ماجرای مذاکرات محرمانه دوره احمدی نژاد با آمریکایی ها با واسطه گری عمانی ها

علی اکبر صالحی در مذاکراتش در کمیسیون بررسی برجام توضیحات کاملی را درباره مذاکراتش با آمریکایی ها در دولت قبلی ارائه کرد.

به گزارش خبرآنلاین،اهم اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه می آید:
مشاور سلطان عمان به نام آقای سلیم نامه ای را به ما رساند که در آن عنوان شده بود که آمریکایی ها تمایل دارند با ایران در مسئله هسته ای مذاکره کنند. من این نامه را جدی نگرفتم.
حدود یک ماه بعد رئیس سازمان کشتیرانی که برای کاری به عمان رفته نامه مشابهی را آورد. من یه نامه نوشتم و شرایط مذاکره را برای آن ها فرستادم. و آن ها اظهار تمایل کردند و نامه ای را فرستادند.
من به دفتر رهبری رفتم که نامه را به ایشان نشان دهم. آقای حجازی گفتند که نامه را به آقای ولایتی بدهید. من نامه را به آقای ولایتی رساندم. چندی بعد که رهبری در جریان قرار گرفتند خدمتشان رفتم. از ایشان کسب تکلیف کردم. ایشان گفتند که آمریکا قابل اعتماد نیست. من گفتم برای اتمام حجت برویم مذاکره کنیم. چون اگر خلف وعده کنند که چیزی را از دست نداده ایم و مسئله همینی است که الان هست. ایشان با چند شرط اجازه دادند.
ایشان گفتند که فقط در مسئله هسته ای حق مذاکره دارید. گفتند که مذاکره در سطح شما( وزیر )نباشد. ایشان چند شرط دیگر را نیز مطرح کردند و بعد به ما اجازه دادند.
ما قرار مذاکره گذاشتیم. آمریکایی ها گفتند که ما فکر نمی کردیم که شما آماده مذاکره باشید. بنابر این آمادگی نداریم.
قرار شد هماهنگی کنند. ما هم از این طرف قرار شد که با مراکز تصیم گیر هماهنگی لازم را ایجاد کنیم. درهماهنگی ها گیر کردیم و عزیزان نظرات خودشان را داشتند.
اولین مذاکره سال 91 انجام شد. وقتی رهبری مجوز را صادر کردند. از آبان 90 پیشنهاد عمانی ها و نامه سلطان شروع شد و مجوز را گرفتیم. باید در سال 90 می رفتیم مذاکره چون باید هماهنگی می کردیم نشد.
خرداد یا تیر بود که اولین جلسه را گذاشتیم. آمریکایی ها گفتند که چه شد ؟ تا ما رفتیم 4 ماه طول کشید تا رسید به انتخابات آمریکایی ها هرچند آنها می گفتند که زودتر بیایید. باراک اوباما با رامنی رقیب بودند. به ما پیام دادند. آنها می خواستند از این برگ برای انتخابات خودشان استفاده کنند.
رسید به انتخابات و گفتند بعد از انتخابات. 91 رفتیم اولین مذاکره را انجام دادند. آمریکایی ها گفتند که ما باور نمی کردیم شما برای مذاکره آمدید. آنها گفتند ما آمادگی نداریم برای مذاکره.
5-6 ماه طول کشید تا مذاکره دوم انجام شود تا رسید به مذاکره به اسفند سال 91 . دو سه روز مذاکره انجام شد چارچوب های زیبایی تعیین شد و موجب شد غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند. گفتیم باید نامه بدهید و به وسیله واسطه آنها آمریکا اعلام کرد آمادگی پذیرش به رسمیت شناختن غنی سازی شما را داریم.
سلطان عمان نیز نامه ای به احمدی نژاد و اوباما در این زمینه ارسال کرد. قرار بود جلسه سوم را برگزار کنیم که رسیدیم به آستانه انتخابات خودمان. از دفتر رهبری تماس گرفتند که نظر رهبر این است که صبر کنید تا انتخابات انجام شود. از زمان انتخاب تا تنفیذ یک ماه بود که ایشان کمیته هایی را ایجاد کرده بودند. که ظریف در کمیته سیاسی بود. عراقچی با بنده هم بودیم که گفتم بروید آقای ظریف و دوستان را در جریان قرار بگذارید و من نیز با نامه ای همراه با اسناد خدمت آقای روحانی رفتیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    10 38
    از قرار حرف های جلیلی اشتباه نبود در این زمینه
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      6 20
      بعد هاااااااااااااااااااا خدمات احمدی نژاد و خیانت های دوت تدبیر را خواهید فهمید
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    30 2
    وهمین وقت کشی ها خیلی ازمنافع ماراهدر داد
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    11 33
    نظر من اینه که امریکای ها از زمان محمود احمدی نزاد دوست داشتن ولی بعد از انتخابا ت اقای روحانی مکررا اعلام کردند خزانه خالی است امریکا از موضوع سو استفاده نمودند واز مزاکرات استفاده بیشتری بردند