روایت لاریجانی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با معرفی بسته اول تحول و نوآوری آموزش پزشکی گفت: آینده نگاری و مرجعیت علمی از مباحث اصلی نظام سلامت است که این امر در حوزه آموزش در قالب بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی ساماندهی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ باقر لاریجانی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در روز 13 شهوریور ماه برگزار شد آینده نگاری و مرجعیت علمی را به عنوان اولین بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی معرفی کرد و گفت: با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری ظرفیت های مناطق آمایشی در این بحث رصد خواهد شد. وی افزود طی جلسات مناطق آمایشی کشور ماموریت های ویژه هر منطقه مشخص و با ترکیبی هدفمند از ظرفیت ها و ماموریت های مناطق ماتریس برنامه ریزی روشنی تدوین خواهد شد.

او با اشاره به اهمیت بحث مرجعیت علمی و لزوم تشریک مساعی دانشگاه ها در جهت دستیابی به این مهم گفت: هدف از اجرای این بسته تسهیل حرکت دانشگاه ها در مسیر تحول و نوآوری است.

لاریجانی جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان را بیان کرد و گفت: خودباوری لازمه دستیابی به مرجعیت علمی است و باتوجه به پیشرفت های علمی کشور طی دهه های اخیر لازم است زمینه هایی که می توانیم در آن به مرجعیت علمی برسیم رصد کنیم و در راستای این امر برنامه ریزی کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت آینده نگاری، رصد مرجعیت علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی و کمک به دانشگاهها جهت تعریف ماموریت های روشن در راستای دستیابی به مرجعیت علمی را از وظایف مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي بر شمرد و افزود: این مرکز در شورای گسترش و توسط وزیر بهداشت تصویب شده و راه اندازی آن تا پایان امسال جزء برنامه های معاونت آموزشی می باشد.

او با بیان اینکه باید نقاط قابل دستیابی در مرجعیت علمی روشن شود گفت در چند ماه آينده، ‌الگوي مرجعيت علمي در آموزش علوم پزشكي و مأموريت دانشگاهها و قطبهاي علمي براي تحقق آن تدوين خواهد شد و امیدواریم این امر بتواند گامی موثر در دستیابی کشور به مرجعیت علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی باشد.

تفاوت ماهیت بسته های تحول آموزش با سایر حوزه های نظام سلامت

لاریجانی همچنین در افتتاحیه بخش دوم اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی ارکان آموزش علوم پزشکی متناسب با نیازهای کشور را از نکات قابل توجه این حوزه برشمرد و با اشاره به بند 13 سیاست های کلی سلامت گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود درخصوص آموزش عالی به نکات مهمی اشاره فرموده اند که یکی از این نکات بحث نوآوری است.

او به گزارش برخی سازمان های بین المللی درخصوص نوآوری در ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش به طور ضمنی آمده است در کشور بخش های مختلف با عملکرد مناسب در حوزه آموزش وجود دارد لیکن به منظور ایجاد هم افزایی، لازم است با رویکردی سیستماتیک این بخش ها به صورت یک نظام ساماندهی گردند.

معاون وزیر بهداشت گفت: نقش آموزش در نظام نوآوری کشور بسیار با اهمیت است چرا که ما با نظامی روبرو هستیم که جهت اجرای موفق امور در آن می بایست آموزش های با کیفیت مناسب ارائه شود. توجه به آموزش عالی امری مهم است که در نقشه علمی کشور نیز به آن توجه ویژه ای شده است.

او به اسناد مهمی که طی چند ماه اخیر تصویب شده اشاره کرد و از آن جمله سند آمایش سرزمینی را نام برد که با حمایت های وزیر بهداشت و رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

لاریجانی سند کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را از دیگر اسناد مهم نظام سلامت کشور برشمرد و گفت: بار بیماری های غیرواگیر ایجاب می کند تا دانش آموختگان علوم پزشکی با توجه به نیازهای جامعه تربیت شوند.

او گفت: از دانشگاهها انتظار می رود برنامه خود را در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی ارائه کنند. در اسناد بالادستی نظام سلامت توجه ویژه ای به آموزش علوم پزشکی شده و بسته های تحول و نوآوری آموزش نیز باتوجه به این اسناد تدوین شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در تدوین بسته های تحول آموزش جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده. 2 سمینار برای رصد چالش های آموزش علوم پزشکی، 4 جلسه با مدیران حوزه آموزش، 3 جلسه با مشاورین و صاحبنظران حوزه آموزش برگزار شد و نهایتا نظرات معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه ها درخصوص این بسته ها در اجلاس اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ شد.

وی آنالیز نظرات معاونین را نیز مطرح کرد و گفت: نظر معاونین و مدیران درخصوص بسته ها و کلیه محورهای این بسته ها گرفته شده و در کل تاکنون بازخورد منفی درخصوص این بسته ها از محیط دریافت نشده است.

لاریجانی با اشاره به مدل تدوین بسته های تحول و نوآوری آموزش پزشکی گفت: مدل ساختارمندی برای این بسته ها فکر شده و سطوح مختلف برنامه ریزی نیز با این بسته ها در ارتباط است.

وی افزود: این بسته ها هنوز نهایی نشده و جا دارد که روسای دانشگاهها نظرات خود را دراین خصوص اعلام کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه نظام ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال تغییر است گفت: درنظر است تا در سال جاری علاوه بر شاخص های طرح راد 2 دانشگاه ها به لحاظ اجرای بسته های تحول و نوآوری اموزش علوم پزشکی نیز مورد اارزیابی قرار گیرند. ماهیت بسته های تحول حوزه آموزش تاحدودی با سایر حوزه های نظام سلامت متفاوت است اما تلاش بر این بوده تا با مدل فکری منظم بسته ها به نحوی طراحی گردند تا منشاء تحولات عظیمی در آموزش علوم پزشکی کشور باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =