به گزارش خبرآنلاین، طراحیهایی وجود دارد که جایگاه هنری مور را به عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان قرن 20 معرفی می کند٬ طراحیهایی که خود هنرمند ادعا میکند سفری به دنیای زیرزمینی لندن در دوران حملات هوایی آلمان به انگلستان الهامبخش آنها بوده.
اما نمایشگاه بزرگی از آثار او که به زودی برپا میشود٬ شکهایی درمورد این ادعا موجب میشود.
نمایشگاه مرور آثار هنری مور در تیت بریتین٬ نشان میدهد چندین و چند طراحی مور برگرفته از تجربیات شخصی او در دوران جنگ نبودهاند٬ بلکه مور آن نقاشیها را از روی عکسهای مجلات کپی کرده است.
این طراحیها که به نام «طراحیهای پناهگاه» شهرت دارند٬ تصویر قدرتمندی با گواش و جوهر از زندگی اهالی لندن در پناهگاههای زیرزمینی بین سالهای 1940 تا 1941 است٬ طراحیهایی که شهرت بسیار پیدا کردند.
این طراحیها جایگاه مور را از هنرمند محفلهای هنری به چهره هنری سرشناس جهانی تغییر دادند.
این طراحیها که نمایانگر مقاومت برتانیاییها در برابر نازیهاست٬ اسطوره شدند و در دوران جنگ بر دیوار نشنال گالری آویخته شدند و نشانه اتخاب مور به عنوان هنرمند رسمی دوران جنگ در سال 1940 هستند.
مور در دوران فعالیت حرفهایاش بارها اذعان کرده بود این طراحیها الهامگرفته از فرار او به همراه همسرش٬ ایرنا به پناهگاههای زیرزمینی لندن در تاریخ 11 سپتامبر 1940 یعنی چهار روز پس از آغاز بمباران انگلستان بوده.
اما نمایشگاه تیت که این هفته افتتاح میشود بر این ادعا و داستان خط بطلان میکشد و نشان میدهد که بسیاری از این طراحیها در واقع کپی عکسهایی است که در مجله «پیکچرپست» درست یک ماه بعد از بمباران در اکتبر 1940 چاپ شده است. حالت افراد در این طراحیها بسیار شبیه حالت افراد در عکسهای این مجله است.
در این نمایشگاه بیش از 150 اثر هنری مور به نمایش درمیآیند که شامل مجسمههای سنگی و برنزی نیز هست.
تلگراف / 20 فوریه
نظر شما