رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان تحت نظر شرکت تعاونی‌های شهری و روستایی هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت ومعدن وتجارت استان ،علیرضا جیلان  افزود: از مجموع ۱۱۴ هزار بافنده ۵۰ هزار نفر تحت نظر شرکت تعاونی‌های شهری و روستایی هستند که تنها ۱۹ هزار نفر بیمه شده‌اند.
وی تعداد تعاونی‌های شهری و روستایی فعال در حوزه فرش را ۱۰ تعاونی اعلام کرد و افزود: بیشترکارگاه‌های فرش‌بافی استان از نوع خانگی هستند و تنها ۱۰ کارگاه متمرکز وجود دارد که هنوز ویژگی مورد نظر را جهت متمرکز نمودن بافنده‌های خانگی، سفارش پذیری و تولید انبوه ندارد.
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ۸۰ درصد از بافت‌های استان به دلیل رنگ‌های منحصر به فرد طبیعی، تنوع رنگ‌های تند و گرم در طرح‌های بختیاری و قیمت مناسب قابلیت صادرات فرش خانگی را در بحث صادرات مطلوب ساخته است.
جیلان با بیان اینکه صادرات فرش استان به کشورهای آمریکا، آلمان و حوزه خلیج فارس می‌باشد.خاطر نشان کرد: بافندگان ما سالیانه ۲۰۰ هزار متر مربع فرش بافته‌اند و این استان در صورت رونق خرید و فروش بازار توانایی بافت ۴۰۰ هزار مترمربع فرش را دارد.
جیلان آموزش فرش بافی در زمینه نقشه خوانی، آشنایی با رنگ‌ها، آموزش انواع گره‌ها، رعایت بهداشت کار و آموزش حین اشتغال را از جمله مهم ترین اهداف سازمان صنعت و معدن وتجارت در حوزه فرش‌بافی عنوان و خاطرنشان کرد: درصورتی که بافندگان به صورت متمرکز اداره شوند، نظارت بر بافت فرش راحت‌تر، اصولی‌تر و سفارش پذیری را تقویت می‌شود.
رئیس اداره فرش چهارمحال وبختیاری گفت: امسال برای نخستین بار در کشور سازمان صنعت معدن و تجارت استان در صدد رونمایی از سند توسعه فرش استان هستند که این سند قابلیت توسعه تولید فرش از ابتدا تا انتها دارد.

وی همچنین از ساخت دهکده فرش‌بافی در استان خبر داد و افزود: در این دهکده از تأمین مواد اولیه تا مرمت و شویندگی فرش متمرکز می‌شوند و این کار سبب افزایش صادرات استان و زنجیره‌های تولید فرش بافی ما را مستحکم‌تر می‌کند

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =