رئیس جمهور: فارسی زبان خردورزی، اخلاق، گفت و گو و اعتدال است

رییس جمهوری در پیامی به دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، زبان فارسی را زبان خردورزری، مهربانی، گفت و گو، اعتدال، اخلاق، ادب و صلح، زبان پیراستگی و درست گویی دانست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که توسط استاندار اردبیل در این همایش بین المللی قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برگزاری دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی را که نشانه انگیزه مندی، سختکوشی و ژرف‌اندیشی استادان و پژوهشگران گرانسنگ ایرانی و غیرایرانی است، به همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان صمیمانه تبریک می گویم.
زبان فارسی اگر دلبردگان و دلدادگان فراوان در سراسر جهان دارد، به خاطر زایندگی ها و توانمندی های تاریخی آن است. ظرفیت هایی که درگستره جغرافیای جهانی و در عرصه های مختلف فرهنگ، دانش و ادب انسانی انعکاس یافته است. زبان فارسی تنها حلقه وصل ما ساکنان ایران زمین نبوده و نیست، زبان تمدنیِ حوزه بزرگی از جهان ایرانی و اسلامی است و بر میراثی کهن و در عین حال زنده و بالنده تکیه دارد. این وظیفه شما اندیشمندان و فرهیختگان است که چیستی و چگونگی دوام این بنای بلند زبانی و فرهنگی و تمدنی را در برابر تندبادهای حوادث گوناگون تاریخ، واکاوید و به دغدغه های کنجکاوانه دنیای معاصر پاسخی در خور دهید. زبان محل نشو و نمای تفکر است و اگر زبانی ماندنی و زایاست، در ورای آن تفکری زنده و گسترش یابنده ریشه دارد. فارسی زبان خردورزری، مهربانی، گفت و گو، اعتدال، اخلاق، ادب و صلح، زبان پیراستگی و درست گویی است. گواهان صادق این سخن متون ماندگار بی شماری هستند که به نظم و یا نثر هنوز برای انسان امروز پیام های جدید دینی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی و ادبی دارند.
زبان فارسی که آیینه تمام نمای اندیشه و فرهنگ ایرانی است؛ تاریخ شهادت می‌دهد که هرگز در دنیای بسته محبوس نمانده و همیشه آماده گفت‌وگو و داد و ستد با زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر بوده است. زبان فارسی با برخورداری از جوهره‌ای اصیل همراه قدرت جذب و هضم و ترکیب زبان‌های دیگر - از زبان‌هایی کهن تا زبان‌های عربی، هندی، ترکی و حتی زبان‌های جدید را - داشته و دارد و همین توانایی زبانی است که حکایت از توانایی اندیشه و فرهنگ زنده ایرانی و اسلامی دارد.
وظیفه خود می‌دانم که به نام دولت جمهوری اسلامی ایران از تلاش ارجمند و فروتنانه شما استادان و محققان گرانقدر که در این غوغای چیرگی صدای مرگ و خشونت و جنگ در جهان به شناخت ترویج زبانی پرداخته‌اید، که حاصل آن توجه به زیبایی‌های زندگی، مدارا و گفت‌وگوست، تقدیر کنم.
کار شما بزرگان پاسخ به یک نیاز واقعی جهان، منطقه و جامعه یعنی نیاز به خرد، نیاز به مهربانی و نیاز به ادب است و همه اینها آموزه‌هایی است که از زبان فارسی و توان آن برمی‌آید. دوام کار و ثبات قدم شما در راه برآوردن این نیاز، ستودنی است. همچنان پرتلاش و پایدار باشید.

 

انسان معاصر در پرتو مشی مبتنی بر اعتدال رضوی می‌تواند به افق‌های امیدبخش در حیات مادی خود دست یابد

همچنین رئیس جمهور در پیام دیگری به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری رضوی تاکید کرد: انسان معاصر در پرتو آموزه‌های تعالی بخش دینی و مشی مبتنی بر اعتدال و خردورزی رضوی می‌تواند به آهنگ زندگی خود طراوتی نو بخشیده و به افق‌های امیدبخش و نشاط‌ آفرین در حیات مادی دست یابد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری رضوی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سزد که بر سر خورشید سایه اندازیم / کنون که سایه شمس‌الشموس بر سر ماست
ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و اسوه تدبیر و محبت؛ حضرت امام رضا(ع) را گرامی داشته و حضور تمامی هنرمندان و فرهیختگان متعهد را در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری که به نام مبارک این امام همام زینت یافته ارج می‌نهم.
ایران عزیز ستاره هدایتی از منظومه ولایت را روشنایی بخش دیدگان و امیدآفرین دل‌های خود ساخته؛ که نماد علم و حکمت، فکر و منطق و تدبیر و اعتدال بوده است. مناظره‌های سنگین و سدید آن حضرت با سران و علمای ادیان و فرقه‌های هم عصر ایشان، مایه مباهات و فخر اسلام و بویژه تشیع در سراسر ادوار تاریخ بوده و خواهد بود.
این جشنواره مبارک که برای ترویج اندیشه‌های ناب و اعتدال رضوی و با محوریت گفتگوی بین ادیان و مذاهب و تکیه بر منطق و استدلال در موارد اختلافی برگزار شده، می‌تواند بستری مناسب برای تعامل سازنده در جهان و بویژه در همدلی و همگرایی پیروان ادیان و مذاهب فراهم سازد.
دستاورد یک سال توجه ویژه و مشارکت همدلانه با اهالی نیک اندیش فرهنگ و ادب و شیفتگان اقلیم پرطراوت و امیدبخش هنر، گنجینه گرانبهایی است که آثار و ثمرات ماندگار آن می‌تواند منشاء خلاقیت‌ها و آفرینش‌های تازه و اثرگذار شود.
یقیناً این اقدام چشمگیر که به اهتمام عاشقان گسترش و ترویج فرهنگ رضوی برگزار شده، گامی بزرگ در راه اعتلای سرمایه‌های معنوی و فرهنگی ملت بزرگ ایران است.
درک ابعاد وجودی و آشنایی با عمق فضایل آن امام مهربانی از منظر هنر متعهد و هنرمندان عزیز کشور، تلاشی مدبرانه برای نهادینه کردن فرهنگ متعالی تشیع است، چرا که آفرینش‌های هنری نغمات و انواری است که چون از دل هنرمند بر می‌خیزد، لاجرم به دل همگان می‌نشیند.
انسان معاصر در پرتو آموزه‌های تعالی بخش دینی و مشی مبتنی بر اعتدال و خردورزی رضوی می‌تواند به آهنگ زندگی خود طراوتی نو بخشیده و به افق‌های امیدبخش و نشاط‌ آفرین در حیات مادی خود دست یابد.
اینجانب از برگزارکنندگان، دست‌اندرکاران و تمامی شرکت‌کنندگان در این جشنواره فرهنگی صمیمانه سپاسگزاری کرده، امیدوارم با بهره‌گیری بیشتر از آموزه‌های هدایتگر و انوار معنوی ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) و تداوم و ارتقاء سطح کیفی اینگونه اقدامات ارزشمند فرهنگی، بیش از پیش شاهد رشد و بالندگی همه‌جانبه ایران اسلامی باشیم.
عزت، سربلندی و توفیق روزافزون همگان را از درگاه ایزد منان مسألت می‌دارم.
حسن روحانی
رییس‌ جمهوری اسلامی ایران

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    22 6
    هر کی مثل من، روحانی رو دوست داره مثبت بده