مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان گفت : مرمت فاز اول بام بخشهای شمالی مسجد جامع اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل ازواحد خبر پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان حسین یزدانمهر افزود: با توجه به اینکه مرمت بام بخشهای شمالی مسجد جامع، از اولویت بیشتری برخوردار بود با اعتباری بالغ بر 1200 میلیون ریال مرمت این بنادر دستورکار قرار گرفت.

وی گفت: در این کارگاه تلاش می شود با بهره مندی از مناسب ترین ترکیبات مصالح و شیوه های اجرایی سنتی ، مرمت بامها با نهایت حساسیت و دقت صورت گیرد.

وی اظهارکرد: مرمت بامها به صورت مستند نگاری انجام می شود تا بتوان از تجربیات این کارگاه در سایر بخشهای مسجد و سایر ابنیه تاریخی استان نیز استفاده کرد.

یزدانمهرگفت : استفاده از ملات نیم کاه ، آجر فرش ، بند کشی با دوغاب گچ دربخشهای مورد نیاز و اجرای لایه حفاظتی کاهگل از اقدامات در حال انجام در این کارگاه مرمتی است.

به گفته وی، در سالهای 82 تا 84 عملیات مرمت بامها توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان به صورت کاهگل حفاظتی در این بخش از مسجد به وسعت حدود 2800 متر مربع انجام پذیرفته اما به علت فرسایش ، مرمت مجدد بامها احساس می شد.

یزدانمهرافزود: مطابق منشور و ضوابط جهانی تحت نظارت یونسکو حتی الامکان باید ازشیوه های سنتی درمرمت ابنیه تاریخی استفاده شود و ازالحاق مصالح و شیوه هایی که با مصالح تاریخی همنشینی مناسبی ندارد خودداری شود.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان گفت : پیش بینی می شود عملیات مرمت پشت بامها تا اواخر آبان ماه سال جاری به اتمام برسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =