۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

ایسنا نوشت: کره شمالی امروز (سه شنبه) تایید کرد، راکتور اتمی‌ این کشور که به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین پلوتونیوم قابل استفاده در تسلیحات تلقی می‌شود، فعالیت خود را از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بحبوحه افزایش نشانه‌ها مبنی بر اینکه کره شمالی احتمالا در نظر دارد ماه آتی میلادی با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل راکت دوربردی را پرتاب کند، تاییدیه رئیس "موسسه انرژی اتمی کره شمالی" هشدار دیگری محسوب می‌شود.

رئیس "موسسه انرژی اتمی کره شمالی" درمصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور گفت: تمامی تاسیسات در مجتمع اتمی "یانگ‌بیون" از جمله یک راکتور پنج مگاواتی فعالیت عادی خود را از سر گرفته‌اند.

کره شمالی در سال 2007 میلادی براساس توافق کمک در ازای خلع تسلیحات اتمی، فعالیت راکتور "یانگ‌بیون" را متوقف کرد اما پس از آنکه در سال 2013 میلادی آخرین آزمایش اتمی خود را انجام داد، شروع به تعمیرات اساسی آن کرد.

کارشناسان می‌گویند، از آن زمان به بعد تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حاکی از سرگیری محدود و متناوب فعالیت این راکتور بود؛ راکتوری که اگر به طور کامل فعالیت کند قادر است سالانه شش کیلو پلوتونیوم تولید کند که برای ساخت یک بمب اتم کافی است.

رئیس "موسسه انرژی اتمی کره شمالی" که نامی از وی برده نشده گفت: دانشمندان و تکنسین‌ها دائما کیفیت و کمیت بازدارندگی اتمی کره شمالی را بهبود بخشیده و به آمریکا هشدار داده‌اند.

وی افزود: اگر آمریکا و دیگر نیروهای متخاصم با جدیت و سماجت سیاست خصمانه متهورانه خود را دنبال کنند، کره شمالی کاملا آماده است تا با تسلیحات اتمی‌اش هر لحظه با آن‌ها رویارو شود.

این هشدار به دنبال اشارات قاطعانه پیونگ یانگ مطرح شد مبنی بر اینکه قصد دارد در هفتادومین سالروز تاسیس حزب حاکم "کارگران" در 10 اکتبر (18 مهر) سال جاری میلادی یک راکت ماهواره‌ای پرتاب کند.

کره شمالی تاکید دارد که پرتاب‌های راکتی‌اش با هدف قرار دادن ماهواره‌های صلح آمیز در مدار صورت می‌گیرد اما آمریکا و متحدانش آنها را آزماش‌های موشک بالستیک در ظاهر مبدل پرتاب ماهواره‌ای می‌دانند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمر A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    3 7
    دمشون گرم کاش ما هم داشتیم