آیت الله جوادی آملی می گوید: «مهم‌ترین بخش روح دل است که اگر این دل سالم بود، سایر نیروهای ادراکی و تحریکی هم سالم هستند.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، آیت الله جوادی آملی در ادامه جلسات درس اخلاق هفتگی خود در مسجد روستای احمد آباد شهرستان دماوند به نکات زیر اشاره کرده است:

 

* همانطور که بدن اعضای مختلفی دارد و مثلاً مي‌گوييم چشم مهم‌ترين عضو بدن است؛ روح هم شئون و قواي فراواني دارد، مهم‌ترين بخش روح دل است که اگر اين دل سالم بود، ساير نيروهاي ادراکي و تحريکي هم سالم هستند و اگر اين قلب ـ خداي ناکرده ـ سالم نبود و بيمار بود، همه شئون علمي و عملي ما آلوده خواهد بود.

* دشمن اصلی انسان يعني ابليس با دلِ ما کار دارد، چون اگر دل را تسخير کرد، ساير قوا را نیز که در تحت حمايت همان قلب‌ هستند تسخیر خواهد کرد؛ يعني هم بخش انديشه را مهار مي‌کند که نيروي وهم و خيال به اسارت درمي‌آيد, هم بخش انگيزه را مهار مي‌کند که شهوت و غضب به اسارت درمي‌آيد؛ آنگاه صدر و ساقه انسان را مرض تشکيل مي‌دهد.

* اصرار قرآن کريم بر این است که هر لحظه پاسدار حرم دل باشيد. قرآن کریم فرمود مردان الهي اين کعبه را کاملاً حفظ مي‌کنند؛ اين گناه قفل قلب است! اين غرور قفل قلب است! وهم و خيال قفل علمي است، شهوت و غضب قفل عملي است، شیطان پس از ورود به دل انسان از درون در را قفل مي‌کند؛ کاري که شيطان مي‌کند اين است که دل را اشغال مي‌کند، اين قلب را از درون قفل مي‌کند و کليد هم به دست خودش است! لذا اين است که در تمام حالات به ما فرمودند مواظب باشيد؛ خاطراتتان و غذاي حلالتان طيّب و طاهر باشد، البته چه غذاهاي علمي و چه غذاهاي عملي!

* حفظ و نجات دل دو راه دارد: يکي راه جهاد و تلاش و کوشش است که گفت: «ديو چو بيرون رود فرشته درآيد» انسان بايد مجاهده کند و به هر وسيله‌اي هست اين درِ قفل را باز کند. خداوند راه‌ها و کلیدهای فراوانی را در اختیار انسان قرار داده است که مي‌تواند اين درِ دل را باز کند و شيطان را بيرون کند، آن‌گاه طبق حرف جناب حافظ «ديو چو بيرون رود فرشته درآيد».

اما گاهی فیض خداوند نصیب انسان می گردد یعنی؛ يک وقت فرشته‌اي مي‌آيد که با آمدنش ديو را بيرون مي‌کند «ديو بگريزد از آن قوم که قرآن خوانند»، گاهي مي‌بينيد يک انسان در شب عاشورا, در ليلهٴ قدر و در روز عاشورا دفعتاً طوري عوض مي‌شود که همه آنچه را کرده بود جبران مي‌کند، اين همان فرشته رحمت است که وقتي آمد تمام ديوها را بيرون مي‌‌کند!

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    5 0
    ممنون از شما خیلی مطلب قابل استفاده ای بود.