مهرنوشت: رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه تعامل عزتمندانه انزوا را تجویز نمی‌کند، گفت: تعامل باید عزتمندانه باشد نباید دست از ارزش ها برداریم چرا که هدف در تعامل احقاق حقوق مردم است.

 مراسم سی و ششمین سالگرد رحلت آیت الله طالقانی شامگاه پنج شنبه در روستای گیلرد شهرستان طالقان با حضور رییس دفتر رییس جمهور، مسئولان استانی و شهرستانی و جمع زیادی از مردم برگزار شد.

محمدرضا نهاوندیان به افزایش تعامل با کشور پس مذاکرات هسته ای و توافق اشاره کرد و گفت: بزرگان به ما آموخته اند تا هرگز هراسی از گفتگو با مخالفان نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد تعامل عزتمندانه آیت الله طالقانی در حال حاضر برای ما درس آموز است، اظهار کرد: آیت الله طالقانی از مبانی دینی و حقوق مردم کوتاه نمی آمد و بر اصول پافشاری می کرد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه آیت الله طالقانی بدنبال تقویت انسجام اجتماعی بود، گفت: جاذبه این شخصیت بزرگوار از دافعه اش بیشتر بود و زبان رسای اسلام و خدمت به حق و آزادی بود.

وی در ادامه به ویژگی های آیت الله طالقانی اشاره کرد و گفت: پیوند و تعامل با مردم و همچنین صلابت وی برای حق و احقاق حقوق مردم و دفاع از دین از ویژگی های بارز این روحانی عالیقدر بود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به ماموریت یافتن آیت الله طالقانی برای ادای نخستین نماز جمعه تهران، گفت: این روحانی عالیقدر در خطبه ها از آزادی و مشورت با مردم سخن گفت، چرا که وی آزاداندیش بود و دینداری را با آزاداندیشی در تعارض نمی دید.

نهاوندیان در ادامه به تاکیدات رهبری در خصوص تجلیل از شخصیت های انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند تجلیل از شخصیت های انقلاب وظیفه است.

طلاب و دانشجویان باید از تعامل و گفتگو استقبال کنند

به گفته نهاوندیان وظیفه زنده نگه داشتن مشی آیت الله طالقانی نیاز حال حاضر جامعه است به همین منظور باید درس تعامل عزتمندانه را از این روحانی عالیقدر بیاموزیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید تعامل را به عنوان درسی سرلوحه کارها قرار دهیم، چرا که آیت الله طالقانی به تعامل و تاکید بر جذب هر چه بیشتر در جامعه تاکید داشتند، گفت: تعامل باید عزتمندانه باشد نباید دست از ارزش ها برداریم چرا که هدف در تعامل احقاق حقوق مردم است.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه سخنان خود به دیگر ویژگی های آیت الله طالقانی اشاره کرد و گفت: این روحانی عالیقدر در تعامل اجتماعی و زمینه سازی برای گفتگوهای برهانی پیش قدم بودند و در مبارزه با رژیم استبدادی ثابت قدم، همه جا سعی می کرد پیوند خانواده داخل انقلاب را تعمیق بخشد.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری رویکرد تعامل عزتمندانه نه انزوا را تجویز می کند و نه به رویکرد خودباخته به فرهنگ بیگانه توجه دارد.

نهاوندیان گفت: روشنفکری دینی را باید از سیره آیت الله طالقانی آموخت باید زمینه های رویکرد تعامل در حوزه فرهنگ که زمینه جذب حداکثری است را فراهم کرد به همین منظور باید طلاب و دانشجویان به گونه ای تربیت شوند که از تعامل و گفتگو استقبال کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نباید این تصور نادرست تقویت شود که کسانی که به ارزش های دینی معتقدند، از بحث نقادانه با دیگران هراس دارند.

رییس دفتر رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به توصیه آیت الله طالقانی به شوراها اشاره کرد و گفت: آیت الله طالقانی تاکید داشت مردم هر چه در کار خود دخیل باشند، کارها بهتر انجام خواهد شد.

اختلاف نظرها وجود دارد باید بردبار باشیم

نهاوندیان به فرمایشات رهبری اشاره کرد و گفت: مقام عظمای ولایت تاکید کردند، رای مردم حق الناس است این مفهوم عمیقی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هر کس با رای خود در سرنوشت خود مشارکت کرده و انسجام ملی را تقویت می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری جدا نشدن از مبانی دینی و حرکت های سیاسی و اجتماعی را یکی دیگر از ویژگی های آیت الله طالقانی برشمرد و گفت: این روحانی عالیقدر در خطبه های پس از انقلاب به مسائل سیاسی می پرداخت با وجود روحیه تعاملی که داشت وقتی برخی گروه ها راه خیانت را انتخاب می کردند جدا بودن مسیرش از آنان را اعلام کرد که این نکته باید ملاک ما در حرکت های سیاسی باشد و از معیارهای دینی فاصله نگیریم.

به گفته نهاوندیان جوانگرایی سیره آیت الله طالقانی بود این روحانی عالیقدر به سوالات جوانان پاسخ می گفت و نقش اساسی در پیوند دانشگاه و روحانیت داشت که امروز نیز نیاز به رویکرد جوانگرایانه در حوزه فرهنگ و اقتصاد مشهود است.

رییس دفتر رییس جمهوری در پایان سخنان به تلاش آیت الله طالقانی برای تقویت همبستگی، انسجام و یکپارچگی اشاره کرد و افزود: اختلاف نظرها وجود دارد باید بردبار باشیم و حرف دیگران را بشنویم باید بر مشترکات و حفظ وحدت ملی توجه ویژه داشته باشیم.

452929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    1 0
    سعي كنيدهيأتهاي اروپايي به نحوي رفت وآمدمنندكه موحب اظطراب برخي افراد(مثل علم الهدي)نشوند!!