همکاری پارلمان های ایران و عراق برای مبارزه با تروریسم/ستایش رئیس پارلمان عراق از تیم مذاکره کننده

رئیس مجلس شورای اسلامی به همکاری های مستمر پارلمان های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تاکید کرد.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در حاشیه دیدار با رئیس مجلس ملی عراق امروز(21 شهریور ماه) در جمع خبرنگاران گفت: پارلمان های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق همکاری های مستمر و متمادی دارند. این همکاری برای مبارزه با تروریسم و تامین امنیت پایدار صورت می گیرد.

 وی در ابتدای این نشست خبری مشترک عنوان کرد: امروز برای ما افتخار آمیز است که جناب استاد جبوری رئیس پارلمان عراق و هیات همراه به ایران تشریف آورده اند. کشور عراق، کشور همسایه، دوست و برادر ماست و دو ملت ایران و عراق از دیرباز ارتباط وثیقی دارند.

وی با بیان اینکه خوشحالیم که می بینیم امروز عراق به عنوان کشور مهم در منطقه دارای ساختار دموکراتیک است ادامه داد: در سالهای اخیر، همیشه ایران در کنار ملت و دولت جدید عراق بود. حتی در سخت ترین شرایط که جریان های ترویستی دنبال این بودند که داخل عراق را بهم بریزند، ایران به درخواست دولت عراق، به کمک ملت و دولت این کشور در مقابل تروریست رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی برای همه ما مخصوصا کشورهای منطقه، نقطه قوی باشد که ملت عراق توانستند در درون یک دولت وحدت ملی که همه قشرها و فرق مختلف در آن وجود دارد، بتوانند یک دولت مهمی در عراق به وجود بیاورند.

لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه بین دو پارلمان روابط دوستانه و صمیمانه ای برقرار است، اظهار داشت: ما مستمرا با الجبوری رایزنی داریم و همچنین بخش های مختلف پارلمان ها با هم گفت و گوهای مهم در مسائل دو جانبه دارند.

وی تاکید کرد: در سفر امروز ایشان به ایران ما مذاکرات خیلی خوبی هم در زمینه بالا بردن روابط تجاری بین دو کشور و همچنین مسئله تعمیق روابط سیاسی و فرهنگی بین دو کشور و مخصوصا در زمینه امنیت پایدار و مبارزه با تروریسم داشتیم.

رئیس قوه مقننه کشور گفت: سلیم الجبوری گزارشی از تحولات در منطقه و تصمیماتی که برای ایجاد همگرایی بیشتر و پایداری امنیتی تدبیر کردند، ارائه کردند و ما از آن استفاده کردیم.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس مجلس ملی عراق به ایران، سفر موفق باشد و نتیجه این سفر بهبود روابط دو کشور و تاثیرگذاری در منطقه برای ایجاد آرامش بیشتر باشد.

ستایش رئیس مجلس عراق از تیم مذاکره کننده

همچنین رئیس مجلس ملی عراق در نشست خبری مشترک عنوان کرد: باعث خوشحالی است که امروز در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم و با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ملاقات داشتم.

سلیم الجبوری اظهار داشت: مذاکرات ما بر اساس خواستگاه روشن و مشترکی صورت می گیرد و مبتنی بر این است که جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی و مشترکی بر امنیت منطقه ای و همکاری بین المللی ایفا می کند.

وی تاکید کرد: این باور ما ناشی از داده های موجود در منطقه و همچنین چالشی هایی که به طور مشترک در زمینه های اقتصادی و امنیتی که دو کشور با آن رو به رو هستند شکل گرفته است. مخصوصا سرایت تروریسم در منطقه و نیاز همکاری همه کشورهای منطقه برای مهار این پدیده بر این مسئله تاثیرگذار بوده است.

الجبوری ادامه داد: با توجه به عمق مناسبات میان ملت های دو کشور، وابستگی متقابل آنها و ماهیت روابط میان تصمیم گیرندگان دو کشور باعث می شود ما در این راستاها به طور مشترک عمل کنیم.

200 سفر در یکسال گذشته

رئیس مجلس ملی عراق همچنین عنوان کرد: طی یک سال گذشته بیش از 200 سفر میان مسئولان دو کشور، در زمینه های قانون گذاری و اجرایی مذاکراتی صورت گرفته همچنین موافقتنامه‌هایی میان دو کشور در حوزه های امنیتی و تقویت روابط اقتصادی امضا شده است.

وی اظهار داشت: همچنین ما از تلاش های مذاکره کنندگان ایران در خصوص دستیابی توافق هسته ای ستایش می کنیم و امیدواریم که این توافق در جهت برقراری امنیت در منطقه باشد.

الجبوری افزود: عراق در حال حاضر با چالش بزرگی در مناطق متعدد در مبارزه با داعش مواجه است، همچنین شبه بحران اقتصادی در عراق وجود دارد و این کشور نمی تواند با این بحران اقتصادی مقابله کند مگر با کمک و یاری رسانی کشورهای منطقه.

رئیس مجلس ملی عراق با بیان اینکه امروز ما گفت و گوی مفصلی با دکتر لاریجانی در خصوص همکاری کشورهای منطقه با ایران و عراق داشتیم، اظهار داشت: دو کشور روابط پارلمانی متمایزی دارند و امروز ما درباره مسائل متعددی گفت و گو کردیم کرد و دکتر لاریجانی عنوان داشتند عراق میزان اجلاس آینده پارلمان اسلامی باشد در این راستا نیاز مند کمک دوستان و برادران هستیم تا بتوانیم این اجلاس را با موفقیت برگزار کنیم.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =