پنج توصیه آیت الله حکیم به روحانیون: از زشتی دنیاگرایی تا جذب مردم با گفتار شیرین

خبرگزاری حوزه نوشت:

آیت الله حکیم از مراجع عظام عراق در توصیه‌های پدرانه‌ای به طلاب و روحانیون آنان را به دنیاگریزی، فریب نخوردن لبخند ریاکاران و همراهی با مومنان توصیه و سفارش کرده‌ است. متن این توصیه‌ها را در ادامه می خوانید.

زشتی دنیاگرایی

روحانيت را به تقوا و پرهيزگاري دعوت كرده و آنها را به پرهيز از وسوسه هاي شيطاني و فريب هاي نفساني فراخوانده و هشدار می‌دهم از لغزش در چاه جاه بر دين و ايمان خويش بترسند. زيرا دو طايفه اند كه اگر راست گردند جامعه به كمال و سعادت رهنمون خواهد شد. اگر منحرف گردند جامعه را به هلاكت و امّت را به حضيض ذلت و شقاوت مي كشانند (علما و امراء) و اگر عالِمي فاسد شود، عالَمي را به تباهي مي كشاند و ظلمت سياهي بر دل مي نشاند و هيچ چيزي به زشتي دنيا گرائي روحاني نيست.

فریب لبخند ریاکاران را نخورید

مبادا در شناخت دين و احكام آن بجاي استدلال و برهان و تدبر در آيات قرآن و روايات تحت تاثير عواطف و احساسات خويش قرارگيرند. ملاك هاي شخصي و برداشت هاي فكري و فردي جايگزين برهان عقلي و بنيادهاي اصولي و معيارهاي فقهي قرار گيرد. زيرا عالمان دين مسئوليت سنگين و بار امانت رسالت را بر دوش گرفته اند و مشعل فروزان فقه و فقاهت گشته اند، مبادا فريب لبخند رياكاران را بخورند و براي رضايت دل بيماردلان و گفتار شيرين آنان و جلب محبّت ساده لوحان و خواست هواي نفس آنان، حكم شرعي و فتواي فقهي داده شود.

یار و همدم مومنان باشید

روحانيت بايد با اقتدا و تأسي به شيوة پيامبران و اخلاق امامان و صالحان بهترين و ارزنده ترين الگو و اسوه در كردار و رفتار خويش باشند زيرا بهترين الگوها و عالي ترين اسوه ها و زيبنده ترين نمونه ها و زيباترين فضيلت ها و كرامت ها، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و پيشوايان معصوم (عليهم السلام) مي باشند كه مؤمنان را ـ گر چه از ديد برخي مردم ضعيف و بي مقدار هستند ـ عزت و احترامشان بخشيدند. و در برابر آنها تواضع فروتني داشتند و آنها را توصيه مي كردند و هرگز كوتاهي و بي حرمتي به آنها را نمي بخشيدند.

با کردار و گفتار شیرین همه را جذب کنید

روحانيت را به پيوند و رابطه هميشگي با مردم دعوت می کنم كه با بيان شيرين و گفتار متين، بهره گرفتن از وسائل و ابزار نوين و دگرگوني در راه ها و روش ها، آنها را به دين و آیین دعوت نموده ولي هرگز تحت تاثير حوادث و پيشامدهاي بوجود آمده در گذر زمان قرار نگيرند و با پايبندي بر فقه سنتي و اصيل اسلامي و حوزه اي، به مقابله با اين تهاجم بي سابقه برخيزند.

با بدعت ها و انحراف ها برخورد کنید

تلاش براي عمق بخشیدن به مباحث اعتقادي و كلامي و ضرورت نياز به همت بالا و عزم والا و افزون براي استوار ساختن و پايداركردن بنيادهاي اعتقادي مردم برابر بدعت ها و انحراف ها افسانه ها و افسون ها و پاسخگوئي به شبهه ها از ضروري ترين و جدي ترين نيازهاي زمانه است و روحانيت بايد در برابر آنها پاسخي مناسب و منطقي ارائه دهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =