ناظری: کسی که سه تار خود را به سختی کوک می‌کند می‌خواهد ناجی موسیقی ایران باشد

حافظ ناظری به شهری که آن را رمانتیک‌ترین و نوع‌دوست‌ترین شهر دنیا می‌خواند آمده تا تور جهانی کنسرت خود را کلید بزند.

پارسا بهمنی: او شب‌های پنجم و ششم شهریورماه «سمفونی رومی» را در باغ عفیف آباد شیراز روی صحنه می‌برد. اثری که او با آن توانست رکورد پرفروش ترین اثر از خاورمیانه را در غرب به دست بیاورد؛ اثری که البته بی‌حاشیه نبود و انتقادات بسیاری بر آن وارد شد و حافظ هم به اغلب آنها پاسخ داد؛ البته «ناگفته»هایی هم باقی ماند، ولی این طور که معلوم است این انتقادات بر روی عزم او اثر نگذاشته است؛ چرا که او در گفت و گویی از آغاز ساخت بخش دوم این پروژه خبر می دهد.

حافظ می گوید افتخار می کند که توانسته با این اثر پلی میان فرهنگ شرق و غرب بزند. البته انتقادات در داخل ایران از کار او کم نبود. حافظ اینک می‌گوید که نقدکنندگان بیش از اینکه بر اثر تمرکز کرده باشند حب و بغض‌های شخصی خود را بیان کرده‌اند؛ وقتی از او درباره سخنان هوشنگ کامکار می پرسیم و اینکه پاسخ او به سخنان کامکار «خودستایانه» بوده است، می‌گوید سخنانش نه خودستایانه که علمی بوده و انتقادات آقای کامکار از سر حسادت: «ایشان پیش از آن حرف‌هایی زده بودند که من در برابرشان سکوت کرده بودم ولی به آن مرحله كه رسید ناچار شدم. منتقدان به من همه چیز گفتند؛ گفتند اثرت کلاسیک نیست ولی در بیلبورد به اثر شماره یک کلاسیک تبدیل شد و در سونی در زیر شاخه گرمی کلاسیک بیرون آمد. گفتند 38 برنده گرمی در اثر نبوده بلکه 25 نفر بودند. بعد ثابت شد من اشتباه کرده ام و تعداد برندگان 42 نفر بوده است.

البته آقای کامکار در نشستی خبری حرف هایی زده است ولی اصلا در حد من نیست که بخواهم جواب این چیزها را بدهم. من در جوابیه همه حرف ها را محترمانه بیان کردم. در واقع شما از یک استاد آکادمیک انتظار نقد علمی دارید و نه نقد احساسی. وقتی شما درباره یک اثر صحبت می کنید که همگی نادرست است لابد هدفی از این بیان دارید، سوادش را ندارید یا اینکه سوادتان را از دست داده اید. اگر آن جوابیه را نکته به نکته ببینید متوجه میشوید که جواب علمی بوده است. اگر قرار بر نصیحت بود راه بهتری هم وجود داشت پس این نقد بر اثر حسادت بوده است.»

حسین علیزاده روزی گفته بود جوانان توهم نوآوری دارند. از او می پرسم که آیا این انتقادات را مخالفت با نوآوری از سوی جوانان می داند؟ حافظ می‌گوید که 99 درصد از موزییسین‌های هم نسل او اصلا اشرافی بر موسیقی ندارند؛ او البته با تشبیه حسین علیزاده به لیونل مسی، دوره او را تمام شده می داند و به این انتقاد علیزاده چنین پاسخی می دهد: «اگر لیونل مسی 60 ساله شود و از خودش نابغه تر در فوتبال پیدا شود مسی از او تقدیر خواهد کرد ولی در دل از اینکه کسی بهتر از او پیدا شده طبیعتا از نظر روانشناسی موضع گیر می شود. این استادان چون دوره شان تمام شده جلوی بسیاری از اتفاقات جبهه می گیرند. البته باید دید که جوانان ما واقعا کار خلاقانه می کنند یا نه. باید دید خلاقیت چیست. وقتی شما روند کار آقای علیزاده را نگاه کنید، ایشان از نظر خلاقیت و نوآوری کارهایی دارد که در زمان خود خلاقانه بوده است ولی کارهای وی اشراف بر سنت هم داشته است. من کارهایی که بسیاری از استادان در 20 سال گذشته منتشر کرده اند را گوش نکرده ام يا اينكه به نظرم برخي از آنها حرفی برای گفتن نداشته است. با این حال در کار ترکمن آقای علیزاده می بینیم ایشان ردیف موسیقی ما را نواخته و بعد قطعه ترکمن را به عنوان برداشت ایشان از موسیقی ایرانی اجرا کرده است. این خلاقیتی است که میتوان درباره آن صحبت کرد چون آدمی است که به خوبی سنت را می شناسد. مانند پدر من. پدرم آنقدر بر موسیقی سنتی اشراف دارد که از دل آن چیز تازه ای آفریده است و این خلاقیت است. با این حال 99 درصد از موسیقیدان های هم نسل من اشراف بر موسیقی ندارند.»

حافظ ادامه می دهد: «در سال های گذشته چند جوان اثری را بیرون داده اند و در آن 10 دقیقه آواز واقعی خواندهاند؟ همه چیز تبدیل به تصنیف و ریتم شده است. آیا راهی وجود ندارد برای عرضه موسیقی سنتی ایران به نوعی که جوانان از آن استقبال کنند؟ به نظر من این راه وجود دارد و من در اثر جدید خود این کار را می کنم. به نظر من گاهی انجام ندادن کاری، انجام کاری است. برای من کنسرت دادن و تولید اثر موسیقی برای شهرت و پول نیست و کسانی که با من کار کرده اند این را می دانند. برای من اولویت، ارایه پیامی به اجتماع است. در نشستی خبری یکی از خبرنگاران گفت سرانگشتی حساب کرده و متوجه شده در 16 سالی که من در ایران کنسرت نداده ام حدود 40 میلیارد تومان از دست داده ام. پرسید این به چه دلیل است. پاسخ دادم من دنبال این نیستم که مدام کنسرت بگذارم. من روی استیج که می روم انگار دارم پیش خدا جواب پس می دهم چون از خودم می پرسم چه چیزی به مردم ارایه می دهم. هم اکنون هم که با شما مصاحبه می کنم 6 شب است که برای آماده سازی این کنسرت ها نخوابیده ام.»

من آنم که رستم بود پهلوان؟

می گوید اگر هزاران آثر درخور ارایه کند باز هم او را عنوان فرزند شهرام ناظری می شناسند. ولی حافظ معتقد است که فرزند شهرام ناظری بودن در موفقیت جهانی‌اش هیچ تاثیری نداشته است: «موسیقیدانان ایرانی در جهان به اندازه یک قطره هم شناخته شده نیستند و استادان ما وقتی خارج از کشور کنسرت می گذارند شاید تعداد زيادي هم در کنسرت ها شرکت نمی کنند پس من هر کاری آن سوی دنیا کرده ام فقط خودم بوده ام. به نظر من مطرح شدن در کشوری 70 میلیون نفری ساده تر از مشهور شدن در جهان 5 میلیارد نفری است. در ایران یکی از خصلت های ما اسطوره سازی است هرچند در نسل جدید این خصلت دارد از میان می رود. من اگر هزاران برابر از شهرام ناظری موفق تر باشم تا ابد پسر شهرام ناظری خوانده میشوم چون در ایران نام های شهرام ناظری و شجریان، ورای موسیقی شده اند و اینک جزوی از فرهنگ ایران هستند.»

از او درباره انتقاداتش از پدرش می پرسم؛ کار به اینجا که می کشد استاد ناظری را با استاد شجریان و همچنین افتخاری و شماری از آهنگسازان موسیقی سنتی ایرانی مقایسه می کند: «پدر من نه اهل مافیا و نه سیاست بازی است. در کشور ما کسانی که به نام می رسند به جز هنرشان اتاق فکری دارند که برایش سیاست گذاری می کنند. پدر من آنقدر انسان پاکی است که همه عمر از او سواستفاده شده و حقش را خورده اند. همه هنرمندانی که در ایران می شناسید در کنار شهرام ناظری شناخته شده اند؛ هوشنگ کامکار با گلستانه، تنبور شمس، آقای علیزاده شورانگیز، آقای عندلیبی با بی قرار و کیش مهر و... . در صورتی که آقای شجریان بهترین آثار زندگی خود را در کنار مشکاتیان ساخته و مشکاتیان دلیل آن کارها بوده است. باید به این فکر کنید و تاثیر پدرم را ببینید که همه کسانی که در کنارش بوده اند بهترین آثار خود را خلق کرده اند. آقای علیزاده با یک سال فاصله شورانگیز را با پدرم و راز و نیاز را با افتخاری تولید کرده است؛ آن تبدیل به شورانگیز و این تبدیل به راز و نیازشده است.»

اول می پرسم رقیبت کیست؟ پاسخ می دهد رقیبی ندارد. نه اینکه کارش از دیگران بهتر است ولی خود را در موسیقی، ساز و آوازش یگانه می داند. تعارف را کنار می گذارم و بی پرده می گویم از سخنانش یاد این شعر می افتم که «من آنم که رستم بود پهلوان»؛ اول می پرسد یعنی چه؟ می گویم یعنی خیلی از خودش تعریف می کند و روی کارهای دیگران خط بطلان می کشد؛ او این طور پاسخ می دهد: «پرسیدی رقیبی داری؟ گفتم من نمی گویم از کسی برتر هستم. تنها می خواهم بگویم که من شبیه کسی نیستم و خودم هستم و در کاری که می کنم یک دانه هستم و شبیه هیچ کس نیستم. ساز من، نوع طرز فکرم، کارهایی که می کنم و آوازی که می خوانم مال خودم است. به نظر من همه انسان ها با هم برابر هستند هرچند جایگاهمان متفاوت باشد. همیشه جلو آدمهاي گردن کلفت گردنم کلفت تر شده و جلوی آدم های ضعیف گردنم خم شده است. من باید روزی آنقدر قدرتمند شوم که بتوانم به کسانی که بیرون منتظرم هستند کمک کنم. این بزرگترین آرمان زندگی من است.»

کارهای تازه

 

حافظ ناظری در حالی به شهر حافظ شیرازی آمده که برندگان گرمی مشارکت کننده در اثرش «سمفونی رومی» که آنها را اسطوره های غرب می نامد، نمی توانند به ایران بیایند؛ به همین خاطر کار را باید با نوازندگان ایرانی پیش ببرد. او البته از کلید خوردن بخش بعدی این اثر خبر می دهد و می گوید 20 سال دیگر معلوم می شود چه تغییری در موسیقی ایرانی پدید آورده است؛ او در یک کلام می گوید که کارش را فراتر از زمان کنونی می داند. البته بابت موسیقی ایرانی بسیار نگران است؛ او وضع موسیقی ایرانی را در حال سقوط در سراشیبی تند توصیف می کند و می گوید: «من به عنوان کسی که مدت ها ایران نبودم و شما را از بیرون میبینم باید بگویم اینجا فضا به راستی خراب است؛ هیچ کس از موفقیت دیگری خوشحال نمی شود. هر کسی یک هفته به کلاس موسیقی می رود موي بلند می گذارد و به خودش لقب استاد میدهد. این موضوع در خانواده موسیقی به بیرون نشات پیدا میکند. آن وقت میبینیم که مانند یک سال گذشته استقبال مردم از کنسرت ها 60 درصد افت میکند؛ حال آنکه در 5 سال گذشته کنسرت رفتن در کشور باب بود.»

حافظ می گوید از انتقاد از وضع موسیقی ایران ابایی ندارد؛ او در وصف خود این شعری را می خواند که روزی حافظ شیرازی در وصف حلاج سروده بود: «جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد»

5858

کد خبر 448195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • بینام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    25
    تو هم که احساسی حرف زدی استاااااااد ناظری
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    29
    آقای هنرمند بین المللی کار شما با این همه هنرمند بزرگ وقتی با مردم کشور خودت نتونه ارتباط درستی برقرار کنه به چه دردی میخوره؟ پشیمون شدم کار شما رو خریدم و گوش دادم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    9
    یه چیزی «من آنم که رستم بود پهلوان» یعنی اینکه از خودش تعریف میکنه و روی کار دیگران خط بطلان میکشه ؟ که بهتون گفته معنی و مفهوم این ضرب المثل این میشه. واقعا متاسفم واسه خودم. لطفا نظرمو نشون بده انقدر سانسور نکن ملتو
    • بی نام US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      13
      بله من آنم که رستم بود پهلوان زمانی به کار برده میشه که شخص خودش هیچی نداره و از دیگران مایه میذاره.
    • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      2
      خبرنکاری هم با پارتی شده. سانسور کن ما عادت داریم
  • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    155
    آقای حافظ ناظری به عنوان یک علاقمند به موسیقی سنتی ایران و البته دوستدار خلاقیت و نوآوری در این عرصه باید به شما گوشزد کنم هنوز کار خیلی زیادی کنید و زحمت بسیار طاقت فرسایی تحمل کنید تا بتوانید روی کار اساتیدی چون شجریان و علیزاده و پدرتان ایراد بگذاریدو آنها را زیر سوال ببرید و متاسفانه باید بگویم این غرور بی معنای شما مسیر شما را از راه درست پیشرفت خارج خواهد کرد. به امید اعتلای موسیقی ایرانی....
    • بی نام US ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26
      اشتباهی منفی دادم.
  • امیر EU ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    26
    "او البته با تشبیه حسین علیزاده به لیونل مسی، دوره او را تمام شده می داند" مگه انجام کار هنری سن و سال میشناسه که این حرفو میزنی؟ پس اگر اینطور باشه که در زمینه تمامی هنرهاشامل هنرهای ترسیمی ، هنرهای دستی ،ادبیات ، موسیقی ، هنرهای نمایشی ، هنر رقص و ورزش ، معماری هرکسی که سنش به 60 رسید دیگه نمیتونه کار کنه؟؟ عجب؟ پس به اساتید خوشنویسی بگیم دورشون تموم شده یا اساتید بالای 60 مجسمه سازی یا اساتید بالای 60 ادبیات و معماری و موسیقی و ... البته فقط تقصیر ایشون نیست ما جوان ها به دلیل عدم شناخت از اساتید هنر کشورمان به این روز افتادیم از صدا و سیمایی که فقط بازیگرانسینما و تلویزیون را جزو هنرمندان میدونهدر حالی که در هنر نمایشی تئاتر حرف اول را میزند، کلا بدا به حال ما که اینطوری شدیم.
  • دیده بان IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    37
    خانواده ناظری دوستتون داریم
  • مرداد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    26
    سلام آقای ناظری،این نوع ادبیات مناسب نیست.شما که بلدی سه تارتو کوک کنی،چرا در مورد جایزه ها وعناوینی که گرفتی دروغ گفتی وادعاهای بی پایه کردی
  • کاوه IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    30
    واااااای خدای من چقد غرور کاذب داره چقدددددد ادعاش میشه یکی نیست بهش بگه بابا جان گذشته از بحثای تکنیکی که جنابعالی گویا دیگه اخرشی و از شما برتر تو جهان نیست این البوم ناگفتت اگه ترک هایی رو که شهرام ناظری توش خونده رو ازش بکشی بیرون دیگه دوبار ارزش گوش دادن نداره با اون تحریرهای تکراری لوس ات... هیچ حسی بجز سر درد و کلافگی نصیب ادم نمیکنه اخه به چی مینازی اینقدددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دوره ی علیزاده تموم شده ؟ باشه تموم شده قبول ولی همینشم باید امثال شما از خود متشکر ها حالا حالاها بدویین تا به گرد پاشون برسین... حیف که با این حرفات روز به روز به اعتبار شهرام ناظری عزیز و دوس داشتنی لطمه میزنی... حیفففففف
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    24
    همه یه شبه میخان استاد بشن یاد گلهای رنگارنگ بخیر
  • هادی RO ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    21
    به کجا چنین شتابان؟ اینهمه قیل و قال برای چیست؟ خودتان نشسته اید و از کار خودتان تعریف می کنید این نوعش را دیگر ندیده بودیم که دیدیم کاش حرمت پدرتان را نگه می داشتید، و فیلم حضور و سخنانش را در تولد استاد شجریان می دید و می شنفتید ... . آقای حافظ ناظری اگر اینقدر به خوتان مطمئن هستید و راست می گویید کنسرتتان را بدون حضور پدرتاناستاد شهرام ناظری انجام می دادید تا متوجه جایگاهتان می شدید و آنگاه توهمتان شکسته می شد.
  • بی نام FI ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    30
    ظاهرا خودستایی و گزاف گویی هم جزئی از سبک ایشون هست.
  • حامد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    25
    هنوز بچه تر از اونی هستی که بخوای از استاد بزرگ بی بدیل موسیقی ایرانی استاد شجریان افتخار ایران ایراد بگیری هیچ کس تو را نمیشناسه اون اپسیلون شهرتتم به خاطر پدرت استاد شهرام ناظری هست
  • حامد IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    16
    هنوز خیلی کار داری
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    5
    روزنامه ی شرق در تاریخ 19 مهر 93 با چهار موسیقیدان جوان شناخته شده در عرصه بین المللی که بر خلاف جناب حافظ ناظری اهل جارو جنجال نبوده و خیلی هم در عوام شناخته شده نیستند مصاحبه ای در صفحه هنری خودش انجام داده. در این مصاحبه تک تک ترک های آلبوم سموفنی رومی ایشون سمفونی به طور تخصصی بحث و ادعاهای عجیب و غریب ایشون در مورد نوآوری در عرصه موسیقی و تک بودن شون رد شده.
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    30
    یه کم برو از پسر شجریان یاد بگیر
  • ابوذر A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    17
    قابل توجه حافظ ناظری : بزرگش نخوانند اهل خرد....... که نام بزرگان به زشتی برد در فرهنگ ایرانی ، پیشکسوت ، پیر و ... واژه های مقدس و قابل احترامی هستند .حتی اگر شما تصور می کنید که البته فقط تصور است و واقعیت ندارد که موسیقی شما از موسیقی علیزاده و شجریان برتر است ، باز هم باید احترام نگه دارید... حتی اگر چنته هنری و فنی تان خیلی هم پر باشد ، با این غرور و خودبینی مفرط به جایی نمی رسید...ضمنا عرصه فرهنگ با عرصه فوتبال خیلی متفاوت است و همچنین مسی و علیزاده... عاقبت به خیر شوید انشااله
  • بی نام US ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    10
    دانش طلب و بزرگی آموز تا به نگرند روزت از روز نام و نسبت به خردسالی است نسل از شجر بزرگ خالی است جائی که بزرگ بایدت بود فرزندی من ندارت سود چون شیر به خود سپه‌شکن باش فرزند خصال خویشتن باش دولت‌طلبی سبب نگه‌دار با خلق خدا ادب نگه‌دار وان شغل طلب ز روی حالت کز کرده نباشدت خجالت گرچه سر سروریت بینم و آیین سخنوریت بینم در شعر مپیچ و در فن او چون اکذب اوست احسن او با اینکه سخن به لطف آبست کم گفتن هر سخن صوابست آب ارچه همه زلال خیزد از خوردن پر ملال خیزد کم گوی و گزیده گوی چون در تا ز اندک تو جهان شود پر لاف از سخن چو در توان زد آن خشت بود که پر توان زد نظامی گنجوی
  • سامان IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    18
    درود بر استاد كامكار كه با نقد درست و بجا باعث شدند شخصيت شما براى همه گان رونمايى شود اقاى ناحافظ ناظرى
  • وحید IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    11
    من یه نیمچه علاقه ای به کارای ایشون داشتم ولی حیف کسی که زبان و اندیشه اش پاک نباشه چطور میشه آثارش ماندگار بشه و به دل مردم بشینه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    17
    اگر پسر شهرام ناظري نبود هيچي نميشد.
  • سامان A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    17
    واقعا این قسمت از صحبتهای ایشان هیچ تقاوتی با جُک نداره: « همه هنرمندانی که در ایران می شناسید در کنار شهرام ناظری شناخته شده اند؛ هوشنگ کامکار با گلستانه، تنبور شمس، آقای علیزاده شورانگیز، آقای عندلیبی با بی قرار و کیش مهر و... . در صورتی که آقای شجریان بهترین آثار زندگی خود را در کنار مشکاتیان ساخته و مشکاتیان دلیل آن کارها بوده است.» جناب حافظ ناظری، باید خدمت شما عرض کنم که پدر گرامی شما بودند که با خواندن آثاری مثل کیش مهر و شورانگیز مطرح شدند. تصنیف های کیش مهر بود که در دهه 60 صبح تا شب از صدا و سیما پخش میشد و باعث شهرت آقای شهرام ناظری شد. چرا نمکدان میشکنید؟ در مورد استاد شجریان هم که هیچ حرفی ندارم که نام و آوازه ایشان نیازی به حمایت من نوعی ندارد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    7
    با همه این حرفا دوس داشتنیه
  • سینا A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    9
    اظهار نظرت در مورد استاد شجریان رو کجای دلم بزارم آخه؟
  • ساسان GB ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    7
    درود و هزار درود بر يگانه دوران استاد حافظ ناظري عزيز افتخار ايران.همه جا نام ايران با استاد حافظ ناظري زنده مس شود.اين بزرگ مرد يك سر و گردن از همه گنده گويان بزرگ تر است.درود بر فرزند استاد شهرام ناظري كبير.
  • مبینا US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    5
    البومو گوش ندادم ولی اقای شهرام ناظری خیلی بیشتر از سنتی خوانان هم دورشون می پسندم..........یک شب اتش در نیستانی فتاد.....عالین...البوم اولشونم خوب بود اقای پسر ناظری
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    4
    هنوز قوره نشده مویز شده ایشون. استاد شجریان دیگه تکرار نشدنی. شهرت این بنده خدا هم همش واقعا همش مدیون قدرت حنجره و ابهت صدای استاد شهرام ناظریان پدرش هست. بهتره قبل از سردادن آواز کمی ادب و رعایت حرمت بزرگان عرصه خودش رو یاد بگیره. می خواستم آلبوم رو بخرم اما منصرف شدم
  • احمد IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    1
    با سلام و ارزوی سلامت برای همه هنرمندان اقای حافظ ناظری عزیز من با قسمتی از حرفهای شما موافقم با بخشی مخالف انجا که میگویید در ایران به نواوری اهمیت نمی دهند یا بسیاری از افراد نقدهای بی اساس میکنند درست هست اما اگر امروز بتهوون هم زنده بود منتقدانی داشت هیچ عمل انسانی کاملا بی نقص نیست و متاسفانه در این کشور منتقدان فقط نقد میکنند اولا وقتی نقد میکنند فقط به قسمتهای منفی و ضعیف عمل نگاه میکنند دوما از اینکه چگونه نقطه ضعف را برطرف کنند چیزی نمی دانندسوما نقد مثبت در ایران جایی ندارد یعنی بگویند اثر خوب بود ولی میتوان در اینده بارورتر باشد و بعضی ها هم فقط تعریف میکنند و ضعفها را نمی خواهنر ببینند اما انتقادهای شما در مورد دیگران هم اینگونه بود
  • ناشناس A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    1
    آقای حافظ ناظری مراقب خودتان باشید . زیرا هزار ساب پیش بیهقی نوشت : فواره چون به اوج رسد زود سرنگون گردد. مواظب این غرور کاذبتان باشید