ایسکانیوز نوشت: نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه پایدار» که با هدف تبیین راهکارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرایند رشد و توسعه کشور امروز (16 شهریور) در مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.

در این نشست وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت برای پیشبرد اهداف خود به زنان نیازمند است گفت : وزارت تعاون زمینه را برای تشکل‌ها آماده می‌کند و نیازمند همکاری زنان است و دولت با فروتنی اعلام می کند که برای پیشبرد اهداف خود نیازمند زنان است.

علی ربیعی گفت: فقط 7 هزار ساعت از عمرکاری من باقی مانده است و با همه توان و قدرت سعی داریم تشکل‌ها را گسترش دهیم و در این راه از هیچ مساعدتی دریغ نخواهیم کرد.

او تاکید کرد: خوشبختانه میزان تشکل‌ها در این دو سال حدود 50 درصد رشد داشته است و در بحث حمایت‌های صنفی آمادگی داریم سازمان فنی و حرفه‌ای بتواند گواهی‌های قابل اعتباری را برای دوستان تهیه کند که بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مقوله زنان که بحث اصلی این نشستت تخصصی بود اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که دولت بدون یاری زنان نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌هایش را پیش ببرد در بحث محیط زیست هم اگر زنان به کمک دولت نیایند موفقیتی نخواهد داشت همچنین در بحث سلامت و در بحث سبک زندگی نیز بدون حضور زنان کاری از پیش نمی رود و می توان گفت که خوشبختانه زنان رفتار خوبی در مقابل نادیده گرفتن شدن شان در جامعه داشته اند.

ربیعی گفت: اگر جامعه متعادل می خواهیم باید نمی‌توانیم نقش زنان را جدی بگیریم و من معتقدم اگر ما بخواهیم به سمت جامعه توسعه یافته حرکت کنیم امکان ندارد بتوانیم نقش زن را نادیده بگیریم. و اگر این اتفاق بیفتد تا چند وقت دیگر محیطی برای ما باقی نمی‌ماند که بخواهیم درباره محیط زیست حرف بزنیم و نقش زن در این بین بسیار مهم است.

وزیر کار به برگزاری تشکل‌ها هم اشاره کرد و گفت: معتقدم برای اینکه جامعه به سرانجام برسد باید طبقه متوسط جامعه فرهنگی رشد کند در ایران یک حلقه متوسط فرهنگی وجود دارد این حلقه از معیشت خوبی برخوردار نیست اما از نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد و انجمن‌های فرهنگی میانجی بین دولت و مردم هستند که نیاز به تقویت آنها احساس می‌شود و این تشکل‌ها نجات‌بخش جامعه ما هستند.

او با اشاره به اینکه مهمترین راه‌ مقاوم‌سازی جامعه ایجاد تشکل‌هاست؛ گفت: برخی فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مانند فارسی وان بسیار انتخاب شده و جهت‌دار است. اگر بخواهیم مقابل این مسائل مقاومت کنیم باید تشکل‌ها را تقویت کنیم.

ربیعی تاکید کرد: من زمان دانشجویی از جنبه آکادمیک متوجه شدم که فرهنگ در جامعه مهم است اما وقتی به مسند رسیدم یقین پیدا کردم که چاره‌ای جز بازگشتن و سامان دادن جامعه از طریق فرهنگ نیست.

وزیر کار و تعاون در پایان گفت: به اعتقاد من که توسعه، تندیس‌های بزرگ نیست، تعداد زیاد دودکش‌ها، ساختمان‌های 50 طبقه و ماشین‌های مدل بالا نیست. توسعه آسودگی خاطر یک جامعه است. توسعه یعنی جامعه‌ای پر ازمهربانی و ارتباط خوب مردم با یکدیگر، جامعه‌ای که مردم آن به یکدیگر احترام می‌گذارند و کارهای خوب انجام می‌دهند و برای رسیدن به چنین جامعه‌ای نیاز به تغییرات جدی فرهنگی داریم.

مولاوردی: با کاهش سرمایه انسانی و مشارکت اجتماعی زنان مواجه هستیم

معاون رئیس جمهور در نشست تخصصی «زنان، کتاب و توسعه پایدار» حوزه زنان و خانواده گفت: در دولت یازدهم با کاهش شدید سرمایه انسانی و مشارکت اجتماعی زنان مواجه هستیم.

شهیندخت مولاوردی با اشاره به اینکه باید به زنان با رویکرد اعتدال نگاه کنیم گفت: تحلیل گران در مورد شرایط دولت یازدهم معتقدند که دولت با کاهش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت های اجتماعی می شود روبرو است.

معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده گفت: دولت یازدهم باید زمان باقی مانده در سه حوزه وارد کار شود که افزایش اعتماد به نفس زنان، افزایش اعتماد زنان به دولت و اعتماد دولت به باورهای زنان از آن جمله است و ما باید در زمان باقی مانده از عمر دولت یازدهم به این مولفه ها توجه کنیم.

مولاوردی به سرانه مطالعه و کتابخوانی هم اشاره کرد و گفت: سرانه مطالعه در کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست و یک چالش مهم است و با تحولات همخوانی ندارد و متاسفانه اگر کسانی بخواهند در این حوزه وارد شوند با موانع زیادی روبه رو می شوند.
مولاوردی با اشاره به اینکه گسترش و توسعه روز افزون شبکه های مجازی سرانه مطالعه را کمتر کرده است گفت: با اینکه شبکه های مجازی گاهی تکه ای از یک کتاب را به اشتراک می گذارند اما نمی تواند جایگزین مطالعه باشد.

معاون رئیس جمهور در حوزه زنان با اشاره به نظرسنجی یونسکو در مورد تحصیلات زنان ایران که 8 سال پیش انجام شد گفت: در آن نظر سنجی معلوم شد در جامعه نگرش مثبتی به تحصیلات زنان وجود ندارد علیرغم اینکه برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستیم. این موضوع نشان می دهد در تبدیل منابع به سرمایه انسانی موفق عمل نکرده ایم که امیدواریم این نگرش بعد از 8 سال تغییر کرده باشد.

مولاوردی با تاکید بر اینکه بیشتر خانواده ها به دلیل مباحث معیشتی فقر ترجیح می دهند بر روی فرزندان پسر سرمایه گذاری کنند که در نهایت این موضوع باعث کاهش مشارکت زنان در جامعه می شود گفت: اگر نگوییم بی‌عدالتی ،احساس کم عدالتی در بین زنان با توجه به توانمندسازی آنها و آمادگی به بکارگیری در جامعه، باعث سرخوردگی زنان و افزایش آسیب های اجتماعی می شود.

او گفت:باید به توسعه فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم و به سمت دانش بنیانی حرکت کنیم و علم و دانش زن و مرد نمی شناسد و مهمتر از دانش بنیانی خلاقیت است و باید بدانیم که توسعه از ذهن و فکر آغاز می شود و تا توسعه فرهنگی رخ ندهد به توسعه اقتصادی هم دست پیدا نمی کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =