واحدمرکزی خبر نوشت: همزمان با هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد، هفتادمین دوره مجمع عمومی این سازمان عصر سه شنبه در مقر آن در نیویورک، آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، سران کشورهای جهان جمعه هفته آینده، 25 سپتامبر (سوم مهر) در اجلاس اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 میلادی شرکت خواهند کرد و افتتاحیه نشست سران مجمع هفتادم، دوشنبه 28 سپتامبر ( ششم مهر) خواهد بود.
آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز قرار است هفته آینده وارد نیویورک شود تا علاوه بر شرکت در اجلاس اهداف توسعه پایدار، هشتمین سخنران روز نخست افتتاحیه اجلاس سران کشورها در مجمع هفتادم باشد.
رئیس هفتادمین دوره مجمع عمومی که اهل دانمارک است، در افتتاحیه مجمع هفتادم گفت: این دوره از مجمع نباید فقط در پی تصمیم گیری باشد بلکه ضرورت دارد اقدامات قاطعی برای مردم و کره زمین صورت گیرد.
موگنس لیکتوفت ضمن ابراز امیدواری برای ادامه تلاش های رئیس شصت و نهمین دوره مجمع درباره برنامه کار توسعه پایدار تا سال 2030 میلادی گفت: کمتر از ده روز دیگر رهبران کشورها به منظور تصویب برنامه کار توسعه پایدار تا 2030 میلادی در این مجمع حضور خواهند یافت.
وی افزود: با امضاء برنامه کار یاد شده، دولت ها به طور داوطلبانه متعهد می شوند در مسیر حفظ شئونات، امنیت، موفقیت و حقوق بشر برای همه انسان ها، تساوی جنسیتی و قدرتمند نمودن زنان و دختران اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل همچنین گفت: بعد از نشست های عالیرتبه که در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، رهبران جهان به منظور شرکت در نشست های مهمی درباره تغییرات آب و هوایی حضور می یابند که تخستین توافق که آزمایش واقعی توانایی جامعه بین المللی در دستیابی به ابزارهای سیاسی لازم برای توسعه پایدار است، به دست خواهد آمد.
لیکتوفت افزود: ولی توسعه پایدار بدون صلح، امنیت و احترام به حقوق بشر وجود نخواهد داشت، سازمان ملل و کشورهای عضو این نهاد قاطعانه وظیفه دارند در مسیر خاتمه به جنگ های فاجعه بار و درگیری در سوریه و اطراف آن با یکدیگر کار کنند.
رئیس مجمع شصت و نهم سازمان ملل بحران آوارگان را انفجار آوارگان و نتیجه ادامه درگیری ها خواند و گفت: حفاظت از حقوق بشر همه آوارگان را مورد توجه قرار می دهیم و در مورد آن اقدام می کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هفته های آینده درباره عملیات صلح بر مبنای گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متن پیش نویس قطعنامه ای را روی میز قرار می دهد.
رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل درباره دیگر نشست های مجمع هفتادم نیز گفت: در ماه دسامبر 2015 میلادی نشست عالیرتبه ای درباره جامعه اطلاعات و در بهار 2016 میلادی نیز نشست های دیگری درباره مشکل جهانی مواد مخدر به عنوان بخشی از دیدارها درباره بیماری اچ آی وی و ایدز در مجمع برگزار می شود.
وی درباره اصلاحات در شورای امنیت و ایجاد شفافیت و باز بودن بیشتر درباره انتخاب دبیرکل بعدی سازمان ملل نیز افزود: همچنان به تلاش ها درباره این دو موضوع ادامه خواهد داد.
در افتتاحیه مجمع هفتادم سازمان ملل همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر تجربیات لکتوفت در سمت های وزیر خارجه، وزیر امور مالی و رئیس مجلس دانمارک، سمت جدید را به وی تبریک گفت.
وی افزود: در هفته های پیش رو در مجمع عمومی سازمان ملل درباره آینده عملیات صلح سازمان ملل بر مبنای گزارش اخیر دبیرکل و بازنگری ساختار ایجاد صلح مذاکرات عمیقی صورت می گیرد.
بان کی مون با اشاره به برگزاری نشست های عالیرتبه در کویت به نشست عالیرتبه دیگری درباره وضعیت بشردوستانه جهان که قرار است در ماه مه 2016 میلادی در استانبول برگزار شود، اشاره کرد و گفت: نزدیک به 60 میلیون نفر در نتیجه درگیری و خشونت بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم تاکنون آواره شده اند.
وی افزود: مرارت های انسانی و وخامت اقتصادی درنتیجه فجایع طبیعی رو به افزایش و این درصورتی است که فقط یک سوم از نیازهای مالی به منظور کمک های بشر دوستانه تامین شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =