سید حسن خمینی: رسانه بدون اعتماد مخاطب بوق تبلیغاتی است

ایرنا نوشت:

یادگار امام راحل از اعتماد به عنوان بزرگ ترین سرمایه یک رسانه یاد کرد و گفت: رسانه ها اگر اعتماد مخاطبین را به دست نیاورند بدون اعتماد مخاطب یک بوق تبلیغاتی هستند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی روز شنبه در مراسم رونمایی از تمبر یادبود نودمین سال انتشار روزنامه اطلاعات یاد و خاطر امام راحل، فرزندان ایشان، شهدا، درگذشتگان این موسسه را گرامیداشت و افزود: رسانه ها به ویژگی های مختلف نیازمند هستند که یکی از مهم ترین آنها اعتماد مخاطب به عنوان بزرگ ترین و شاید تنها ترین سرمایه یک رسانه باید از آن یاد کرد.

وی گفت: ممکن است رسانه ای بدون اعتماد مردم دیده یا شنیده شود اما به عنوان یک رسانه موفق و مورد اعتماد برای کسب اطلاعات و اخبار در ذهن مخاطبان لحاظ نخواهد شد.

سید حسن خمینی افزود: در طول تاریخ بزرگان مطالب را می گفتند و نسل به نسل و دست به دست به دیگران می رسید تا این که رسانه شکل گرفت لذا به دنبال آن افراد رسانه هایی را انتخاب می کردند که مطالب را آن چنان که هست و واقعیات را منعکس می کنند امروز نیز در کنار رسانه های مجازی و مکتوب، شبکه های اجتماعی شکل گرفتند. رسانه ها و تریبون هایی که حرف های فراوانی می زنند اما این مخاطبین هستند که امروز قدرت انتخاب داشته و با ارزیابی رسانه مورد اعتماد خود را انتخاب می کنند.

تولیت حرم مطهر امام راحل در ادامه به عوامل ایجاد اعتماد در رسانه ها اشاره کرد و گفت: بزرگ ترین عامل ایجاد اعتماد، صداقت است و دروغگویی دشمن اعتماد است.

به گفته سید حسن خمینی اعتماد از آن جمله چیزهایی است که یک عمر به دست می آید و به یک شب از دست می رود چه بسا دروغ در یک رسانه باعث فرو ریختن آن رسانه از چشم مخاطب خواهد شد.

وی تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی رسانه نباید دروغ گویی و اخبار کذب و دروغ را منتشر کند چرا که با این کار علاوه بر زیر سوال بردن اخلاق حرفه ای خود باعث عدم اعتماد مخاطبین نیز خواهد شد.

سید حسن خمینی اضافه کرد: ممکن است رسانه ای برای مدتی سر جمعی را با انتشار اخباری کلاه بگذارد و همچنین برای مدت های طولانی تری سر افرادی خاص کلاه بگذارد اما این گونه رسانه ها هرگز نخواهند توانست برای مدت طولانی سر همگان را کلاه بگذارند.

یادگار امام راحل در ادامه با بیان این که در صداقت یک مساله مهم وجود دارد و آن هم راست گویی است گفت: باید رسانه ها همیشه ایام راست بگویند، و اگر غیر از این باشد رسانه مقبولیت خودش را نزد مخاطبین از دست خواهد داد.

یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود دلسوزی را یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتماد در رسانه برشمرد و گفت: رسانه ها باید به هنگام انتشار اخبار طوری عمل کنند که مخاطب این احساس را داشته باشد که گوینده به دنبال منفعت طلبی و تبلیغات به نفع خودش نیست لذا اگر مخاطب این احساس به او دست دهد که رسانه، مورد اعتمادش به دنبال منفعت طلبی و کسب امتیاز و تبلیغات است، اعتماد در نزد مخاطب از بین خواهد رفت.

به گفته سید حسن خمینی گوینده (رسانه) اگر بتواند به شنونده و مخاطب خود بباوراند که آنچه می گوید برایش نفعی ندارد به طور یقین اثر گفته هایش در نزد مخاطبین از ضریب بالایی برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: در طول تاریخ علت تاثیر حرف های بزرگان و گرایش افراد به سمت آنها این بود که به گفته های آنها اعتماد داشته و می دانستند آنها به دنبال منفعت طلبی نبوده و فقط به عنوان یک راوی سخنان هستند.

مراسم رونمایی از تمبر یادبود نودمین سال انتشار روزنامه اطلاعات با حضور آیت الله بجنوردی، آیت الله آشتیانی، سید رضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر و جمعی از پیشکسوتان و دست اندرکاران علوم ارتباطات و رسانه در سالن همایش روزنامه اطلاعات برگزار شد.

حجت الاسلام سید حسن خمینی در بخش دیگری از سخنان خود از شجاعت به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتماد در رسانه ها یاد کرد و گفت: اگر مخاطب احساس کند که رسانه مورد علاقه اش شجاعت لازم را ندارد به طور یقین علاوه بر سلب شدن اعتماد خود نسبت به این رسانه فکر می کند آن رسانه همه مولفه های راستگویی مدنظر در اعتمادسازی را ندارد.

به گفته وی رسانه غیرشجاع اعتماد مخاطب خودش را به دست نخواهد آورد.

او گفت: این فقط در رسانه نیست هر کسی که مخاطب داشته باشد اینگونه است از من گوینده تا دیگران لذا طرف مقابل باید بداند و یقین شود برایش که گفته گوینده براساس شجاعتی که دارد بیان می شود و بدون غرض و منعفت طلبی است.

یادگار امام راحل اضافه کرد: شجاعت در واقع مقوله متمایز کننده انسان ها از یکدیگر است.

وی افزود: در زندگی انسان ها اینگونه است که عده ای شجاعت دارند عده ای ندارند، عده ای قدرت بیان دارند عده ای ندارند اما شجاعت همراه با داشتن اعتماد و راستگویی باید در جوهره وجودی افراد چه به عنوان گوینده و چه به عنوان رسانه باید نهادینه شود.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که نباید حرف ها را در رسانه بر اساس مصلحت اندیشی گفت چرا که برخی گفته ها صرفا بیان است و قابلیت اثبات ندارد لذا انگار گوینده برای خودش جمله را گفته است.

یادگار امام راحل در ادامه از تخصص به عنوان دیگر عامل ایجاد اعتماد در رسانه ها یاد کرد و گفت: باید رسانه تخصصی از افراد متخصص، کارکشته و مسلط به امور استفاده کند چرا که وقتی مخاطب ببیند که به عنوان مثال یک رسانه پزشکی از چند نفر متخصص و پزشکی برای بیان مطالب خود استفاده کرده با اعتماد و اطمینان بیشتری مجذوب رسانه شده و نکات بیان شده را استفاده می کند.

به گفته وی این که رسانه ها در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و... فعالیت می کنند باید از توانایی و تخصص بالا در این حوزه ها برخوردار باشند.

سید حسن خمینی دروغگویی را بزرگ ترین آفت در یک رسانه عنوان کرد و گفت: متاسفانه دروغگویی امروز در جامعه ما زیاد و در برخی رسانه ها شایع شده است، برخی مطالبی را بیان کرده بعد به دنبال توجیه آن هستند بدون اینکه به بعد از انتشار آن فکر کنند.

سید حسن خمینی در ادامه ادب در رسانه را یکی دیگر از عوامل مهم اعتمادسازی در رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه ها اگر در انتشار اخبار علاوه بر رعایت اصول حرفه ای خود ادب و اخلاق را نیز باید در انتشار اخبار لحاظ کنند.

به گفته وی برخی فکر می کنند هرچه پرخاشگر باشند عمق گفته های آنها تاثیر بیشتری بر مخاطبین خواهد داشت.

وی از ملت ایران به عنوان باادب ترین انسان ها در دنیا یاد کرد و گفت: در تاریخ ایران ادب مهمترین ویژگی ایرانیان به حساب می آمده گواه این مطلب این است اکه در گذشته تا کنون نیز در متون ادب فارسی ما پرخاشگری جایی ندارد و بیشتر به جنبه ادب و احترام افراد سخن به میان آمده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز بی ادبی در جامعه ما رایج شده و برخی افراد به هر نحوی در تلاشند حرف های خود را بیان کنند.

یادگار امام راحل در بخش دیگری از سخنان خود روزنامه اطلاعات را یک رسانه موفق و مورد اعتماد جامعه عنوان کرد و گفت: تاریخ این روزنامه را نمی شود یک جا و یک دست پیش برد چرا که در طول این 90 سال این نشریه با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده است.

سید حسن خمینی به دوران هشت سال دفاع مقدس، انقلاب اسلامی قبل و بعد اشاره کرد و گفت: این نشریه تیترهای ارزنده و مطالب ارزشمندی را در آن دوران ارایه کرد که در تاریخ نشریات ما به ثبت رسیده است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =