دومین پالایشگاه قطران ایران در آستانه هفته دولت، با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیر مجتمع پالایشگاه قطران و کک سازی زرند، نماینده مردم زرند در مجلس و جمعی از مسوولان محلی به طور رسمی وارد مدار تولید شد.

عطیه بهره بر-خبر آنلاین:مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه پالایشگاه قطران زرند، اظهار کرد: این پروژه از سوی پیمانکار خارجی آن متوقف شده بود اما طی 18 ماه گذشته در دولت تدبیر و امید از سوی سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تصمیم به راه اندازی این مجتمع گرفته شد.

وی با بیان اینکه افتتاح این پالایشگاه یکی از نمودهای مقاومت اقتصادی مقاومتی است، بیان کرد: افتتاح پالایشگاه قطران زرند یک گام دیگر در سازندگی کشور است. ضمن اینکه یکی از مزیت های این کارخانه این است که ثابت کردیم ما می توانیم و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت در باب اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.

کرباسیان در این مراسم رسیدگی به مساله زیست محیطی این واحد صنعتی - معدنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در رابطه با بحث زیست محیطی که مهم ترین مسئله کشور است، مشاوران متعهد و متخصصان معتبری برای رفع این مشکل به کار گرفته شده اند و در رابطه با بوی پالایشگاه نیز باید عرض کنم که هیچ آلایندگی زیست محیطی ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خریداری تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ توسط سازمان ایمیدرو خبر داد و افزود: بخش اول این تجهیزات وارد شده و در اختیار کارگران و فعالان معدنی قرار گرفته و در واقع موضوع ایمنی به عنوان یک اولویت جدی برای تمام افراد فعال در بخش معدن از سوی سازمان ایمیدرو در دستور کار قرار دارد و در این رابطه وام های چند ساله با نرخ سود پایین اعطا می شود.

وی اضافه کرد: سازمان ایمیدرو در سطح استان کرمان 50 هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی را از سال 93 آغاز کرده و انتظار می رود نتایج آن در سال 95 منتشر شود.

مهدی کرباسیان تفاهم برجام را گامی مهم از سوی دولت یازدهم برای حذف تحریم های ظالمانه دشمن دانست و گفت: انتظار می رود تعاملات جدید با کشورهای جهان نقش موثری در گام های رو به جلو برای جمهوری اسلامی در پی داشته باشد.

وی کاهش چشمگیر قیمت محصولات معدنی در بازارهای جهانی را یادآور شد و افزود: مردم ما سختی های زیادی را طی 35 سال گذشته پشت سر گذاشته اند بنابراین مشکلات ناشی از کاهش درآمدهای کشور را نیز با صبوری می توان پشت سر نهاد. باید بپذیریم که کشور برای آینده نسل جوان بتواند تولیدات خود را توسعه دهد؛ به عنوان مثال با توجه به اینکه با کمبود زغالسنگ در کشور مواجه هستیم، باید تولیدات در این زمینه افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان از برنامه افتتاح واحد کنستانتره مس سرچشمه کرمان در هفته آینده خبر داد که توسعه جدیدی در استان فراهم می سازد.

مشکلات پشت سرگذاشته شد

در این مراسم وجیه الله جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: به رغم نبود پیمانکار خارجی و همچنین نبود تجربه لازم بین کارشناسان داخلی در راه اندازی چنین پالایشگاهی، خوشبختانه مشکلات پشت سرگذاشته شد.

وی تصریح کرد: تجهیزات این پالایشگاه سال ها پیش نصب شده بود که در گذر سال ها دچار فرسایش شده بود که برخی از آن ها نیاز به تعویض داشتند که این مهم نیز توسط کارشناسان این مجتمع و نیز همکاری متخصصان ایرانی انجام و اکنون این طرح راه اندازی شد.
جعفری استفاده از خروجی گاز کک سازی برای تولید برق را از دیگر برنامه های این مجتمع ذکر و تاکید کرد: زیرساخت های این مجتمع برای تولید 800 هزار تن کک متالورژی است که در فاز جدید به این ظرفیت خواهد رسید.

هنر راه اندازی پالایشگاه مهمتر از تولید محصولات است

حسین متصدی، مدیر مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند نیز در این مراسم هنر راه اندازی پالایشگاه را مهمتر از تولید محصولات در این مجتمع دانست.

وی بیان کرد: این پالایشگاه به سبب کنار رفتن پیمانکار چینی حدود هشت سال دچار وقفه شده بود اما به همت متخصصان داخلی از اسفند گذشته تولید آزمایشی را آغاز کرد و طی این مدت به ثبات در تولید رسید.

مدیر مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند با تاکید بر اینکه اکنون ایران به توانایی ساخت پالایشگاه قطران دست یافته است، گفت: برخی از چالش های زیست محیطی این مجتمع را با هزینه پایین برطرف کرده ایم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =