ایوان شمس این بار میزبان مستندسازانی بودند که در قالب جشن سینمای ایران، گرد هم جمع شده بودند تا در جشن سینمای مستند حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مراسم همایون اسعدیان کارگردان و دبیر هفدهمین دوره جشن سینمای ایران در آن گفت باید واژه سیاهنمایی را از سینمای مستند حذف کرد.

 او با اشاره به مستندهای مشهوری که در کودکی دیده گفت که سینمای مستند تحمل و صبوری میخواهد و: «من چون این تحمل و صبوری را نداشتم به سراغ سینمای داستانی رفتم

اسعدیان همچنین تاکید کرد که مسئولان باید دست از تنگنظری بردارند و بدانند که فیلمهای مستند برای تاریخ ارزشهای فراوانی دارد. 

اما مجید خالقیسروش دبیر اجرایی این جشن نیز با ارائه گزارشی از روند ارسال آثار، نحوه داوری و … در سخنانی انتقادی اظهار داشت: «به من مربوط نیست اگر بگویم سینمای مستند امکاناتی برای کار ندارد، به من مربوط نیست که در جامعه ذائقه سینمای مستند تقویت نشده است و همه سریال بین شده اند، به من مربوط نیست و خارج از آیین نامه است که بگویم مستند ما جایی برای عرضه ندارد. اما من می گویم اینها به کسانی مربوط است که شاید اینجا و شاید کمی دورتر حضور دارند.»

سپس بخش اهدای جوایز با اهدای دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری مستند آغاز شد، جایزه این بخش به سامان لطفیان برای فیلمبرداری فیلم مستند «آتلان» اختصاص پیدا کرد. در بخش جایزه بهترین صدا نیز دیپلم افتخار و جایزه این بخش به طاهر پیشوایی و مهرداد جلوخانی برای صدای فیلم «آتلان» اهدا شد.

در بخش جایزه بهترین تدوین هم، معین کریم الدینی تدوین گر فیلم مستند «آتلان»، در بخش جایزه بهترین موسیقی آریا عظیمی نژاد برای فیلم «آتلان» و مهدی قربان پور برای بخش بهترین پژوهش جایزه  و دیپلم افتخار خود را دریافت کردند.

مهدی قربان پور بعد از دریافت جایزه بخش پژوهش گفت: «این روزها تصویر دلخراش کودک سوری در کنار ساحل دریا قلب همه ما را تکان داده است. حرف فیلم ما هم در واقع این است که بچه های دنیا آغوش مادران خود را از دست داده اند. امیدوارم با چنین تصاویر دلخراشی که مشاهده می کنیم به فرهنگ صلح نیز فکر کنیم و به این موضوع بی‌اندیشیم که خیلی از بچه های دنیا همین حالا که من در حال صحبت با شما هستم آغوش مادران خود را از دست می دهند. پس این جایزه ارزشمند را به همه مادران آزاده دنیا تقدیم می کنم.»

 اما در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند تندیس خانه سینما و دیپلم افتخار به مصطفی شیری کارگردان فیلم «خون بازی» اهدا شد. در بخش بهترین تهیه کنندگی نیز تندیس خانه سینما و دیپلم افتخار به مصطفی شیری و لیدا حائری تهیه کنندگان فیلم «خون بازی» اهدا شد. ضمن اینکه در بخش بهترین کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم مستند نیمه بلند هم تندیس خانه سینما به محسن استاد علی برای کارگردانی فیلم «دم صبح» تعلق گرفت.

در بخش معرفی بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند نیز تندیس خانه سینما و دیپلم افتخار به معین کریم الدینی کارگردان فیلم مستند «آتلان» اهدا شد.

ابراهیم مختاری از فیلمسازان پیشکسوت سینمای مستند قبل از اهدای جوایز این بخش برگزیدگان که با همراهی مهوش شیخ الاسلامی همراه بود، گفت: «آقای ایوبی کجایید؟ به نظر من نبود آقای ایوبی در این مجلس و برنامه معنایی دارد. یادم می آید زمانی که می خواستیم انجمن مستند سازان را در خانه سینما تشکیل دهیم دوستان آن دوران مخالف حضور ما در این نهاد صنفی بودند اما بالاخره توانستیم این کار را انجام دهیم و خانه سینما را با حضور مستند سازان و انیمیشن سازان به «خانه سینمای ایران» تبدیل کنیم.»

او ادامه داد: «متاسفانه مدیریت در سینمای ما فقط مدیریت بر اکران فیلم ها است که در نبود آقای ایوبی در این مراسم بیشتر بروز می یابد به هر ترتیب امیدوارم سازمان سینمایی نیز روزی «سازمان سینمای ایران» شود.»

در بخش پایانی مراسم که به اهدای جایزه بهترین تهیه کننده فیلم مستند بلند اختصاص داشت، محمود شکیبانیا تهیه کننده فیلم مستند «زمناکو» تندیس خانه سینما را از دستان رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما و جعفر صانعی مقدم دریافت کرد.

رضا میرکریمی قبل از اهدای جوایز این بخش عنوان کرد: «واقعا آفرین به فیلمسازان مستند که با تعهد ناب اجتماعی در مسیری که بوی شهرت در آن وجود ندارد، وظیفه و رسالت واقعی خود را انجام می دهند تا درد دیگران کاهش پیدا کند. به هر حال شما عزیزان بخش زیادی از سینمایی حرفه ای کشور را به دوش می کشید و امیدوارم روز به روز توانمندتر از گذشته به کار خود در عرصه سینمای مستند ادامه دهید.»

اودر بخش دیگری از مراسم که به اصرار اکبر عالمی مجری مراسم بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت به موضوع فیلم «زمناکو» که درباره قربانیان حملات شیمیایی است، اشاره کرد و گفت: «افتخار داشتم که ماه گذشته به همراه تعدادی از جانبازان شیمیایی که به تنهایی در موزه صلح تهران مشغول راهنمایی مراجعان هستند به کشور ژاپن و شهر هیروشیما سفری داشته باشیم. در این سفر بود که با یک جانباز شیمیایی همراه بودیم که فقط  ۲۵ درصد توانایی تنفس داشت. همین جانباز عزیز و تعدادی دیگر از دوستان هم‌رزمش در این سفر توضیح دادند که در جریان ۸ سال دفاع مقدس و بر اثر حملات شیمایی دشمن چه آسیب هایی به ما وارد شده است و ژاپنی ها را می دیدیم که متعجب بودند از اینکه چنین اقداماتی علیه ما انجام شده است.»

مدیرعامل خانه سینما افزود: «ما در این مراسم سندهای زنده ای داشتیم که تک تک آنها از جنایت دشمن سخن می گفتند و آنهایی که صحبت های این عزیزان را می شنیدند اصلا اطلاع نداشتند که در جنگ تحمیلی برای ما چه اتفاقی افتاده است؟ یادم می آمد وقتی از مراسم به بیرون آمدیم به دیدار همان جانباز رفتم و گفتم «خسته شدی؟» و او فقط به ذکر همین چند جمله اکتفا کرد «در هیروشیما فقط چند عکس از فاجعه بمباران شیمیایی این منطقه گذاشته شده و همه از روی این عکس ها درباره آن فاجعه توضیح می دهند اما ما در همین تهران خودمان زنده ایم و می توانیم حقایق جنایات شیمیایی دشمن را برای مردم در موزه صلح عنوان کنیم. ای کاش روزی برسد که مردم ما هم به این موزه سری بزنند.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =