نتایج ناموفق تیم ملی کشتی فرنگی ایران سبب شده تا بسیاری از کارشناسان کشتی به این تیم انتقاد کنند.

فرهاد عشوندی- خبرگزاری خبرآنلاین؛عبدالله چمن گلی سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی یکی از این منتقدان است. او که بعد از محمد بنا به مسابقات جهانی تیم برده بود و البته مدال طلا هم گرفت ، این بار به احد پازاج و گروه فنی تیم ملی کشتی فرنگی می تازد. چمن گلی که این روز ها محرومیت از حضور در مسابقات کشتی دارد ، او که این روزها مدیر ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی است ، انتقاداتش از کادرفنی کشتی فرنگی را در گفت و گو با خبرآنلاین مطرح می کند.

شما تبریک گفته بودید موفقیت های بدست آمده کشتی را. این طعنه بود یا واقعا اعتقاد به موفقیت تیم دارید؟


راستش من الان تهران هستم و بچه های روابط عمومی ما این متن را منتشر کردند و الان باید بپذیرم که این اتفاق افتاده است.


حالا نتایج تیم کشتی آزاد و فرنگی و مخصوصا فرنگی از نظرتان خوب بوده؟

نتیجه خوب و مطلوب نبود و مردم هم از کشتی فرنگی انتظار خیلی بیشتری داشتند. قهرمانی نه، ولی قطعا باید به نایب قهرمانی می رسیدند که متاسفانه نشد. من چند عامل را آسیب شناسی کردم و فکر می کنم برای یادآوری به خودم و دوستان لازم است. باید بتوانیم از تمام موجودیت کشتی فرنگی استفاده کنیم. اولا تعدد مربی ها مشکل ساز بوده، چون هر کس نظری دارد و بچه ها نمی توانستند تمرکز کنند. آقای رضا سیمخواه، باوفا و کاکاحاجی این ها در یک رنج و مربیان تخصصی وزن های سبک هستند. در مرحله بعد هم بحث انتخابی تیم ملی که یک روز می گفتند آقای سوریان باید در انتخابی شرکت کند، بعد ایشان در مشهد حاضر می شود و روی باسکول می رود، بعد در مسابقه شرکت نمی کند و ... شورای فنی هر روز یک تصمیماتی برای تیم منتخب می گرفت و این باعث آشفتگی تیم شد . این یکی از آسیب های جدی تیم بود. سوریان به نظر من تکلیفش تا روزهای آخر مشخص نبود. اتفاقی که باعث شد نتواند از تمام توانش در این مسابقات استفاده کند. تمرکز افرادی مثل سوریان خیلی مهم است. او به هر جهت فاصله اش با نفر دوم کشور ما خیلی زیاد است.

شما ببینید نفر دوم ایشان حاجی پور است که در آسیایی دوم می شود، اما در 2014 سوریان قهرمان جهان می شود و با تمام توان همه را شکست می دهد. ولی این فاصله را متاسفانه شورای فنی و کادر فنی تشخیص ندادند. یک نفر که باید با آقای سوریان کشتی بگیرد حداقل نفر دوم سوم دنیا باشد که بگوییم این فاصله کم است. این فاصله واقعا خیلی زیاد بود و سوریان هم بالاخره یک اسطوره برای کشتی ما است. نباید با افرادی مثل ایشان اینطور برخورد کرد.
چه می شود که حمید سوریان با آن تجربه با سر توی صورت حریف می زند و به نظر می رسد که عصبی کشتی می گیرد؟

اینها بحث روحی روانی است. بالاخره در علم ورزش مباحث روحی روانی مهم تر از آمادگی است. یعنی کسی که به لحاظ روحی روانی شرایط مطلوبی داشته باشد، بهتر کار می کند. قطعا از سوریان بعید بود و این را باید باز آسیب شناسی کرد و در جلسات نشست و دید چرا سوریان این کار را کرد. سوریانی که سال های سال برای ایران افتخار کسب کرده، هیچ وقت از این مدل رفتارها از او ندیده بودیم و این است که باید برگردیم ببینیم سوریان با آن همه مسلط بودن در کشتی، در شرایطی که بالاخره در مسابقات قبلی هم دیدیم، مثلا در بلغارستان کشتی را رها کرد، یعنی این که فشار روحی روانی روی سوریان در این مدت خیلی زیاد بوده و این را باید آسیب شناسی کنیم. اینطور نیست که سوریان یا فرد خاصی را محکوم کنیم، باید در یک جلسه کارشناسی بنشینیم و افراد صاحب نظر بیایند و نظر بدهند. چون ما در المپیک به وجود سوریان نیازمندیم و او باید دوباره بازسازی و به قول معروف بازپروری شود. چون واقعا او یکی از شانس های مهم کاروان ورزش کشور ما است. یا به هر دلیل خود سعید عبدولی اردوها را نمی آمد یک روز می گفت من 71 کشتی می گیرم، یک روز می گفت 75 می گیرم و علی رغم این که شورای فنی تشخیص داد که باید در وزن 71 کشتی بگیرد تمکین نکرد و آمد در وزنی که خودش گفت یعنی 75کیلو کشتی گرفت. در این کشتی ها ما از عبدولی هم نتوانستیم استفاده کنیم یا امید نوروزی می آید و در مسابقات انتخابی می بازد و این شرایط را به وجود می آورد. اینها دلایل عمده ای دارد این طور نیست که....
شما نقص انتخابی در آن زمان را می پسندید یا خیر؟
من این را می خواهم بگویم بالاخره شرایط باید جوری باشد که بتوانیم از تمام ظرفیت هایمان استفاده کنیم. یکی از عمده ترین دلایل این است که اعتماد و اعتقاد بین کادر فنی و بچه ها نیست و این باعث می شود که به قول معروف شرایط بدی را برای کشتی فرنگی به وجود بیاورد. هر مربی با هم سمتی می تواند در اردوی تیم ملی باشد کاری نداریم دستیار باشد کمک باشد.

مثلا یک کشتی گیر ما در ده ثانیه آخر کشتی برده را باخت.

شما کشتی حسن رحیمی با کره شمالی دیدید؟ او کشتی را مدیریت کرد و از فرصت به دست آمده استفاده کرد یا کشتی دیگرش با حریف آمریکایی که برایش تهدید بود و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و حریف را در ثانیه های آخر برد. این نشانه هنرمندی کشتی گیر یا کادر فنی است. در لحظات حساس است که مربی باید کشتی گیرها را راهنمایی کند. من احساس می کنم باید یک جلسه آسیب شناسی برگزار شود از همه مهمتر خود رسول خادم باهوش است و همه را می شناسد؛ در کشتی فرنگی هم با نحوه مدیریت هم با نحوه تکنیک و تاکتیک و همه نحوه برنامه ها جدی باشد، باید رسول خادم این مساله را جدی بگیرد و حتما این جلسه را برگزار کند و از تمام ظرفیت هایمان استفاده کند. ما در کشور مربی های خوبی داریم که هم تحصیلکرده هستند هم باسواد هستند و هم علم تمرین و برنامه ریزی و مدیریت در کوچینگ را به خوبی بلد هستند. ان شالله از این ظرفیت ها استفاده شود و کشتی فرنگی هم بتواند در این 7-8ماه یک بازسازی انجام دهد و به روزهای اوج خودش برسد و بالاخص از نظر روحی روانی این بچه ها آماده شوند.
شما سرمربی تیم ملی بعد از بنا بودید. محسن حاجی پور هم آن دوره عضو تیم ملی بود. ورزشکار به سادگی می تواند از اردو خارج شود و بگوید من ایران نمی آیم؟
این هم یکی از نقاط ضعف است. چون بالاخره مربی های تیم ملی افراد را به فدراسیون معرفی می کنند، حتما به کادر فنی پیشنهاد داده که باید اینها را مدیریت می کرد. من آن سالی که تیم ملی را بردم هیچ یک از قهرمان هایی که در المپیک بودند حضور نداشتند. به خاطر این که گفتم باید بیایند و از قانون تمکین کنند. حتی سعید عبدولی، سوریان، هادی نوروزی، قاسم رضایی و ... در تیم نبودند. محرومیت امیر علی اکبری هم الان فکر کنم در کماست. بنده هم نمی دانم این اتفاق چطور پیش آمده. چون آقای علی اکبری یک بار در این قضیه ضربه فنی شده و محروم شده. قطعا می دانیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر مادام العمر می شود. مثل محمد نوربخش که الان نفر سوم چهارم تیم است، او را ما بردیم در این مسابقات شرکت دادیم نتیجه هم بد نبود، چهارم شدیم و با دوپینگی که آقای علی اکبری انجام داد هشتم شدیم.

من با آن توان و ظرفیت ها چهارم شدم. احساس می کنم آنجا مدیریت خوبی شد، مخصوصا با فشارهای زیادی که روی تیم ما بود. نبود آقای بنا، گرفتن سه طلا در المپیک هم افکار عمومی مردم هم مسئولین وزارتخانه به هر حال با نبود آقای بنا فشارهای زیادی روی ما بود. اما همدلی که در کادرفنی و تیم بود، این نقیصه را یک جورهایی جبران کرد و تیم بدون حاشیه رفت و برگشت. حتی ما در مجارستان هم که بودیم مردم محمد بنا را تشویق می کردند، در حالی که بعد از این که بچه ها خوب کشتی گرفتند، روند عوض شد. ما اینها را در کشتی داریم. کشتی فرنگی افراد بزرگی دارد و باید از اینها استفاده شود. اگر بخواهیم کشتی فرنگی نتیجه بگیرد باید سلیقه های مختلف را کنار بگذاریم و از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم. 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =