوند اما در حدود 45 درصد از کل آلودگی ناشی از ناوگان سواری تهران متعلق به آنهاست.»

او گفت:«علاوه بر این خودروهای دیزلی بدون هیچ تجهیزات کنترل آلایندگی مانند فیلترهای جاذب دوده که در همه جای دنیا استفاده می شود در تهران تردد می کنند و نقش بسیار موثری در افزایش آلودگی هوای تهران دارند. در حال حاضر در بیشتر شهرهای جهان رعایت استاندارد یورو 6 در خودرهای دیزل اجباری شده است اما در تهران دوده بسیار خطرناک دیزل بدون هیچ فیلتری مستقیم وارد هوای تهران می‌شود.»

«حسینی» در مورد آلودگی موتورسیکلت‌ها گفت: «موتورسیکلت های در حال تردد در تهران حدود یک میلیون دستگاه هستند و عمده آنها از نوع کاربراتوری و بدون کاتالیست و در حجم موتور 125 سی.سی وارد بازار شده اند. در شرکت کنترل کیفیت هوا به سفارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور،تعداد زیادی از این موتورها را مورد آزمون آلایندگی قرار دادیم و نتایج بسیار تاسف بار و نگران کننده بود چرا که متوسط آلودگی تولیدی یک موتورسیکلت حدود 15 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است. این در حالی است که یک خودروی یورو 2 صفر کیلومتر مانند پژو 405 حدود 2.7 گرم بر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند.»

این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: «نتایج این بررسی ها ما را بر آن داشت که با بررسی تجربه سایر کشورها، محدوده ای را به عنوان محدوده کم انتشار (کاهش) در تهران پیش بینی کنیم که تردد خودروها و وسایل نقلیه آلاینده از در آن محدود شود.»
به گفته حسینی، این برنامه بسیار مدرن، مطالعه شده و مبتنی بر تجارب دنیا در خصوص سیاستگذاری کاهش آلودگی هواست.
او افزود:«در مطالعات اولیه برای اجرای این پروژه در تهران گروهی از مشاوران اروپایی را به کار گرفتیم و در نهایت طرحی برای تهران آماده شد که محدوده طرح زوج و فرد که عملا هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد را به محدوده «کاهش» تبدیل کنیم. »

به گفته حسینی به موجب این طرح خودروهایی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند، جزو گروه کلاس زرد تعریف می شوند و در محدوده کاهش اجازه تردد ندارند. او تاکید کرد عمده خودروهای موجود در شهر تهران، خودروهای انژکتوری تولید سال 1382 به بعد هستند که در رده بندی طرح کاهش جزو خودروهای کلاس سبز قرار می گیرند و می توانند در محدوده طرح کاهش با داشتن برگه معاینه فنی که گواهی سلامت خودرو است، تردد کنند.

او ادامه داد:« با اجرای طرح محدوده کاهش در تهران بر عکس طرح زوج و فرد، تنها 10 درصد خودروها از کل ناوگان سواری اجازه تردد نخواهند داشت اما اجرای طرح محدوده کاهش به مراتب بیش از طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوای تهران موثر خواهد بود، چرا که این 10 درصد جزو آلوده کننده ترین بخش‌های ناوگان هستند.»

حسینی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تردد در شهر تهران را برای اکثریت خودرو‌های سواری آسان‌تر خواهد کرد، گفت:« مردم اطمینان داشته باشند با اجرای این طرح تعداد خودروهایی که هر روز مجاز به ورود به منطقه کاهش هستند، نسبت به طرح زوج و فرد افزایش می یابد و همه دارندگان خودروهای غیر آلاینده می‌توانند در این محدوده تردد کنند اما چون خودروها به صورت هدفمند و در واقعا بخشی از ناوگان که آلاینده بوده را حذف کرده ایم، شاهد اثر بخشی این طرح در کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم بود.»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه از پلیس خواست تا در اجرایی شدن طرح محدوده کاهش همکاری کند. او گفت:«اجرای این طرح فقط از طریق دوربین ها و با نظارت تصویری پیاده سازی می شود و بار اجرایی مضاعفی برای پلیس نخواهد داشت اما درعین حال همکاری پلیس در اجرای این طرح به عنوان مجری محترم قانون و صادر کننده برگه تخلفات و جرایم بسیار کلیدی و تعیین کننده است.»

۴۷۲۳۳

کد خبر 447467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • بی نام RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    20 6
    عوضش هسته مرکزی شلوغتر میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    16 0
    از کی اجرایی می شود؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    19 8
    بحث طرح ترافیک و زوج و فرد به جز آلایندگی بر ترافیک نیز تاثیر گذار است و برداشتن هر کدام گره ترافیکی را بسته تر می کند به نظرم بهتر است طرح کاهش در کنار طرح های قبل باهم اجرا شوند.
  • علیرضا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    7 8
    خوشم میاد این مسئولین دیگه کاری ندارن ...... فقط مونده تغییر اسمها
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    20 1
    واقعا اون معادل انگلیسی صورت خوشی نداشت از اول و مفهوم بدی را به ذهن متبادر می کرد.
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    8 0
    خودروهای نو با استاندارد یورو 4 تا چن سال نیاز به معاینه فنی ندارن؟
  • سعیدی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    15 6
    بعد ببخشید اینطوری ترافیک که 100 برابر می شه. واسه ترافیک چه فکری کردین؟ با اجرای قانون زوج و فرد حداقل هر روز نصف خودروها نمی تونستن وارد خیابون بشن ولی باز ترافیک نابود کننده بود، الان با این وضعیت که دیگه همه می ریزن توی خیابون البته منهای اون 10 درصد کاربراتوری ها
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    12 0
    خب ترافیکی که به وجود مياد سنگین تر نیست؟
  • بی نام RO ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    14 1
    جدای از آلودگی آیا مرکز شهر امکان حضور این همه خودرو را دارد
  • بی نام RO ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    8 9
    ای کاش امتیاز عبور تنها برای ساکنین داخل طرح بود و نه برای همه این گونه کیفیت زندگی در مرکز شهر کم می شود
    • بی نام RO ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      8 4
      موافقمم
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    22 2
    از وقتی دوربین گذاشتن ترافیک خیلی کمتر شده. به خصوص در محدوده مطهری و بهشتی. لطفا وسایل نقلیه عمومی رو مجهزتر بفرمایید.
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    9 0
    کی بدش میاد ماشین جدید و سالم داشته باشه، اونی که ماشین سال 82 به قبل داره پولش رو نداشته که جدیدش رو بخره، جای این طرح ها برید ماشین باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنید که به این طرح ها هم احتیاجی نباشه