روز جمعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با ۲۰ شهریور ۹۴، سقوط یک جرثقیل در مکه منجر به مرگ ۱۰۷ زائر شد که ۱۱ نفر از آنها ایرانی بودند. عامل این سقوط طوفان اعلام شده است. اما آیا چنین بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به دلیل همزمانی این حادثه با روز ۱۱ سپتامبر، شائبه هایی درباره عمدی بودن حادثه بوجود آمده است. حتی برخی رسانه ها گفته اند در روز حادثه، طوفانی هم اتفاق نیفتاده است و نهایتا بادی با سرعت ۲۲ کیلومتر بر ساعت وزیده است. البته روایت زائران هم وزیدن طوفان در مکه در همان ساعت است.

اما به استناد سایت‌های هواشناسی، آب و هوای مکه روز جمعه و ساعت که این حادثه اتفاق افتاد چگونه بود؟

سایت های مختلف هواشناسی روز جمعه ۱۱ سپتامبر را طوفانی گزارش کرده اند. سایت هواشناسی جهانی، طوفان شدید برای مکه ثبت کرده است. 

همچنین سایت «ودر فور یو» که آب و هوای مکه را به شکل کاملتری گزارش کرده، روز جمعه سرعت باد در مکه ساعت 2 بعدازظهر 6 کیلومتر بر ساعت بود اما پس از آن این سرعت آرام آرام افزایش یافت و تنها 2 ساعت بعد بود که باد شدید شروع شد.

حدود ساعت 5 که حادثه رخ داد سرعت باد به 19 کیلومتر در ساعت رسید. این در صورتی است که در آن روز تا قبل از شروع طوفان میانگین سرعت باد 9 کیلومتر بر ساعت بوده است.

البته این بیشترین سرعت باد در مکه نبود؛ ساعت 7 عصر سرعت باد در این شهر به 48 کیلومتر بر ساعت رسید که این بیشترین سرعت باد در آن روز بوده است.

گفتنی است، معمولا حداکثرسرعت باد در مکه چیزی حدود 13 کیلومتر بر ساعت است.

47237

کد خبر 457697

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متوهم IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    21 46
    نه عمدي بوده
    • بی نام RO ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      15 9
      اصلا جهت افتادن سازه خلاف جهت باد بوده
    • مسعود A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      17 9
      تاریخ این حادثه یعنی یازدهم سپتامبر و ساعت این واقعه یعنی 17.23 دقیقه 10.23 دقیقه در نیویورک کاملا نشان میده که این حادثه عمدی بوده
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    59 12
    جان من فقط ربطش ندید به رابطه ی داغون عربستان و ایران.
  • محمد A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    38 8
    این دلایل کافی نیست.باید دلایل محکم تری بیاورید
  • فرشاد A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    26 2
    واقعا عجیبه 11 سپتامبر
  • ساعی A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    39 15
    چه ربطی به سرعت باد داره؟ کسی که فیزیک بدونه میدونه کافیه تشدید رخ بده، اونوقت با یه نسیم هم این جرثقیل می افتاد بخدا تهمت زدن به دشمن هم خوب نیست
    • mohsen A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      23 5
      الان شما رزونانس میدونی ؟ تا حالا یک کرین تاور رو از نزدیک دیدی ؟ میدونی چه میزان امنیت در طراحی و ساخت اونها لحاظ میشه ؟ سقوط اون هم بدون بار ؟ با یک تند باد معمولی ؟ فکر میکنی طراح های غربی کرین تاور ها نمیدونن چطوری باید اون رو طراحی کنن و محاسبات طوفان رو انجام ندادن؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      15 4
      من خودم رشته ام فیزیکه آخه مگه پله؟ که به دلیل تشدید ساختمانش خراب بشه؟ آخه چرا پیچ و مهره اش اینقدر شل باید باشه که با یک نسیم بیفته؟؟؟ عربستان باید پاسخگوی این خون ها باشه من هم موافق تهمت نیستم ولی اینکه قضیه ۱۱ سپتامبر بوده یه کم مشکوکه
    • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      4 7
      عزیز جان تشدید باعث ناپایداری سیتم مشه مثلا پیچ و مهره های جرثتقیل میشکنه و سازه نمیتونه وزن رو تحمل کنه نه اینکه باعث سقوط بشه در ضمن هر کسی ببینه سقوط رو میفهمه که جاذبه داشت باعث سقوط میشد . بهرته بری 2 تا مستندی رو که دیدی بهتر ببینی تا یه حرفی نزنی ملت بخندن بهت
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
      2 0
      جرثقیلی که با یک نسیم سقوط میکنه....عجب مهندسای احمقی تو دنیا وجود دارن
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    19 6
    اخرش سرو کله داعش پیدا میشه حالا ببینید کی گفتم
  • بی نام GB ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    29 38
    الان میندازنش تقصیر ما، بعدش نصف داراییهای بلوکه شده ی ما رو میدن به خانواده متوفیان، بعدش هم به خاطر حمایت ازتروریستها تحریممون میکنن، یه اینجور دنیایی داریم
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    35 11
    کار کار انگلیسیاست.
  • سید مهدی A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    21 15
    توهم توطئه که بدجوری در ذهن و روان بعضی ها رسوخ کرده است
  • بی نام IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    10 4
    غیر از اینکه این اتفاق در 11 سپتامبر افتاده، اسم شرکت ساخت و سازی که کرین متعلق به او بوده "بن لادن" است.
  • بروایه A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    5 13
    کار وهابی ها و سعودی های خبیث است هر ساله در موسم حج اقدام به کشتن حجاج میکنند قبلا 6000 مصری بعد از آن هندی ها پس از آن ایرانی ها و ... چرا در عراق که ناامن پارسال که نزدیک 25000000 زائر در کربلا و نجف حضور داشتند چنین اتفاقاتی خوشبختانه پیش نمیاد ؟
    • علی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      2 0
      تو خوووبی؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 2
    عمدي نبوده قطعا، ولي نتيجه اهمال دولت بي كفايت ال سعود هست.
  • میلاد آبادانی A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    1 0
    با سلام به تمام دوستان شغل من در رابطه با جرثقیل هاست من در خرمشهر کار میکنم ساخت سکو های گاز ۱ جرثقیل مذکور یک جرثقیل برجی یا تاور کرن نبوده بلکه یه جرثقیل بوم خشگ زنجیری میباشد. ۲ شدت باد میتونه باعث سقوط جرثقیل بشه البته باید شرایط کافی باشه بر روی بوم جرثقیل جیب نصب شده است که این خود باعث بلند تر شدن طول بوم جرثقیل میشود هر چقدر طول بوم جرثقیل بیشتر باشد احتمال خطر بیشتر است مخصوصا این جرثقیل که تناژ بالا میباشد ۳ زاویه بوم در صورتی که زاویه بوم به ۹۰ درجه نزدیک تر باشد احتمال سقوط خیلی بالاست به همین دلیل در زمان هایی که شدت باد بالاست زاویه بوم را به ۵۰ درجه نزدیک میکنن تا بوم جرثقیل به پشت جرثقیل بر نگرده که این موضوع را تمامی اپراتورها و افسران ایمنی مطلع هست
  • میلاد آبادانی A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    2 0
    با یک برنامه ریزی ساده میتوان چنین حادثه ای رو طراحی کرد مخصوصا اینکه کشورهای پیشرفته توانایی کنترل شرایط جوی و همه موارد را دارند با سهل انگاری یک اپراتور جرثقیل و تنظیم بوم جرثقیل به بالاترین زاویه با یک باد نسبتاْ شدید میتوان جرثقیل را واژگون کرد. امیدوارم کارشناسان ایران با برسی دقیق طول وایر مست و محاسبه قرقره ها و درام وایر زاویه بوم جرثقیل را قبل از حادثه تخمین بزنن اگر زاویه بوم به ۹۰ نزدیک باشد جای بحث زیاد داره به این دلیل که هر اپراتور جرثقیل و هر ایمنی به این موضوع مشرف است که در مکان هانهایی که شدت باد زیاد است زاویه بوم را به کمترین حالت ممکن نزدیک میکنن مخصوصا چنین چرثقیلی با طول بوم به همراه جیب
  • مهدی A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    2 0
    اینم مثل همون تجاوز به دوپسر ایرانی پایمال شد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین