علیرضا داودنژاد کارگردان سینما معتقد است فناوری مثل مرگ است و با بستن در و پنجره نمی‌توان جلوی ورود آن را گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابزار دیجیتال که ابعاد مختلف زندگی آدم‌ها را در دنیای امروز گرفته است، با واکنش‌هایی نیز روبروست، برخی فریفته آن می‌شوند و زندگی را روی مدار دیجیتال پیش می‌برند و گروهی انکار را ترجیح می‌دهند که البته کار گروه دوم سخت‌تر است.

اهمیت موضوع موجب شده در تمامی این سال‌ها موضع‌گیری‌های مختلفی از فعالان عرصه‌های مختلف نسبت به ابزار دیجیتال مطرح شود، به خصوص از سوی سینماگران که این ابزار کل کار آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

داودنژاد یکی از کارگردانان باسابقه سینما در یادداشتی که در روزنامه «شرق» نوشته نظر خود را در مورد این پدیده مطرح کرده است: «دیجیتال مثل سونامی از راه رسیده است؛ یا بر این موج باید سوار شد یا زیر آن مدفون گشت. اگر سینما مرزهای زمان و مکان را روی پرده درهم شکست، دیجیتال همین کار را با زندگی انجام داده است. زندگی روزمره ما هرروز بیشتر به قاب نور و صدا منتقل می‌شود. حالا هرکدام از ما می‌تواند با گوشی کف دستش به هر گوشه این دنیا؛ از اعماق دریا تا دوردست فضا سرک بکشد. تغییر پرشتاب ابزار، خوب یا بد، آثار خود را به همه وجوه زندگی ما منتقل می‌کند. سینما هم مستثنا نیست. شیوه‌های تولید و توزیع و نمایش روزبه‌روز بیشتر تغییر می‌کند. اینکه امکان ثبت و ضبط و تماشای بلافاصله لحظات گریزپای زندگی روزمره برای همگان میسر شده، زبان و بیان سینما را متحول می‌کند؛ شخصیت‌پردازی، گفت‌وگونویسی، میزانسن، قاب‌بندی، دکوپاژ، ضرباهنگ، تدوین، روایت و معماری صوتی- بصری سینمای آینده از این دگرگونی دور نمی‌ماند. امیدوارم در کنار گروه هنر و تجربه یک نظام آموزشی کارآمد سینما هم شکل بگیرد. تربیت نیروی انسانی ذوقی، تخصصی و خلاق به‌روز که بتواند موج این تغییرات را در همه زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تهیه، تولید، توزیع و نمایش مدیریت کند، ضرورتی چاره‌ناپذیر است؛ یا باید منفعل، مقلد و مصرف‌کننده ماند یا باید دست‌به‌کار شد و فعال و خلاق و مولد عمل کرد. فناوری مثل مرگ است؛ با بستن در و پنجره نمی‌شود جلو ورود آن را گرفت. با جرئت باید روبه‌رو شد، شناخت، ظرفیت‌ها را کشف کرد و ابتکارعمل را به دست گرفت. حالا وقت غنی‌سازی در فرهنگ، هنر و سینماست.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 0
    زنده باد کاش همه این مطلب رو بخونند.
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      1 0
      این اقا خودش کارگردانه ولی همین حرف رو میشه درباره فیلم و سریال وسینما که اکثر مردم دنیا بهشون معتاد هستند بکاربرد حداقل تو اینترنت اختیار عمل دست خودت هست