مهر نوشت:مایکل مور با اولین اکران جهانی فیلم مستند «بعد کجا را اشغال کنیم» در نخستین شب جشنواره فیلم تورنتو، ستاره شب نخست این جشنواره کانادایی بود.

مايكل مور مستندساز برنده جايزه اسكار که پنج‌شنبه شب شاهد اکران فیلمش در تورنتو بود از حمایت از هیلاری کلینتون خودداری کرد و به جای آن گفت باید مریل استریپ نامزد ریاست جمهوری می‌شد.

مایکل مور فیلمساز و نویسنده‌ای که فیلم‌هایی چون «فارنهایت ۹/۱۱» و «بولیگ برای کلمباین» را در کارنامه دارد، گفت بهتر بود مریل استریپ نامزد دموکرات‌ها برای این دور از انتخابات ریاست جمهوری می‌شد.

وی در پاسخ به این که آیا مدلی برای زنان قدرتمندی که در فیلم مستند جدیدش ارایه کرده، داشته است و آیا فکر می کند هیلاری کلینتون چنین کاندیدایی است از دادن پاسخ مستقیم طفره رفت و به جای آن گفت: آمریکا در یک موقعیت خاص قرار داد و باید بخشی از آن را ممنون پاتریشیا آرکت باشد که در سخنرانی اسکارش خواستار برابری جنسیتی در هالیوود از نظر پرداخت‌ها شد.

مایکل مور گفت: استریپ هم که در میان مهمانان نشسته بود آرکت را تشویق و تایید کرد تا نشان دهد نیاز به اصرار بیشتر برای رسیدن به برابری جنسیتی است.  

این کارگردان در فیلم جدیدش اروپا و فرهنگ‌های ليبرال را در مرکز توجه قرار داده تا نشان دهد آمریکای امروز تحت تاثير چه مشکلاتی است.

وی در مصاحبه پس از نمایش فیلمش در تورنتو گفت: جمهوری‌خواهان و ریگان می‌دانستند چطور با آمریکایی‌ها حرف بزنند تا از آنها رای بگیرند. اینجا هم - منظور مریل استریپ- شما شخصیت محبوبی را دارید که بسیار باهوش است و قلبی کنجکاو دارد.

مور در فيلمی که در تورنتو توجه زیادی را معطوف خود کرد نشان می‌دهد کشورهای اروپایی چطور می‌توانند الهام بخش آمریکا برای بهتر شدن باشند.

وی در بخش دیگر صحبت هایش بیان کرد: وقتی زنان قدرت داشته باشند، این حرکت ایجاد می‌شود. اما فکر نمی‌کنم تنها با رای دادن به یک آفریقایی-آمریکایی یا کاندیدای زن، مشکلات آمریکا حل شود. فکر می کنم مسایل خیلی عمیق‌تر از این باشد.

او گفت به نظرش ۲۰ درصد از نمایندگان زن سنای آمریکا انسان‌های ترسویی هستند. آنها تا ۱۰۰ سال دیگر هم فکر می‌کنند دموکراسی معنایی ندارد و اقلیتی باید جامعه را کنترل کند. اقلیت کار را پیش می‌برد و سرمایه گذاری هم می‌کند و این به معنی آپارتاید است. این تفکر باید هرچه زودتر عوض شود.  

این کارگردان برای ساخت فیلم جدیدش به شماری از کشورهای دیگر سفر کرده تا نشان دهد، غذای بهتر در مدرسه‌های ابتدایی فرانسه، تعطیلات با پرداخت هزینه‌های آن و راه اجتماعی در ایتالیا و  تحصيل رايگان در اسلوونی چطور باید برای آمریکا الهام بخش باشد.

مستند «بعد كجا را اشغال كنيم» اولین فیلم مور پس از «کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» است که سال ۲۰۰۹ ساخته شد. آن فیلم به نظر مور با جنبش تسخیر وال استریت پاسخ داده شد. در این فیلم مور شایستگی های عمل مستقیم را مطرح می کند و می‌گوید: پس از ماجرای فرگوسن به این نتیجه رسیدم که لازم است همه چیزهایی را که لازم است اتفاق بیفتد فهرست کنم. باید بدانیم لازم است به چه چیزهایی دست پیدا کنیم و باید از چه چیزهایی الهام بگیریم.

مور گفت: ۱۰۰ سال دیگر این سیاره هست، اما ما نیستیم. ولی سیاره کارهای ما را به خاطر می‌آورد.

فيلم «بعد كجا را اشغال كنيم» در سکوت کامل خبری ساخته شد و مور نخستین بار در ماه جولای خبر ساخته شدن آن منتشر شد.

 

چهلمين فستيوال فيلم تورنتو از دهم سپتامبر آغاز شد و تا روز بيستم اين ماه ادامه خواهد داشت.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    11 3
    چارلیز ترون هم خوبه. جنیفر لوپز هم بهتره