تشریح دلایل کاهش رشد اقتصاد ایران و نتایج نشست اکو از زبان وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اجلاس اکو در تهران در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل کاهش رشد اقتصادی کشور گفت: این کاهش رشد هم به دلیل کاهش قیمت نفت در سال گذشته و در سال جاری و دیگری خشکسالی است که در طی دو سال گذشته داشته‌ایم اما خوشبختانه با بهبود شرایط جوی و از طرفی افزایش قیمت نفت قطعا نرخ رشد اقتصادی ایران با شتاب، بالا خواهد رفت.
وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد ایران بسته نیست و با دنیا در حال رقابت است. در بخش کالا و خدمات شرایط سختی را داریم. در بخش بازارهای مالی باید فضا مساعدتر شود حتی در برنامه پنجم توسعه یکی از نکاتی را که مورد هدف قرار دادیم این امر است که جریان ورود سرمایه را آسانتر کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، شمس الدین حسینی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیتی که در اقتصاد ایران وجود دارد این است که اقتصاد ایران هنوز در بازارهای مالی دنیا وارد نشده است بنابراین اگر سابقه این بحران را بررسی کنیم می‌بینیم که کمترین آسیب را از نظر انتقال بحران در بورس‌های دنیا داشته‌ایم در مجموع بازدهی بورس و شاخص بورس تهران در بهمن ماه گذشته نسبت به ابتدای سال 2008 که اوج بحران بوده است نه تنها کاهش نیافته بلکه 42 درصد رشد داشته است که این امر به نوبه خود منحصر به فرد است.
وزیر اقتصاد افزود: بورس تهران متاثر از بورس‌های خارجی نیست اما باید گفت همه اقتصاد بازار مالی نیست در واقع اقتصاد هم دارای بخش تجاری هم دارای بخش واقعی است. ایران در بخش تجارت و در بخش واقعی با همه دنیا در ارتباط است و هم صادرات قابل توجه نفت و محصولات نفتی و محصولات غیر نفتی داریم از طرفی حجم قابل توجهی نیز واردات را در کشور ایران می‌توانیم شاهد باشیم.
این امر مسئله‌ای بود که می‌توانست اقتصاد ایران را تحت تاثیر بحران مالی دنیا قرار دهد.

وی افزود: هم اکنون لایحه‌ای را با یک فوریت به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که محدودیت تاسیس بانک خارجی را در کشور برطرف می‌کند که خوشبختانه مجلس این فوریت را تصویب کرد.
وزیر اقتصاد با توجه به نظام بیمه‌ای گفت: در این مورد نیز چند پیشنهاد در حال انجام است کما اینکه کمیسیون اقتصادی دولت مصوبات خوبی را در این زمینه داشته است و حتی اخیرا آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران و دیگر بورس‌های ایران اصلاح شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: همانطور که در سخنرانی‌ها ملاحظه کردید در مجموع کشورهای عضو اکو هم از بحران اقتصادی و مالی جهان اثر پذیرفته‌اند ولی این اثرپذیری بستگی به ساختار اقتصادی کشورهای عضو اکو متفاوت بوده است هر چه کشورهایی که ارتباط بیشتری به لحاظ مالی و تجاری با سایر کشورهای آسیب‌پذیر و کانون بحران داشته‌اند بنابراین آسیب‌ بیشتری را پذیرفته‌اند.
وی ادامه داد: از آنجا که اغلب کشورهای عضو اکو ارتباط مالی چندانی با بازارهای مالی جهان نداشته‌اند آسیب‌پذیری‌شان در بخش مالی بسیار کمتر بود ولی در حوزه تجارت اغلب آنها با مشکلاتی مواجه شدند بنابراین بحران مالی جهان کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو اکو را به همراه داشت.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که در سخنرانی‌ها بارز بود و در گفت‌وگوها نیز به آن توجه داده شد این بود که کشورهایی که از ذخایر ارزی بیشتری برخوردار بودند توانستند بخشی از کاهش تقاضا را با استفاده از ذخایر مالی خودشان جبران کنند و این حکایت از آن دارد که ذخایر مالی در کشورها می‌تواند یک نقطه قابل اعتماد برای مقابله با بحران‌های جهانی باشد.
حسینی افزود: در عین حال کشورهای عضو اکو دست روی دست هم نگذاشته بودند که بحران مالی جهانی اتفاق بیفتد و تاروپود اقتصاد آنها را از هم بپاشاند اغلب کشورها دولت‌شان به کمک بخش خصوصی شتافتند و با راهکارهای همچون اعطای وام و تسهیل سرمایه‌گذاری توانستند جلوی بخشی از کندی رشد اقتصاد را بگیرند.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در عین حال یکی از نکاتی که مورد نظر همه قرار گرفت در واقع این امر بود که اکو با داشتن 5 درصد از جمعیت دنیا و عدد قابل توجهی در تجارت دنیا می‌توانند سهم خودشان را در تجارت درون‌گروهی افزایش دهند و مشکل رکود که در سال‌های اخیر از حیث کاهش تقاضا در کشورهای منطقه وجود داشت آن کشورها با یکدیگر اتفاق‌نظر داشتند که باید از ظرفیت منطقه برای جبران کاهش تقاضای جهانی استفاد کنند.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه پیشنهاداتی مطرح شده است اظهار داشت: یکی از پیشنهادات تشکیل سرمایه‌گذاری مشترک بود که بتواند با جذب سپرده‌های مقامات دولتی و از طرفی به کارگیری حوزه مؤسسات مالی ظرفیت جدیدی را ایجاد کنند تا اکو بتواند از ظرفیت‌های مالی منطقه و کشورهای عضو برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی‌شان استفاده کنند.
حسینی اظهار داشت: اقتصاد ایران ساختار خاص خودش را دارد که اثرپذیری و مقاومت هر اقتصاد و خروج آن از وضعیت‌های بحرانی به ساختار آن کشور بستگی دارد.

حسینی با اشاره به حجم تجارت جهانی در که در سال 2009 میلادی منفی شد گفت: این حجم 14 درصد منفی شد که به روی کل اقتصاد دنیا اثرگذار بود ولی در مجموع همانطور که مطرح شد اقتصاد ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل داشتن ذخایر پولی و ارزی رشد آن کند شده اما به هیچ وجه منفی نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 45689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
    0 0
    آقای وزیر خی--------لی حالیشه