بافت تاریخی دزفول ، زنگ خطری برای میراث کشور

به گزارش مهر: فرماندار شهرستان دزفول گفت: وضع اقتصادی نامناسب ساکنان بافت تاریخی دزفول، باعث شده تا این منطقه به یک بافت فرسوده تبدیل شود و این زنگ خطری برای میراث کشور است.

حبیب الله آصفی ظهر امروز دوشنبه در ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول که با حضور مسئولانی از وزارت مسکن و شهرسازی در فرمانداری دزفول برگزار شد، اظهار کرد: بافت قدیم دزفول یکی از آثار منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود که متاسفانه تاکنون نسبت به آن بی‌مهری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه ساکنان بافت قدیم دزفول در شرایط اقتصادی نامناسبی قرار دارند، گفت: همین امر موجب شده تا بافت قدیم به یک بافت فرسوده تبدیل شود و این زنگ خطری برای میراث کشور است.
فرماندار ویژه دزفول به تاسیس دفتر یونسکو در دهه ۳۰ در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در آن زمان افرادی که این دفتر را تاسیس کردند؛ قطعا درک درستی از بافت قدیم شهرستان داشته‌اند اما متاسفانه این دفتر به خاطر وقوع جنگ تحمیلی، نتوانست فعالیت به خصوصی داشته باشد.
آصفی با بیان اینکه بافت قدیم دزفول به دلیل بی‌توجهی‌ها در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده است، گفت: این بافت نیازمند یک نگاه ملی است تا بتوان به رفع مشکلات آن امیدوار بود اما اگر قرار باشد این روال بی‌توجهی ادامه داشته باشد تا ۲۰ سال آینده چیزی از بافت باقی نخواهد ماند.
وی عنوان کرد: نباید اجازه داد تا نگاه ناچیزی که از سوی استان به دلایل مختلف نسبت به دزفول شده؛ نگاه ملی را نیز از این سرزمین پر ظرفیت دور کند. ضمن اینکه اگر پیوند منطقی و علمی در خصوص بافت قدیم دزفول بین میراث فرهنگی و مسئولان کشوری برقرار شود باعث ایجاد صد‌ها واحد اقامتی و گردشگری با ارزش تجاری و تاریخی در این بافت می‌شود.
فرماندار ویژه دزفول همچنین با اشاره به جایگاه نامناسب خوزستان در شاخص‌های توسعه عنوان کرد: شهرستان دزفول نیز در تمام موارد توسعه رتبه‌های بالا‌تر از ۲۰ را بین شهرستان‌های استان دارد که همین امر نیاز توجه ویژه به این شهرستان را افزایش می‌دهد. دزفول در زمان جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دید بنابراین نیاز است که با اهتمام بیشتری در صدد رفع مشکلات آن بود.
شهردار دزفول نیز با اشاره به تصویب سند ملی راهبردی احیا، بازسازی، بهسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده توسط هیئت وزیران در سال گذشته اظهار کرد: این ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول در واقع دومین جلسه این مصوبه در سطح کشور است تا بتوانیم به واسطه آن در بافت قدیم دزفول اقدامات مثبتی انجام دهیم.
محمدرضا کرمی‌نژاد با بیان اینکه بافت قدیم دزفول با ۲۰۰ هکتار وسعت و حضور در مرکز شهر تلفیقی از بافت قدیم و فرسوده است، افزود: بسیاری از مساجد، گذر‌ها و خانه‌های این بافت نیازمند بازسازی و علاج بخشی فوری هستند.
وی به انجام ۱۲ پروژه محرک سازی در بخش‌های مختلف بافت قدیم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون نیز طرح جامع مطالعات راهبردی بافت قدیم دزفول در سه سطح انجام پذیرفته است که یک سطح آن تاکنون تصویب شده است.
شهردار دزفول با بیان اینکه در گذشته به بافت قدیم این شهرستان توجه ویژه‌ای نشده و تخریب‌های زیادی در آن صورت گرفته است، تصریح کرد: اکنون توجه‌ها بیشتر شده و ما سعی می‌کنیم بافت قدیم را که در استان و حتی کشور نظیر آن پیدا نمی‌شود را احیا کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =