این نماینده تهران، بی انضباطی در بودجه 89 را کاملا متفاوت با بودجه سال های گذشته دانست و به فارس گفت: در بودجه های گذشته، دولت نیم درصد تا یک درصد نسبت به بودجه عمومی جا به جایی تقاضا میکرد ولی اکنون بحث این است که در بودجه عمومی بیش از 60 درصد و در بودجه عمرانی بیش از 30درصد اجازه جابهجایی خواستهاند که این موضوع عملاً بودجه را بیخاصیت میکند.
نادران تصریح کرد: به همین دلیل به نظر من آن چیزی که تدوین شده است و عنوان بودجه به خود گرفته است بودجه نیست شاید این تحلیل درستتر باشد که دولت مجموعهای از اجازهها و اختیارات را خواسته است که قوانین دائمی کشور را در حوزه های مختلف متوقف کند و یا بنا به مصلحتهایی که خودش میبیند، آنها را تغییر دهد .
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بسیاری از حرفهایی که دولت شفاها به نمایندگان زده است در متن لایحه نیست و فقط تدوینگر بودجه از آن خبر دارد . به عنوان مثال معلوم نیست آن 13.5 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را که میخواهیم از حساب صندوق توسعه برداریم و بناست بخش غیر دولتی آنرا اجرا کند و قرار است هیچ تعهدی را هم برای دولت ایجاد نکند چرا در سرفصلها آمده است.
وی ادامه داد: نتیجه این احکام مبهم این است که ادعا میشود بودجه جاری کشور 6 درصد بیشتر رشد نداشته است در صورتی که اگر این مورد را اعمال کنید در آن موقع بودجه جاری کشور رقمش رشد قابل توجهی خواهد داشت.
به گفته وی امسال ادعای دولت این است که میخواهد نفت را با بشکهای 65دلار در بودجه ببندد ولی محاسبات مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که با یک پیشفرضهایی مانند نرخ ارز 985 تومان و میزان تولیدی که پیشبینی کردهاند و مصرف داخلی، علیالقاعده نفت بشکهای 80دلار در میآید .به این معنا که اگر نفت بشکهای 80 دلار به فروش برسد تماماً توسط دولت هزینه و مصرف خواهد شد.بنابراین اگر در سال آتی متوسط فروش نفت کشور کمتر از 80 دلار باشد از حالا باید انتظار کسری بودجه را داشته باشیم
وی تصریح کرد: اینکه میگویم این لایحه بودجه نیست به این دلیل است که آنقدر با اگر، اما و شاید صحبت می کنیم که هیچ تعریف و تصویر روشنی را نمی توان برای سال آینده داشت.
نظر شما